Piru |
Pirut ovat lainkuuliais-pahoissa sfääreissä asuvia paholaisia.
Pirua ympäröi usein pelottava aura, jonka avulla se lyö vahvimmat vihollisensa hajalle ja kukistaa ne yksi kerrallaan. Jos pirulla on loitsunomaisia kykyjä, se hämää vihollisia parhaansa mukaan harhannoilla. Sillä on tapana luoda harhakuvia apujoukoista, joten viholliset eivät koskaan tiedä, onko se tosiaan loihtinut piruja avukseen.
Pirujen tyyppipiirteet
Useimmilla piruilla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Haponkestävyys 10 ja kylmyydenkestävyys 10.
-
Pimeydenläpäisy (Yl): Osa piruista näkee täydellisesti kaikenlaisissa pimeyksissä, jopa syvä pimeys
-loitsun alueella. -
Esiinloihdinta (Lo): Joillakin piruilla on kyky loihtia esiin muita piruja (onnistumisen mahdollisuus ja esiinloihdittavien pirujen tyyppi mainitaan kunkin hirviön kuvauksessa).
Ellei toisin mainita, pirut puhuvat pätsinkieltä, maanyliskieltä ja lohikäärmekieltä.
Arkkipiru
Arkkipiru kietoo usein siipensä ympärilleen kuin irvokkaaksi viitaksi. Sen ruumis on aina liekeissä.
Arkkipiru on 12 jalkaa pitkä ja painaa 800 naulaa.
Taistelu
Arkkipiru on ovela ja neuvokas taistelija, joka asettuu edullisiin asemiin näkymättömyyden avulla ja puraisee vihollisia, jotka tuntuvat näkevän sen. Tarvittaessa se syytää sumeilematta tulipalloja tai luo tulihelvetin meteoriparvella.
Arkkipirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Puserrus (Po)
Arkkipiru voi tuottaa 2n8+26 pistettä vaurioita aina, kun se voittaa käynnistämänsä painitestin.
Tauti (Yl)
Olennon, johon arkkipiru osuu puraisuhyökkäyksellään, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 27) tai siihen iskee pirunhorkaksi kutsuttu vastenmielinen tauti (itämisaika 1n4 päivää, vauriot 1n4 Vma). Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Pelottava aura (Yl)
Arkkipiru voi säteillä pelottavaa auraa 20 jalan säteelle vapaatoimintona. Alueella olijoiden on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 27) tai ne alkavat käyttäytyä niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu (langettajataso 18). Olento, joka onnistuu laistossa, on immuuni kyseisen arkkipirun auralle seuraavat 24 tuntia. Pirut ovat immuuneja tälle kyvylle. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta arkkipiru voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava hännänsivallushyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle.
Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman tien pusertaa.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 27, ensivauriot 1n6 Ruk, jälkivauriot kuolema. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan epäkuolleen luonti, epäpyhä aura (VA 26), kestävä kuvajainen (VA 23), lamauttava mahtisana, näkymättömyys, rienaus (VA 25), ryhmittäinen hirviön seisautus (VA 27), taikapiiri hyvyyttä vastaan, tulipallo (VA 21), väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä), väkevä taikuuden rauetus; 1/päivä meteoriparvi (VA 27). Langettajataso 18. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Arkkipiru voi käyttää kerran vuodessa toivomuksen, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 20).
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Arkkipiru voi loihtia kahdesti päivässä esiin 2 lemuria, luupirua tai partapirua, tai 1 erinyksen, sarvipirun tai jääpirun. Esiinloihdinta onnistuu automaattisesti. Tämä kyky vastaa 8. tason loitsua.
Uudennus (Po)
Arkkipiru kärsii normaalit vauriot hengenlaadultaan hyvistä hopeoiduista aseista sekä loitsuista ja vaikutuksista, joilla on hyvä-lisämäärite.
Taktiikka kierroksittain
Taistelun alussa arkkipiru yrittää yleensä tehdä vaaralliset viholliset toimintakyvyttömiksi loitsunomaisilla kyvyillään ja siirtyy vasta sitten lähitaisteluun.
-
Ennen taistelua: Epäpyhä aura; pelottavan auran aktivointi, pirun esiinloihdinta.
-
1. kierros: Joudutettu tulipallo ja ryhmittäinen hirviön seisautus, jos vastassa on vähintään kolme näkyvää ja aktiivista vihollista; muussa tapauksessa lamauttava mahtisana jotakin haarniskoimatonta vihollista (mieluiten loitsijaa) vastaan.
-
2. kierros: Meteoriparvi mahdollisimman montaa vihollista vastaan, siirtyminen pahimmin haavoittuneen vihollisen luo.
-
3. kierros: Täyshyökkäys haavoittunutta vihollista vastaan.
-
4. kierros: Jatketaan lähitaistelua haavoittunutta vihollista vastaan tai lamauttava mahtisana jotakin häiritsevää loitsijaa vastaan.
-
5. kierros: Paluu 1. kierrokseen (tai väkevä kaukosiirto, jos arkkipirun turvallisuus on uhattuna).
Erinys
Toisin kuin muut pirut, erinykset ovat ihmisten silmissä kauniita ne näyttävät erittäin viehättäviltä naisilta tai miehiltä. Tyypillinen erinys on 6 jalan pituinen ja painaa noin 150 naulaa.
Erinykset puhuvat pätsinkieltä, maanyliskieltä ja lohikäärmekieltä.
Taistelu
Erinys taistelee mieluiten matkan päästä. Se käyttää hirviön lumousta hämätäkseen vihollisiaan tai saattaakseen ne epäjärjestykseen ja alkaa sitten syytää ilmasta käsin liekehtiviä nuolia niiden niskaan.
Erinyksen kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Takerrutus (Po)
Erinyksellä on mukanaan noin 50 jalan pituinen vankka köysi, jolla se voi takerruttaa kaikenkokoisia vihollisia kuten köyden elävöitys
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan epäpyhän kosketus (VA 19), hirviön lumous (VA 19), suppea kuvajainen (VA 17), väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Erinys voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin 2n10 lemuria tai 1n4 partapirua. Yrityksen onnistumismahdollisuus on 50 %. Tämä kyky vastaa 3. tason loitsua.
Tosinäkö (Yl)
Erinykset käyttävät jatkuvatoimisesti tosinäköä. Tämä kyky vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 14).
Hornankissa (bezekira)
8n8+24 (60 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
2 kynnet +13 lähitaistelu (1n8+6) ja puraisu +8 lähitaistelu (2n8+3) | |
10 j/5 j | |
Ajatuksensiirto 100 j, loitsunsieto 19, näkymättömyys valossa, pimeänäkö 60 j, tulenkestävyys 10, vainu, vauriovähennys 5/hyvä | |
Havainnointi +13, Kiipeily +17, Kuuntelu +17, Loikkaus +21, Piiloutuminen +13, Tasapainoilu +16, Uinti +17, Äänetön liike +20 | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, pari tai lauma (610) | |
7 | |
Ei ole | |
Aina lainkuuliais-paha | |
910 KN (Iso); 1124 KN (Valtava) | |
|
Hornankissa näyttää ensi vilkaisulla ruumiittomalta, mutta sillä on aineellinen ruumis ja sitä voidaan vahingoittaa aineellisilla hyökkäyksillä.
Hornankissoilla on luontainen ajatuksensiirtokyky, jonka avulla ne viestivät keskenään ja kohtaamiensa olentojen kanssa. Tyypillinen hornankissa on 9 jalkaa pitkä ja painaa 900 naulaa.
Taistelu
Hornankissa pitää taistelussa puolensa terävillä kynsillään ja pitkillä raateluhampaillaan. Sillä on tapana syöksyä vihollistensa kimppuun kuin leijona.
Hornankissan kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta hornankissa voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen.
Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.
Kimppuunsyöksy (Po)
Hornankissa voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +13 lähitaistelu, vauriot 1n8+3.
Näkymättömyys valossa (Po)
Hornankissa on näkymätön kaikilla alueilla, joilla on sen verran valoa, että ihminen näkee jotakin. Pimeillä alueilla siitä näkyy heikosti hohtelevat ääriviivat, jotka erottuvat 30 jalkaan asti (60 jalkaan, jos katsojalla on hämäränäkö). Taikakeinoin tuotettu pimeys peittää hohteen ja ääriviivat.
Taidot
Hornankissa saa rotuhyvitystä +4 Kuuntelu- ja Äänetön liike
Jääpiru (gelugon)
Jääpiru on noin 12 jalkaa pitkä ja painaa noin 700 naulaa.
Taistelu
Jääpiru ei taistele mielellään, jos taistelu ei edistä sen tehtävää. Toisaalta se ei koskaan epäröi hyökätä, kun se pitää taistelua tarpeellisena tai voittoa todennäköisenä.
Jääpirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Pelottava aura (Yl)
Jääpiru voi säteillä pelottavaa auraa 10 jalan säteelle ilmaistoimintona. Alueella olijoiden on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 22) tai ne alkavat käyttäytyä niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu (langettajataso 18). Olento, joka onnistuu laistossa, on immuuni kyseisen jääpirun auralle seuraavat 24 tuntia. Pirut ovat immuuneja tälle kyvylle. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Hidastus (Yl)
Osuma jääpirun hännästä tai keihäästä kylmettää turraksi. Vihollisen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 23) tai se käyttäytyy 1n6 kierrosta niin kuin siihen olisi langetettu hidastus-loitsu. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan epäpyhä aura (VA 23), jäämyrsky (VA 19), jääseinämä (VA 19), kestävä kuvajainen (VA 20), kylmyyskeila (VA 20), lento, väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä). Langettajataso 13. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Jääpiru voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin 2n10 lemuria tai 1n6 partapirua, jolloin yrityksen onnistumismahdollisuus on 50 %, tai toisen jääpirun, jolloin onnistumismahdollisuus on 20 %. Tämä kyky vastaa 4. tason loitsua.
Uudennus (Po)
Jääpiru kärsii normaalit vauriot hengenlaadultaan hyvistä aseista sekä loitsuista ja vaikutuksista, joilla on hyvä-lisämäärite.
Kahlepiru (kyton)
Keskikokoinen vierasolio (paha, sfäärinulkoinen, lainkuuliainen) | |
8n8+16 (52 kp) | |
30 j (6 ruutua) | |
20 (+2 Ket, +8 kehopanssari), kosketus 12, valmistautumaton 18 | |
5 j/5 j (kahleilla 10 j) | |
Immuunius kylmyydelle, loitsunsieto 18, pimeänäkö 60 j, uudennus 2, | |
Havainnointi +13, Kahlekuninkuus +13, Kiipeily +13, Kovistelu +12, Kuuntelu +13, Käsityöläisyys (seppä) +17, Köydenkäyttö +2 (toista sidottaessa +4) | |
Nopea aloite, Valppaus, Varmempi kriittinen (kahle) | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, ryhmä (24), osasto (610) tai lauma (1120) | |
6 | |
Aina lainkuuliais-paha | |
916 KN (Keskikokoinen) | |
+6 |
Kyton eli kahlepiru on ihmistä muistuttava olento, joka on verhoutunut vaatteiden sijasta kahleisiin. Sen pituus on 6 jalkaa ja paino kahleet mukaan lukien noin 300 naulaa.
Kahlepiru puhuu pätsinkieltä ja yhteiskieltä.
Taistelu
Kahlepiru iskee piikikkäillä kahleillaan, jotka toimivat myös sen vaatteina ja haarniskana.
Kahlepirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Tanssivat kahleet (Yl)
Kahlepirun pelätyin ominaisuus sen kyky hallita perustoimintona enintään neljää 20 jalan säteellä sijaitsevaa kahletta tai kettinkiä. Se voi liikutella niitä miten haluaa, lisätä niiden pituutta enintään 15 jalalla ja ponnauttaa niiden päistä esiin veitsenteräviä väkäsiä. Kahleet hyökkäävät yhtä tehokkaasti kuin kahlepiru omilla kahleillaan. Jos kahle on toisen olennon hallussa, tämä olento voi yrittää Tahto-laistoa (VA 15) murtaakseen kahlepirun vallan kyseiseen kahleeseen. Jos laisto onnistuu, kyton ei voi yrittää hallita kyseistä kahletta 24 tuntiin tai ennen kuin kahle siirtyy pois olennon hallusta. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Kahlepiru voi kiivetä hallitsemiaan kahleita pitkin perusnopeudellaan joutumatta suorittamaan Kiipeily-testejä.
Ahdistava tuijotus (Yl)
Kantama 30 j, Tahto VA 15 mitätöi. Kahlepiru voi muuttaa kasvojaan siten, että ne muistuttavat vastustajan verivihollista tai kuollutta omaista. Laistossa epäonnistuneet vastustajat saavat sakkoa 2 hyökkäysheittoihinsa 1n3 kierrokseksi. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Uudennus (Po)
Kahlepiru kärsii normaalit vauriot hopeoiduista aseista, hengenlaadultaan hyvistä aseista sekä loitsuista ja vaikutuksista, joilla on hyvä-lisämäärite. Jos kahlepiru menettää jonkin ruumiinosansa, se kasvaa takaisin 2n6×10 minuutissa. Jos irronnut ruumiinosa painetaan irtoamiskohtaa vasten, se kiinnittyy välittömästi takaisin.
Taidot
Kahlepiru saa rotuhyvitystä +8 Käsityöläisyys-testeihin, jotka liittyvät metallitöihin.
Lemuri
Keskikokoinen vierasolio (paha, sfäärinulkoinen, lainkuuliainen) | |
2n8 (9 kp) | |
20 j (4 ruutua) | |
14 (+4 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 14 | |
5 j/5 j | |
| |
Haponkestävyys 10 ja kylmyydenkestävyys 10, immuunius myrkyille ja | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, pari, joukko (35), parvi (615) tai lauma (1040) | |
1 | |
Ei ole | |
Aina lainkuuliais-paha | |
36 KN (Keskikokoinen) | |
|
Lemuri on noin 5 jalkaa pitkä ja painaa noin 100 naulaa.
Lemurit ovat mielettömiä ja puhekyvyttömiä olentoja, mutta ne pystyvät ottamaan vastaan viestejä, joita muut pirut lähettävät niille ajatuksen voimalla. Viestit ovat useimmiten käskyjä, ja lemurit tottelevat niitä kyselemättä.
Taistelu
Lemurit syöksyvät kaikkien kohtaamiensa olentojen kimppuun ja yrittävät repiä ne kynsillään kappaleiksi. Lemurit voidaan pysäyttää vain käskyllä, jonka jokin muu piru antaa ajatuksen voimalla, tai tuhoamalla ne viimeistä myöten.
Lemurin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Mielettömyys (Po)
Immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
Luupiru (osylut)
10n8+50 (95 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
Puraisu +14 lähitaistelu (1n8+5) ja 2 kynnet +12 lähitaistelu (1n4+2) ja pistin +12 lähitaistelu (3n4+2 plus myrkky) | |
10 j/10 j | |
Loitsunomaiset kyvyt, myrkky, pelottava aura, pirun esiinloihdinta | |
Ajatuksensiirto 100 j, haponkestävyys 10 ja kylmyydenkestävyys 10, immuunius myrkyille ja tulelle, loitsunsieto 21, pimeydenläpäisy, pimeänäkö 60 j, vauriovähennys 10/hyvä | |
Aikeen aavistus +15, Diplomatia +6, Eränkäynti +2 (jälkiä seurattaessa +4), Etsintä +15, Havainnointi +17, Hämäys +15, Keskittyminen +18, Kovistelu +17, Kuuntelu +17, Naamioituminen +2 (toista esitettäessä +4), Piiloutuminen +14, Tietämys (valitse yksi) +15, Äänetön liike +18 | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, joukko (24) tai partio (610) | |
9 | |
Aina lainkuuliais-paha | |
1120 KN (Iso); 2130 KN (Valtava) | |
|
Luupiru on noin 9 jalkaa pitkä ja painaa noin 500 naulaa.
Taistelu
Luupiru vihaa kaikkia muita olentoja ja hyökkää armotta niiden kimppuun. Se eristää viholliset toisistaan jääseinämien avulla.
Luupirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Pelottava aura (Yl)
Luupiru voi säteillä pelottavaa auraa 5 jalan säteelle ilmaistoimintona. Alueella olijoiden on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 17) tai ne alkavat käyttäytyä niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu (langettajataso 7). Olento, joka onnistuu laistossa, on immuuni kyseisen luupirun auralle seuraavat 24 tuntia. Pirut ovat immuuneja tälle kyvylle. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 20, ensivauriot 1n6 Vma, jälkivauriot 2n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan jääseinämä, kattava kuvajainen (VA 15), lento, näkymättömyys (vain itseensä), ulottuvuusankkuri, väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä). Langettajataso 12. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Luupiru voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin 2n10 lemuria, jolloin yrityksen onnistumismahdollisuus on 50 %, tai toisen luupirun, jolloin onnistumismahdollisuus on 35 %. Tämä kyky vastaa 4. tason loitsua.
Partapiru (barbazu)
Keskikokoinen vierasolio (paha, sfäärinulkoinen, lainkuuliainen) | |
6n8+18 (45 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
19 (+2 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 12, valmistautumaton 17 | |
Glaivi +9 lähitaistelu (1n10+3 plus pirunhaava) tai kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2) | |
Glaivi +9/+4 lähitaistelu (1n10+3 plus pirunhaava) tai 2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2) | |
5 j/5 j (glaivilla 10 j) | |
Ajatuksensiirto 100 j, haponkestävyys 10 ja kylmyydenkestävyys 10, immuunius myrkyille ja tulelle, loitsunsieto 17, pimeydenläpäisy, pimeänäkö 60 j, vauriovähennys 5/hopea tai hyvä, loitsunomaiset kyvyt | |
Aikeen aavistus +9, Diplomatia +2, Havainnointi +9, Kiipeily +11, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +11, Äänetön liike +9 | |
Aseeseen keskittyminen (glaivi), Nopea aloite, Väkihyökkäys | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, pari, joukko (35) tai partio (610) | |
5 | |
Aina lainkuuliais-paha | |
79 KN (Keskikokoinen); 1018 KN (Iso) | |
+6 |
Partapiruilla on aina mukanaan sahateräinen glaivi.
Tyypillisen partapirun pituus on 6 jalkaa ja paino 225 naulaa.
Taistelu
Partapiru hyökkää herkästi ja rakastaa taisteluita. Se villitsee itsensä tapporaivoon ja syöksyy vihollistensa sekaan.
Partapirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä). Langettajataso 12.
Pirunhaava (Yl)
Kun partapiru tuottaa glaivillaan vaurioita, uhri saa huonosti umpeutuvan avohaavan ja menettää siitä eteenpäin joka kierroksella 2 ylimääräistä kestopistettä. Haava ei parane luonnollisen paranemisen myötä, ja sitä on vaikea tukkia parannusloitsuillakaan. Kestopisteiden hupeneminen on mahdollista pysäyttää Parannus-testillä (VA 16), terveytys-loitsulla tai millä tahansa hoito-loitsulla, mutta kun hahmo yrittää langettaa terveytys- tai hoito-loitsua partapirun glaivin vaurioittamaan olentoon, hänen on onnistuttava langettajatasotestissä (VA 16) tai loitsulla ei ole vaikutusta. Onnistunut Parannus-testi pysäyttää kestopistehukan automaattisesti. Pirunhaava on partapirun eikä sen aseen kyky. Testin vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Parta (Po)
Jos partapiru osuu viholliseen molemmilla kynsihyökkäyksillään, se osuu automaattisesti myös parrallaan. Vihollinen kärsii tällöin 1n8+2 pistettä vaurioita, ja sen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 16) tai siihen iskee pirunhorkaksi kutsuttu vastenmielinen tauti (itämisaika 1n4 päivää, vauriot 1n4 Vma). Taudin aiheuttamat vauriot toistuvat joka päivä, kunnes sairastunut olento onnistuu kolmessa perättäisessä Sitkeys-laistossa, tauti parannetaan taikakeinoin tai olento kuolee. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Tapporaivo (Po)
Partapiru voi lietsoa itsensä kahdesti päivässä tapporaivoon, joka muistuttaa barbaarin taisteluvimmaa (+4 Voimakkuuteen, +4 Ruumiinkuntoon, rohkeushyvitystä +2 Tahto-laistoihin, PL-sakkoa
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Partapiru voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin 2n10 lemuria, jolloin yrityksen onnistumismahdollisuus on 50 %, tai toisen partapirun, jolloin onnistumismahdollisuus on 35 %. Tämä kyky vastaa 3. tason loitsua.
Pikkupiru
Hyvin pieni vierasolio (paha, sfäärinulkoinen, lainkuuliainen) | |
3n8 (13 kp) | |
20 j (4 ruutua), lento 50 j (täydellinen) | |
20 (+2 koko, +3 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 15, valmistautumaton 17 | |
2½ j/0 j | |
Immuunius myrkyille, pimeänäkö 60 j, salahahmo, tulenkestävyys 5, vauriovähennys 5/hopea tai hyvä, äkkiparaneminen 2 | |
Diplomatia +8, Eränkäynti +1 (jälkiä seurattaessa +3), Etsintä +6, Havainnointi +7, Kuuntelu +7, Loitsutuntemus +6, Piiloutuminen +17, Tietämys (valitse yksi) +6, Äänetön liike +9 | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko | |
2 | |
Ei ole | |
Aina lainkuuliais-paha | |
46 KN (Hyvin pieni) | |
(Kehittynyt famulus) |
Pikkupiru on luontaisessa hahmossaan hieman alle 2 jalkaa pitkä ja painaa noin 8 naulaa.
Taistelu
Pikkupirut ovat pelkureita mutta uskaltavat sentään tehdä yllätyshyökkäyksen näkymättömyytensä tai salahahmo-kykynsä turvin. Kun pikkupiru on luontaisessa hahmossaan, se käyttelee ilkeää häntäpistintään. Se lennähtää pois iskunkantamalta heti, kun vihollinen osuu siihen kunnolla.
Pikkupirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 13, ensivauriot 1n4 Ket, jälkivauriot 2n4 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen, ja siihen sisältyy +2:n rotumuutos.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan hyvyyden paljastus, näkymättömyys (vain itseensä), taikuuden paljastus; 1/päivä salaisvaikutus (VA 15). Langettajataso 6. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Pikkupiru voi käyttää kerran viikossa jumalyhteyttä ja esittää tällöin kuusi kysymystä. Muilta osin tämä kyky vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 12).
Salahahmo (Yl)
Pikkupiru voi vaihtaa hahmoa aina halutessaan perustoimintona. Sen hahmovalikoimassa on yksi tai kaksi olentoa seuraavasta luettelosta: Pieni tai Keskikokoinen hirviöhämähäkki, korppi, rotta tai villisika.
Sarvipiru (cornugon)
Sarvipiru on 9 jalkaa pitkä ja painaa noin 600 naulaa.
Taistelu
Sarvipiru on rohkea taistelija. Se perääntyy harvoin, vaikka vastassa olisi musertava ylivoima. Se turvautuu yleensä piikkiketjuunsa ja yrittää lamauttaa ja tappaa voimakkaimmat vihollisensa ensiksi.
Sarvipirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan hyvyyden rauetus (VA 21), kaaoksen rauetus (VA 21), kestävä kuvajainen (VA 21), taikapiiri hyvyyttä vastaan, väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä); 3/päivä salamanisku (VA 19), tulipallo (VA 19). Langettajataso 15. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Pelottava aura (Yl)
Sarvipiru voi säteillä pelottavaa auraa 5 jalan säteelle ilmaistoimintona. Alueella olijoiden on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 23) tai ne alkavat käyttäytyä niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu (langettajataso 15). Olento, joka onnistuu laistossa, on immuuni kyseisen sarvipirun auralle seuraavat 24 tuntia. Pirut ovat immuuneja tälle kyvylle. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Lamautus (Yl)
Aina kun sarvipiru osuu piikkiketjuhyökkäyksellään, vihollisen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 27) tai se lamaantuu 1n4 kierrokseksi. Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen. Tämä kyky on sarvipirun eikä piikkiketjun ominaisuus.
Pirunhaava (Yl)
Kun sarvipiru tuottaa häntähyökkäyksellään vaurioita, uhri saa huonosti umpeutuvan avohaavan ja menettää siitä eteenpäin joka kierroksella 2 ylimääräistä kestopistettä. Haava ei parane luonnollisen paranemisen myötä, ja sitä on vaikea tukkia parannusloitsuillakaan. Kestopisteiden hupeneminen on mahdollista pysäyttää Parannus-testillä (VA 24), terveytys-loitsulla tai millä tahansa hoito-loitsulla, mutta kun hahmo yrittää langettaa terveytys- tai hoito-loitsua sarvipirun hännän vaurioittamaan olentoon, hänen on onnistuttava langettajatasotestissä (VA 24) tai loitsulla ei ole vaikutusta. Onnistunut Parannus-testi pysäyttää kestopistehukan automaattisesti. Testin vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Sarvipiru voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin 2n10 lemuria tai 1n6 partapirua, jolloin yrityksen onnistumismahdollisuus on 50 %, 1n6 väkäpirua, jolloin onnistumismahdollisuus on 35 %, tai toisen sarvipirun, jolloin onnistumismahdollisuus on 20 %. Tämä kyky vastaa 6. tason loitsua.
Uudennus (Po)
Sarvipiru kärsii normaalit vauriot hengenlaadultaan hyvistä hopeoiduista aseista sekä loitsuista ja vaikutuksista, joilla on hyvä-lisämäärite.
Väkäpiru (hamatula)
Keskikokoinen vierasolio (paha, sfäärinulkoinen, lainkuuliainen) | |
12n8+72 (126 kp) | |
30 j (6 ruutua) | |
29 (+6 Ket, +13 kehopanssari), kosketus 16, valmistautumaton 23 | |
5 j/5 j | |
Harjaantunut tarttuminen, kammo, seivästys 3n8+9, pirun esiinloihdinta | |
Ajatuksensiirto 100 j, haponkestävyys 10 ja kylmyydenkestävyys 10, immuunius myrkyille ja tulelle, loitsunomaiset kyvyt, loitsunsieto 23, pimeydenläpäisy, pimeänäkö 60 j, vauriovähennys 10/hyvä, väkäpuolustus | |
Aikeen aavistus +17, Diplomatia +6, Eränkäynti +2 (jälkiä seurattaessa +4), Etsintä +16, Havainnointi +19, Keskittyminen +21, Kovistelu +19, Kuuntelu +19, Piiloutuminen +21, Tietämys (valitse yksi) +16, Äänetön liike +21 | |
Harjaantunut paini, Niittäminen, Teräksinen tahto, Valppaus, Väkihyökkäys | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-paha sfääri | |
Erakko, pari, joukko (35) tai partio (610) | |
11 | |
Aina lainkuuliais-paha | |
1324 (Keskikokoinen); 2536 KN (Iso) | |
|
Väkäpiru on noin 7 jalkaa pitkä ja painaa noin 300 naulaa.
Taistelu
Väkäpiru käyttää hanakasti kynsiään ja yrittää seivästää viholliset väkäsiinsä. Jos seivästyshyökkäykset epäonnistuvat, se jähmettää vihollisensa ihmisolion seisautuksella.
Väkäpirun kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan pahoiksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Kammo (Yl)
Olennon, johon väkäpiru osuu, on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 20) tai se alkaa käyttäytyä niin kuin siihen olisi langetettu kammo-loitsu (langettajataso 9).
Onnistuupa laisto tai ei, olento on immuuni kyseisen väkäpirun kammo-kyvylle seuraavat 24 tuntia. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Seivästys (Po)
Väkäpiru voi tuottaa 3n8+9 pistettä pistovaurioita aina, kun se voittaa käynnistämänsä painitestin.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta väkäpiru voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava kynsihyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman tien seivästää vihollisen väkäsiinsä.
Pirun esiinloihdinta (Lo)
Väkäpiru voi yrittää kerran päivässä loihtia esiin joko 1n6 partapirua tai toisen väkäpirun. Yrityksen onnistumismahdollisuus on 35 %. Tämä kyky vastaa 4. tason loitsua.
Väkäpuolustus (Yl)
Kaikki olennot, jotka osuvat väkäpiruun kehoaseilla tai lähitaisteluaseilla, kärsivät pirun väkäsistä 1n8+6 pistettä pisto- ja viiltovaurioita. Huomaa, että jos aseella on oma ulottuma (kuten esimerkiksi pitkäkeihäällä), sen käyttelijä ei vaarannu tällä tavoin.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ihmisolion seisautus (VA 16), kattava kuvajainen (VA 17), korventava säde (vain 2 sädettä), väkevä kaukosiirto (vain itsensä ja enintään 50 naulan edestä esineitä). 1/päivä epäpyhän kosketus (VA 18), esivallan viha (VA 18). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.