Loikkaus (Vma)

Haarniskan testisakko

Testi

Testin vaikeusaste ja matka, jonka voit hypätä, riippuvat yrittämäsi hypyn tyypistä (ks. alla).

Nopeutesi vaikuttaa Loikkaus-testiin. Jos nopeutesi on 30 jalkaa, se ei tuota testiin muuntimia. Saat sakkoa –6 jokaisesta 10 jalasta, joilla nopeutesi alittaa 30 jalkaa. Saat hyvitystä +4 jokaisesta 10 jalasta, joilla nopeutesi ylittää 30 jalkaa.

Alla ilmoitetut Loikkaus-testien vaikeusasteet perustuvat siihen oletukseen, että pystyt ottamaan juoksuvauhdin. Juoksuvauhdin ottaminen vaatii, että voit liikkua ennen hyppyä vähintään 20 jalkaa suorassa linjassa. Ilman juoksuvauhtia testin vaikeusaste kaksinkertaistuu.

Hypäten liikuttu välimatka verottaa normaalia kierroskohtaista liikkumiskiintiötäsi.

Jos sinulla on taitotasoja Loikkauksessa ja onnistut Loikkaus-testissä, laskeudut jaloillesi (sikäli kuin se on mahdollista). Jos yrität Loikkaus-testiä taitoon perehtymättömänä, kaadut laskeuduttuasi kumoon, ellet ylitä vaikeusastetta vähintään 5:llä.

Pituushyppy

Pituushyppy tarkoittaa vaakasuuntaisen esteen (esimeriksi kuilun tai puron) yli loikkaamista. Hypyn lakipiste on neljäsosa vaakasuuntaan etenemästäsi matkasta. Hypyn vaikeusaste on yhtä kuin hypättävä matka (jalkoina).

Pituushypyn vaikeusasteita

Hypättävä matka

Loikkaus-testin VA1

5 jalkaa

5

10 jalkaa

10

15 jalkaa

15

20 jalkaa

20

25 jalkaa

25

30 jalkaa

30

  1. Vaatii 20 jalan vauhdinoton juosten. Jos et voi ottaa juoksuvauhtia, testin vaikeusaste kaksinkertaistuu.

Jos testi onnistuu, laskeudut jaloillesi esteen toiselle puolen. Jos epäonnistut testissä alle 5:llä, et selviä esteen yli mutta voit yrittää tarrautua esteen toiseen reunaan Refleksi-laistolla (VA 15). Jos saat otteen toisesta reunasta, päätät liikkumisesi siihen. Jos kyseessä on kuilun tai aukon reuna, ylös kiipeäminen vaatii oman liikkumistoimintonsa ja lisäksi Kiipeily-testin (VA 15).

Korkeushyppy

Korkeushyppy on pystysuuntainen hyppy, jolla yrität tarttua yläpuolellasi olevaan kohteeseen, esimerkiksi seinässä olevaan ulkonemaan. Testin vaikeusaste on yhtä kuin tavoittelemasi korkeus × 4.

Korkeushypyn vaikeusasteita

Tavoiteltu korkeus1

Loikkaus-testin VA2

1 jalka

4

2 jalkaa

8

3 jalkaa

12

4 jalkaa

16

5 jalkaa

20

6 jalkaa

24

7 jalkaa

28

8 jalkaa

32

  1. Ei sisällä ulottumaa pystysuunnassa; ks. alla.

  2. Vaatii 20 jalan vauhdinoton juosten. Jos et voi ottaa juoksuvauhtia, testin vaikeusaste kaksinkertaistuu.

Jos hyppäät tarttuaksesi johonkin, onnistunut testi tarkoittaa, että kätesi yltävät kohteen korkeudelle. Jos haluat kiskoa itsesi ylös, voit tehdä sen erillisellä liikkumistoiminnolla ja Kiipeily-testillä (VA 15). Jos epäonnistut Loikkaus-testissä, et yllä riittävän korkealle vaan laskeudut takaisin paikkaan, josta hyppäsit. Kuten pituushypyssäkin, testin vaikeusaste kaksinkertaistuu, jos et voi ottaa vähintään 20 jalan juoksuvauhtia.

Se, miten vaikeaa tavoitellulle korkeudelle on päästä, riippuu tietysti hyppääjän koosta. Alla olevassa taulukossa on kunkin kokoluokan keskimääräisen edustajan enimmäisulottuma pystysuunnassa (korkeus, jolle olento yltää hyppäämättä). (Esimerkiksi ihmiset ovat Keskikokoisia olentoja, joten tyypillinen ihminen yltää hyppäämättä 8 jalan korkeuteen.)

Ulottuma pystysuunnassa

Olennon kokoluokka

Ulottuma pystysuunnassa   

Giganttinen

128 j

Suunnaton

64 j

Valtava

32 j

Iso

16 j

Keskikokoinen

8 j

Pieni

4 j

Hyvin pieni

2 j

Taskukokoinen

1 j

Minimaalinen

½ j

Nelijalkaisten olentojen ulottuma pystysuunnassa on pienempi kuin kaksijalkaisten. Nelijalkaisia olentoja kohdellaan tässä yhteydessä niin kuin ne olisivat yhtä kokoluokkaa todellista kokoaan pienempiä.

Päälle hyppäys

Voit loikata enintään vyötäröllesi ulottuvan kohteen (esimerkiksi pöydän tai pienen kivenlohkareen) päälle, jos onnistut Loikkaus-testissä (VA 10). Tämä vastaa 10 jalan liikkumista, joten jos nopeutesi on 30 jalkaa, voit liikkua 20 jalkaa ja hypätä sen jälkeen esimerkiksi kievarin tiskin päälle. Et tarvitse päälle hyppäystä varten juoksuvauhtia, joten testin vaikeusaste ei kaksinkertaistu, vaikka vauhdinotto juosten ei olisikaan mahdollista.

Alas hyppäys

Jos pudottaudut korkealta tieten tahtoen, kärsit vähemmän vaurioita kuin pudotessasi vahingossa. Korkealta alas hyppäämisen vaikeusaste on 15. Et tarvitse alas hyppäystä varten juoksuvauhtia, joten testin vaikeusaste ei kaksinkertaistu, vaikka vauhdinotto juosten ei olisikaan mahdollista.

Jos onnistut testissä, kärsit putoamisvaurioita niin kuin olisit pudonnut 10 jalkaa todellista vähemmän.

Toiminto

Ei ole toiminto. Loikkaus-testi suoritetaan osana liikkumista, joten se sisältyy liikkumistoimintoosi. Jos liikkumiskiintiösi tulee täyteen kesken hypyn, seuraavan toimintosi (joko kuluvalla tai tarvittaessa seuraavalla vuorollasi) on oltava liikkumistoiminto, jotta voisit suorittaa hypyn loppuun.

Muuta

Koska nopeutesi vaikuttaa Loikkaus-testeihin, nopeuttasi lisäävät vaikutukset tekevät sinusta myös paremman hyppääjän.

Jos sinulla on Juoksu-valtti, saat hyvitystä +4 kaikkiin Loikkaus-testeihin, joita varten olet ottanut juoksuvauhdin.

Puolituiset saavat Loikkaus-testeihinsä rotuhyvitystä +2, koska he ovat notkeita ja jänteviä.

Jos sinulla on Kehonhallinta-valtti, saat Loikkaus-testeihisi hyvitystä +2.

Myötävaikutukset


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.