Enkeli

Enkelit ovat maanylisiä – olentoja, jotka asuvat hengenlaadultaan hyvissä ulkosfääreissä.

Enkelit voivat edustaa mitä tahansa hyvää hengenlaatua. Onpa hengenlaatu mikä hyvänsä, enkelit eivät koskaan valehtele, varasta eivätkä huiputa. Ne ovat ehdottoman suoraselkäisiä kanssa­käymisissään, ja usein on todettu, että ne ovat maanylisistä luotettavimpia ja diplomaattisimpia.

Kaikkia enkeleitä on siunattu kauniilla ulkomuodolla, joskin ne ovat usein hyvin erinäköisiä keskenään.

Enkelit puhuvat maanyliskieltä, pätsinkieltä ja lohikäärmekieltä, joskin ne voivat viestiä kielten lahja -kykynsä ansiosta lähes minkä tahansa olennon kanssa.


Taistelu

Useimmat enkelit hyödyntävät taistelussa tehokkaasti liikkuvuuttaan ja kykyään iskeä etäältä.

Enkelien tyyppipiirteet

Enkeleillä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita):


Astraalideeva

Koko/tyyppi

Keskikokoinen vierasolio (enkeli, hyvä, sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

12n8+48 (102 kp)

Aloite

+8

Nopeus

50 j (10 ruutua), lento 100 j (hyvä)

Panssariluokka

29 (+4 Ket, +15 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 25      

Perushyökkäys/paini   

+12/+18

Hyökkäys

Tyhjäksitekevä raskas sotanuija +3, +21 lähitaistelu (1n8+12 plus lamautus) tai isku +18 lähitaistelu (1n8+9)

Täyshyökkäys

Tyhjäksitekevä raskas sotanuija +3, +21/+16/+11 lähitaistelu (1n8+12 plus lamautus) tai isku +18 lähitaistelu (1n8+9)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, lamautus

Erikoisominaisuudet

Aavistusväistö, hahmonvaihto, hämäränäkö, immuunius hapolle, kivetykselle ja kylmyydelle, kielten lahja, loitsunsieto 30, pimeänäkö 60 j, suojaava aura, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10, vauriovähennys 10/paha

Laistot

Sitk +14 (myrkkyjä vastaan +18), Ref +12, Tahto +12

Kyvyt

Vma 22, Ket 18, Ruk 18, Äly 18, Vii 18, Kar 20

Taidot

Aikeen aavistus +19, Diplomatia +22, Havainnointi +23, Kahlekuninkuus +19, Keskittyminen +19, Kovistelu +20, Kuuntelu +23, Käsityöläisyys tai Tietämys (valitse kolme) +19, Köydenkäyttö +4 (toista sidottaessa +6), Piiloutuminen +19, Äänetön liike +19

Valtit

Iskun saattelu, Nopea aloite, Suuri sitkeys, Valppaus, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa hengenlaadultaan hyvä sfääri

Järjestäytyminen

Erakko, pari tai partio (3–5)

Haasteluokitus

14

Aarteet

Ei kolikoita; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Aina (mikä tahansa) hyvä

Kehittyminen

13–18 KN (Keskikokoinen); 19–36 KN (Iso)

Tasolisä

+8

Astraalideeva on noin 7½ jalkaa pitkä ja painaa noin 250 naulaa.

Taistelu

Astraalideeva käy lähitaisteluun arastelematta. Se riemuitsee saadessaan iskeä pahoja vihollisia tyhjäksitekevä raskas sotanuija +3:llaan.

Astraalideevan kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan hyviksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Loitsunomaiset kyvyt

Aina halutessaan – avitus, ikiliekki, kirouksen purku (VA 18), näkymättömyys (vain itseensä), pahuuden paljastus, pahuuden rauetus (VA 20), pelon hälvennys (VA 16), pyhä aura (VA 23), pyhä hävitysisku (VA 19), pyhä sana (VA 22), sfäärinvaihto (VA 22), taikuuden rauetus, taudinkarkotus (VA 18), valheentunnistus (VA 19); 7/päivä – lievien haavojen hoito (VA 16), näkymättömän näentä; 1/päivä – miekkamuuri (VA 21), terveytys (VA 21). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Hahmonvaihto (Yl)

Astraalideeva voi ottaa minkä tahansa Pienen tai Keskikokoisen ihmisolion hahmon.

Lamautus (Yl)

Jos astraalideeva osuu viholliseen sotanuijallaan kahdesti samalla kierroksella, tämän vihollisen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 22) tai se lamaantuu 1n6 kierrokseksi. Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen.

Aavistusväistö (Po)

Astraalideeva saa lisätä Ketteryys-hyvityksensä panssariluokkaansa valmistautumattomanakin, eikä sitä voi koukata kuin vähintään 16. tason rosvo. Se voi itse koukata aavistusväistö-kyvyllä varustettuja hahmoja niin kuin se olisi 12. tason rosvo.


Planetaari

Koko/tyyppi

Iso vierasolio (enkeli, hyvä, sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

14n8+70 (133 kp)

Aloite

+8

Nopeus

30 j (6 ruutua), lento 90 j (hyvä)

Panssariluokka

32 (–1 koko, +4 Ket, +19 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 28   

Perushyökkäys/paini   

+14/+25

Hyökkäys

Kahden käden miekka +3, +23 lähitaistelu (3n6+13/19–20) tai isku +20 lähitaistelu (2n8+10)

Täyshyökkäys

Kahden käden miekka +3, +23/+18/+13 lähitaistelu (3n6+13/19–20) tai
isku +20 lähitaistelu (2n8+10)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, loitsut

Erikoisominaisuudet

Hahmonvaihto, kielten lahja, pimeänäkö 60 j, hämäränäkö, immuunius hapolle, kivetykselle ja kylmyydelle, loitsunsieto 30, suojaava aura, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10, uudennus 10, vauriovähennys 10/paha

Laistot

Sitk +14 (myrkkyjä vastaan +18), Ref +13, Tahto +15

Kyvyt

Vma 25, Ket 19, Ruk 20, Äly 22, Vii 23, Kar 22

Taidot

Aikeen aavistus +23, Diplomatia +25, Etsintä +23, Havainnointi +23, Kahlekuninkuus +21, Keskittyminen +22, Kovistelu +23, Kuuntelu +23, Käsityöläisyys tai Tietämys (valitse neljä) +23, Köydenkäyttö +4 (toista sidottaessa +6), Piiloutuminen +17, Äänetön liike +21

Valtit

Harjaantunut hajotusisku, Iskun saattelu, Nopea aloite, Sokkotaistelu, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa hengenlaadultaan hyvä sfääri

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

16

Aarteet

Ei kolikoita; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Aina (mikä tahansa) hyvä

Kehittyminen

15–21 KN (Iso); 22–42 KN (Valtava)

Tasolisä

Planetaari on 9 jalkaa pitkä ja painaa noin 500 naulaa.

Taistelu

Vaikka planetaarilla on runsaasti erilaisia taikavoimia, se käy todennäköisimmin suoraan lähitaisteluun kahden käden miekka +3:llaan. Se taistelee erityisen halukkaasti paholaisia vastaan.

Planetaarin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan hyviksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Uudennus (Po)

Planetaarin uudennus-kyky ei vaikuta vaurioihin, joiden aiheuttaja on hengenlaadultaan paha ase taikka loitsu tai vaikutus, jolla on paha-lisämäärite.

Loitsunomaiset kyvyt 

Aina halutessaan – ikiliekki, kirouksen purku (VA 19), näkymättömyys (vain itseensä), pelon hälvennys (VA 17), pyhä hävitysisku (VA 20), taikuuden rauetus, taudinkarkotus (VA 19), vainajan puhutus (VA 19), vähäinen kunnonpalautus (VA 18); 3/päivä – kuolleista nostatus, lamauttava mahtisana, liekkipatsas (VA 21), miekkamuuri (VA 22), uupumuksen aallot; 1/päivä – maanjäristys (VA 24), nääntymyksen aallot, ryhmittäinen hirviön lumous (VA 24), väkevä kunnonpalautus (VA 23). Langettajataso 17. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Seuraavat kyvyt ovat planetaarilla aina voimassa,
vastaavat samannimisiä loitsuja (langettajataso 17)

Loukkujen ja ansakuoppien paljastus, näkymättömän näentä, pahuuden paljastus, tosinäkö, valheentunnistus (VA 20). Nämä kyvyt voidaan rauettaa, mutta planetaari voi aktivoida ne uudelleen vapaatoimintona.

Loitsut

Planetaari voi langettaa jumalloitsuja kuten 17. tason pappi. Planetaari on valinnut kaksi seuraavista valtapiireistä: Hyvyys, Hävitys, Ilma, Laki ja Sota (ja mahdolliset jumaluudelta saadut valtapiirit). Laistojen vaikeusasteet ovat Viisaus-pohjaisia.

Tyypillisesti alustettuina olevat papinloitsut
(6/8/8/7/7/6/6/4/3/2; laiston VA 16 + loitsutaso)

0 – johdatus, kuntoisuus, sieto (2), taikuuden paljastus, veden luonti; 1. – hajekilpi, jumalsuosio (2), lievien haavojen aiheutus*, pelon herätys, siunaus (2), uskonkilpi; 2. – avitus*, hengenlaatu aseelle, häränvoima (2), ihmisolion seisautus, karhunsitkeys, kotkanloisto, pyhitys; 3. – hirviön esiinloihdinta III, näkyväksiteko, päivänvalo, rukous (2), taudintartutus*, tuuliseinämä; 4. – hirviön esiinloihdinta IV, karkotus, kriittisten haavojen aiheutus*, myrkyn mitätöinti, surmalta suojelu; 5. – kurimerkki, lumouksen purku, oikeamielisen mahti, pahuuden rauetus, ryhmittäinen lievien haavojen aiheutus*, sfäärinvaihto; 6. – haavoitus*, häätökäsky, ryhmittäinen tuntuvien haavojen hoito, sankarien pidot, terveytys, väkevä taikuuden rauetus; 7. – hajautus*, mahtikäsky, pyhä sana, uudennus; 8. – esivallan kilpi, pyhä aura*, ryhmittäinen kriittisten haavojen hoito; 9. – hirviön esiinloihdinta IX (hyvä)*, luhistus.

*Valtapiiriloitsu. Valtapiirit: Hyvyys ja Hävitys.

Hahmonvaihto (Yl) 

Planetaari voi ottaa minkä tahansa Pienen tai Keskikokoisen ihmisolion hahmon.


Solaari

Koko/tyyppi

Iso vierasolio (enkeli, hyvä, sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

22n8+110 (209 kp)

Aloite

+9

Nopeus

50 j (10 ruutua), lento 150 j (hyvä)

Panssariluokka

35 (–1 koko, +5 Ket, +21 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 30   

Perushyökkäys/paini   

+22/+35

Hyökkäys

Tanssiva kahden käden miekka +5, +35 lähitaistelu (3n6+18/19–20) tai yhdistelmäpitkäjousi +2 (Vma-hyvitys +5) +28 kantama (2n6+7/×3 plus suvunsurmanuoli) tai isku +30 lähitaistelu (2n8+13)

Täyshyökkäys

Tanssiva kahden käden miekka +5, +35/+30/+25/+20 lähitaistelu (3n6+18/19–20) tai yhdistelmäpitkäjousi +2 (Vma-hyvitys +5) +28/+23/+18/+13 kantama (2n6+7/×3 plus suvunsurmanuoli) tai isku +30 lähitaistelu (2n8+13)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, loitsut

Erikoisominaisuudet

Hahmonvaihto, hämäränäkö, immuunius hapolle, kivetykselle ja kylmyydelle, kielten lahja, loitsunsieto 32, pimeänäkö 60 j, suojaava aura, sähkönkestävyys 10 ja tulenkestävyys 10, uudennus 15, vauriovähennys 15/paha

Laistot

Sitk +18 (myrkkyjä vastaan +22), Ref +18, Tahto +20

Kyvyt

Vma 28, Ket 20, Ruk 20, Äly 23, Vii 25, Kar 25

Taidot

Aikeen aavistus +32, Diplomatia +34, Eränkäynti +7 (jälkiä seurattaessa +9), Etsintä +31, Havainnointi +32, Kahlekuninkuus +30, Keskittyminen +30, Kuuntelu +32, Käsityöläisyys tai Tietämys (valitse viisi) +33, Köydenkäyttö +5 (toista sidottaessa +7), Loitsutuntemus +31, Piiloutuminen +26, Äänetön liike +30

Valtit

Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut iskun saattelu, Iskun saattelu, Jäljitys, Liikkuvuus, Nopea aloite, Väistely, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa hengenlaadultaan hyvä sfääri

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

23

Aarteet

Ei kolikoita; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Aina (mikä tahansa) hyvä

Kehittyminen

23–33 KN (Iso); 34–66 KN (Valtava)

Tasolisä

Solaarilla on matala ja kunnioitusta herättävä ääni. Se on noin 9 jalan pituinen ja se painaa noin 500 naulaa.

Taistelu

Solaarit ovat väkeviä hyvyyden puolustajia. Vain kaikkein vahvimmat paholaiset vetävät niille vertoja.

Solaarilla on tanssiva kahden käden miekka +5, mutta vielä pelätympi on sen yhdistelmäpitkäjousi +2, joka voi luoda minkä tahansa suvunsurmanuolen, kun se jännitetään.

Solaarin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan hyviksi, kun selvitetään niiden kykyä ohittaa vauriovähennys.

Hahmonvaihto (Yl)  

Solaari voi ottaa minkä tahansa Pienen tai Keskikokoisen ihmisolion hahmon.

Uudennus (Po) 

Solaari kärsii normaalit vauriot loitsuista ja vaikutuksista, joilla on paha-lisämäärite.

Loitsunomaiset kyvyt  

Aina halutessaan – avitus, energiankestävyys, esineiden elävöitys, hirviön esiinloihdinta VII, ikiliekki, jumalyhteys, kirouksen purku (VA 20), näkymättömyys (vain itseensä), pelon hälvennys (VA 18), pyhä hävitysisku (VA 21), taudinkarkotus (VA 20), ulottuvuusankkuri, uupumuksen aallot, vainajan puhutus (VA 20), vapaudenriisto (VA 26), vähäinen kunnonpalautus (VA 19), väkevä taikuuden rauetus; 3/päivä – maanjäristys (VA 25), miekkamuuri (VA 23), nääntymyksen aallot, pysyvyys, ryhmittäinen hirviön lumous (VA 25), terveytys (VA 23), ylösnousemus; 1/päivä – kirjosuihku (VA 24), lamauttava mahtisana, sokaiseva mahtisana, tappava mahtisana, toivomus, väkevä kunnonpalautus (VA 24). Langettajataso 20. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Seuraavat kyvyt ovat solaarilla aina voimassa,
vastaavat samannimisiä loitsuja (langettajataso 20)

Loukkujen ja ansakuoppien paljastus, näkymättömän näentä, pahuuden paljastus, tosinäkö, valheentunnistus (VA 21). Nämä kyvyt voidaan rauettaa, mutta solaari voi aktivoida ne uudelleen vapaatoimintona.

Loitsut 

Solaari voi langettaa jumalloitsuja kuten 20. tason pappi. Solaari on valinnut kaksi seuraavista valtapiireistä: Hyvyys, Hävitys, Ilma, Laki ja Sota (ja mahdolliset jumaluudelta saadut valtapiirit). Laistojen vaikeusasteet ovat Viisaus-pohjaisia.

Tyypillisesti alustettuina olevat papinloitsut
(6/8/8/8/7/7/6/6/5/5; laiston VA 17 + loitsutaso)

0 – johdatus, sieto (2), taikuuden paljastus, veden luonti (2); 1. – hajekilpi, hämärtävä usva*, jumalsuosio (2), pelon herätys, siunaus (2), uskonkilpi; 2. – hengenlaatu aseelle, henkimaailman ase*, häränvoima (2), karhunsitkeys (2), kotkanloisto, pyhitys; 3. – näkyväksiteko, päivänvalo, rukous (2), suoja energialta, taikapiiri pahuutta vastaan, taikasotisopa*, tuuliseinämä; 4. – jumalvoima*, karkotus (2), myrkyn mitätöinti (2), surmalta suojelu (2); 5. – lumouksen purku, nukutuksen tunnusmerkki, oikeamielisen mahti (2), pahuuden rauetus, sfäärinvaihto, tuulten hallinta*; 6. – epäkuolema kuolemaksi, häätökäsky, paluusana, ryhmittäinen tuntuvien haavojen hoito, salamaketju*, sankarien pidot; 7. – eetterivierailu, hävitys, mahtikäsky, pyhä sana, säiden hallinta*, uudennus; 8. – pyhä aura, ryhmittäinen kriittisten haavojen hoito (2), tulimyrsky, tuulenpyörre*; 9. – elementaaliparvi* (ilma), eteerisyys, ihme, rankaisumyrsky, ryhmittäinen terveytys.

*Valtapiiriloitsu. Valtapiirit: Ilma ja Sota.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.