Jättiläinen

Kaikki jättiläiset puhuvat jätinkieltä. Ne, joiden Älykkyys-arvo on vähintään 10, puhuvat myös yhteiskieltä.


Taistelu

Jättiläiset pitävät lähitaistelusta. Niillä on mahtavan kokoisia kahden käden aseita, joita ne käsittelevät erittäin taitavasti, mutta ne älyävät pehmittää vihollistaan ensin kantamahyökkäyksillä, jos suinkin mahdollista. Jättiläiset käyttävät kantama-aseinaan yleensä suuria kivenlohkareita.

Kivenheitto (Po)

Aikuiset jättiläiset ovat tarkkakätisiä heittäjiä ja saavat hyökkäysheittoihinsa rotuhyvitystä +1, kun ne paiskovat kiviä. Jättiläinen, joka on vähintään Iso, voi heittää 40–50 naulaa painavia kiviä (Pieniä esineitä) enintään viiden kantamaportaan verran. Kantamaportaan pituus vaihtelee alalajista toiseen. Valtava jättiläinen voi paiskoa 60–80 naulaa painavia kiviä (Keskikokoisia esineitä).

Kivensieppaus (Po)

Jättiläinen, joka on vähintään Iso, voi napata käsiinsä Pieniä, Keskikokoisia ja Isoja kiviä (tai vastaavan muotoisia ammuksia), jotka ovat tulossa sitä kohti.

Jättiläinen voi siepata kerran kierroksessa vapaatoimintona kiven, joka muutoin osuisi siihen, jos se onnistuu Refleksi-laistossa. Laiston vaikeusaste on Pieniä kiviä siepattaessa 15, Keskikokoisia kiviä siepattaessa 20 ja Isoja kiviä siepattaessa 25. (Jos ammus tuottaa taikahyvitystä hyökkäys­heittoihin, laiston vaikeusaste kohoaa tämän hyvityksen verran.) Jotta jättiläinen voisi yrittää kivensieppausta, sen on oltava tietoinen hyökkäyksestä ja valmiina ottamaan kivi vastaan.


Kivijättiläinen

Koko/tyyppi

Iso jättiläinen (maa)

Kestonoppia

14n8+56 (119 kp)

Aloite

+2

Nopeus

30 j vuotahaarniskassa (6 ruutua); perusnopeus 40 j

Panssariluokka

25 (–1 koko, +2 Ket, +11 kehopanssari, +3 vuota), kosketus 11, valmistautumaton 23

Perushyökkäys/paini

+10/+22

Hyökkäys

Kahden käden kurikka +17 lähitaistelu (2n8+12) tai isku +17 lähitaistelu (1n4+8) tai
kivi +11 kantama (2n8+12)

Täyshyökkäys

Kahden käden kurikka +17/+12 lähitaistelu (2n8+12) tai 2 iskua +17 lähitaistelu (1n4+8) tai kivi +11 kantama (2n8+12)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto

Erikoisominaisuudet   

Hämäränäkö, kivensieppaus, pimeänäkö 60 j

Laistot

Sitk +13, Ref +6, Tahto +7

Kyvyt

Vma 27, Ket 15, Ruk 19, Äly 10, Vii 12, Kar 11

Taidot

Havainnointi +12, Kiipeily +11, Loikkaus +11, Piiloutuminen +6*

Valtit

LähiammuntaTaistelurefleksitTarkkuusammuntaTeräksinen tahtoVäkihyökkäys         

Esiintymisympäristö

Lauhkeat vuoristot

Järjestäytyminen

Erakko, joukkio (2–5), yhdyskunta (6–9 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia), kauppa- metsästys- tai ryöstöseurue (6–9 plus 1 kivijättiläisvanhin) tai heimo (21–30 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus 1–3 kivijättiläisvanhinta ja 3–6 alkukarhua)

Haasteluokitus

8 (kivijättiläisvanhin 9)

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Yleensä neutraali

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+4 (kivijättiläisvanhin +6)

Kivijättiläiset suosivat paksuja nahkavaatteita, joiden ruskeat ja harmaat sävyt sulautuvat ympäröivään kiveen. Aikuiset ovat noin 12 jalkaa pitkiä ja painavat noin 12 000 naulaa. Kivijättiläiset voivat elää 800-vuotiaiksi.

Taistelu

Kivijättiläinen taistelee etäältä aina kun mahdollista, mutta jos lähitaistelua ei voi välttää, se käyttelee valtavaa kivikurikkaa. Se seisoo usein liikkumatta, jotta se ei erottuisi samanvärisestä taustastaan, ja yllättää sitten vihollisensa paiskaamalla niitä kivenlohkareella.

Kivenheitto (Po) 

Kivijättiläisen heittämien kivien kantamaporras on 180 jalkaa. Kivijättiläinen heittää kiven aina kaksin käsin.

Kivensieppaus (Po) 

Kivijättiläinen saa rotuhyvitystä +4 Refleksi-laistoihinsa aina, kun se yrittää siepata itseään kohti heitetyn kiven.

Taidot

*Kivijättiläinen saa rotuhyvitystä +8 Piiloutuminen-testeihinsä kivisessä maastossa.

Kivijättiläisvanhin

Jotkut kivijättiläiset saavat iän myötä kiveen liittyviä loitsunomaisia kykyjä. Näiden kivijättiläisvanhimpien Karisma-arvo on vähintään 15, ja ne käyttävät kykyjään kuten 10. tason taikurit. Ne voivat käyttää kerran päivässä kiven muovausta, kivien puhutusta ja joko kiveä liejuksi tai liejua kiveksi (VA 17). Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen. Joka kymmenes kivijättiläisvanhin on lisäksi taikuri (tavallisimmin 3.–6. tason taikuri).

Kivijättiläiset hahmoina

Kivijättiläishahmot ovat vahvoja ja vaitonaisia erakkoja. Ne ovat harvinainen näky ihmisten asuinsijoilla.

Kivijättiläishahmoilla on seuraavat rotupiirteet:


Kuurajättiläinen

Kuurajättiläinen

Kuurajättiläisjaarli, 8. tason pimeännihti

Koko/tyyppi

Iso jättiläinen (kylmyys)

Iso jättiläinen (kylmyys)

Kestonoppia

14n8+70 (133 kp)

14n8+84 plus 8n10+48 (231 kp)

Aloite

–1

+5

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Ritarihaarniska +2:ssa 30 j (6 ruutua); perusnopeus 40 j

Panssariluokka

21 (–1 koko, –1 Ket, +9 kehopanssari, +4 rengaspaita), kosketus 8, valmistautumaton 21

29 (–1 koko, +1 Ket, +9 kehopanssari, +10 ritarihaarniska +2), kosketus 10, valmistautumaton 28

Perushyökkäys/paini

+10/+23

+18/+33

Hyökkäys

Kahden käden kirves +18 lähitaistelu (3n6+13/×3) tai isku +18 lähitaistelu (1n4+9) tai kivi +9 kantama (2n6+9)

Kahden käden kuurakirves +2, +30 lähitaistelu (3n6+18/×3 plus 1n6 kylmyys) tai isku +28 lähitaistelu (1n4+11) tai kivi +18 kantama (2n6+11)

Täyshyökkäys

Kahden käden kirves +18/+13 lähitaistelu (3n6+13/×3) tai 2 iskua +18 lähitaistelu (1n4+9) tai kivi +9 kantama (2n6+9)

Kahden käden kuurakirves +2, +30/+25/+20/+15 lähitaistelu (3n6+18/×3 plus 1n6 kylmyys) tai 2 iskua +28 lähitaistelu (1n4+11) tai kivi +18 kantama (2n6+11)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto

Isku vasten hyvyyttä, kivenheitto, salahyökkäys +2n6

Erikoisominaisuudet   

Haavoittuvuus tulelle, hämäränäkö, immuunius kylmyydelle, kivensieppaus

Epäkuolleiden hallinta, epätoivon aura, haavoittuvuus tulelle, hyvyyden paljastus, hämäränäkö, immuunius kylmyydelle, kivensieppaus, musta siunaus, myrkynkäyttö, paha aura, tulenkestävyys 10

Laistot

Sitk +14, Ref +3, Tahto +6

Sitk +25, Ref +13, Tahto +13

Kyvyt

Vma 29, Ket 9, Ruk 21, Äly 10, Vii 14, Kar 11

Vma 32, Ket 12, Ruk 22, Äly 10, Vii 12, Kar 18

Taidot

Havainnointi +12, Kiipeily +13, Kovistelu +6, Käsityöläisyys (valitse yksi) +6, Loikkaus +17

Havainnointi +5, Kiipeily +17, Loikkaus +17, Piiloutuminen +2, Ratsastus +11, Tietämys (uskonto) +2

Valtit

Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut iskun saattelu, Harjaantunut jyrääminen, Iskun saattelu, Väkihyökkäys

Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut iskun saattelu, Iskun saattelu, Nopea aloite, Pikaveto, Salamarefleksit, Teräksinen tahto, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Kylmät vuoristot

Kylmät vuoristot

Järjestäytyminen

Erakko, joukkio (2–5), yhdyskunta (6–9 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus yksi 1. tai 2. tason tietäjä tai pappi), metsästys- tai ryöstöseurue (6–9 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus yksi 3.–5. tason tietäjä tai taikuri plus 2–4 talvisutta ja 2–3 haarnia) tai heimo (21–30 plus yksi 6.
tai 7. tason tietäjä, pappi tai taikuri plus 12–30 talvisutta,
12–22 haarnia ja 1–2 nuorta valkoista lohikäärmettä)

Erakko tai heimon jäsen

Haasteluokitus

9                                                                                             

17                                                                                          

Aarteet

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Usein kaoottis-paha

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+4

Kuurajättiläisen hiukset voivat olla vaaleansiniset tai likaisenkeltaiset, ja silmät ovat yleensä samaa sävyä kuin tukka. Kuurajättiläiset pukeutuvat vuotiin ja turkiksiin ja voivat pitää myös koruja. Kuurajättiläissoturit käyttävät rengaspaitoja ja metallikypäriä, jotka on koristeltu sarvin tai sulin.

Aikuiset miehet ovat noin 15 jalkaa pitkiä ja painavat noin 2 800 naulaa. Naiset ovat hieman lyhyempiä ja kevyempiä mutta muutoin samannäköisiä kuin miehet. Kuurajättiläiset voivat elää 250-vuotiaiksi.

Taistelu

Kuurajättiläinen aloittaa taistelun yleensä paiskomalla kiviä matkan päästä, kunnes siltä loppuvat ammukset tai vihollinen tulee lähelle. Tämän jälkeen se alkaa käytellä suurta kahden käden kirvestään.

Kuurajättiläinen väijyy usein hangen alla ylärinteessä, minne vihollisten on vaikea päästä.

Kivenheitto (Po)     

Kuurajättiläisen heittämien kivien kantamaporras on 120 jalkaa.

Kuurajättiläiset hahmoina

Kuurajättiläisryhmissä on usein pappeja. Kuurajättiläispappi voi valita kaksi seuraavista valtapiireistä: Hävitys, Kaaos, Pahuus ja Sota (useimmat valitsevat Hävityksen tai Sodan, osa molemmat).

Kuurajättiläisjaarli

Kuurajättiläisten johtajat eli jaarlit ovat usein barbaareita, pappeja, taikureita tai taistelijoita, mutta pahimmat ja häikäilemättömimmät saattavat ryhtyä pimeännihdeiksi.

Tietolaatikossa kuvatulla jaarlilla on kaikki tavallisen kuurajättiläisen ominaisuudet ja kyvyt ja lisäksi pimeännihdin kyvyt. Alla on tietoa pimeännihdin kyvyistä.

Epätoivon aura (Yl)

Tämä pimeännihtijaarli säteilee vihamielistä auraa, jonka vuoksi kaikki viholliset 10 jalan säteellä saavat sakkoa –2 laistoheittoihinsa.

Paha aura (Po)

Tämä pimeännihtijaarli säteilee vahvaa pahaa auraa (ks. pahuuden paljastus -loitsu) kuten pahaa jumaluutta palvova 8. tason pappi.

Epäkuolleiden hallinta (Yl)

Tämä pimeännihtijaarli voi ojentaa ja ohjailla epäkuolleita kuten 6. tason pappi.

Musta siunaus (Yl)

Tämä pimeännihtijaarli lisää Karisma-muuntimensa hyvityksenä kaikkiin laistoheittoihinsa.

Hyvyyden paljastus (Lo)

Tämä pimeännihtijaarli voi käyttää hyvyyden paljastusta aina halutessaan loitsunomaisena kykynä, jonka vaikutus on sama kuin hyvyyden paljastus -loitsulla.

Myrkynkäyttö

Pimeännihdit ovat harjaantuneita myrkynkäyttäjiä eivätkä koskaan myrkytä vahingossa itseään, kun sivelevät myrkkyä aseen terään.

Isku vasten hyvyyttä (Yl)

Tämä pimeännihtijaarli voi tuottaa kahdesti päivässä yhdellä normaalilla lähitaisteluhyökkäyksellä ylimääräisiä vaurioita hyvälle olennolle. Hän lisää hyökkäysheittoon Karisma-muuntimensa (+4). Jos hyökkäys osuu hyvään olentoon, se tuottaa 8 pistettä ylimääräisiä vaurioita (1/pimeännihtitaso). Jos hyökkäys epäonnistuu, kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä. Jos hyökkäys osuu vahingossa olentoon, joka ei ole hyvä, se ei tuota ylimääräisiä vaurioita mutta kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä.

Tyypillisesti alustetut pimeännihdinloitsut
(3/1; laiston VA 11 + loitsutaso)

1. – pelon herätys, taika-ase, tuomio; 2. – häränvoima.

Omaisuus

Kahden käden kuurakirves +2, ritarihaarniska +2, karismaviitta +2, vähäinen energiankestävyyssormus (tuli), 2 annosta verijuuri­myrkkyä. (Näiden esineiden hyödyt on otettu huomioon tietolaatikossa.)


Myrskyjättiläinen

Koko/tyyppi

Valtava jättiläinen

Kestonoppia

19n8+114 (199 kp)

Aloite

+2

Nopeus

35 j (7 ruutua), uinti 30 j (6 ruutua) rintapanssarissa; perusnopeus 50 j, uinti 40 j

Panssariluokka

27 (–2 koko, +2 Ket, +12 kehopanssari, +5 rintapanssari), kosketus 10, valmistautumaton 25

Perushyökkäys/paini

+14/+36

Hyökkäys

Kahden käden miekka +26 lähitaistelu (4n6+21/19–20) tai isku +26 lähitaistelu (1n6+14) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +14) +14 kantama (3n6+14/×3)

Täyshyökkäys

Kahden käden miekka +26/+21/+16 lähitaistelu (4n6+21/19–20) tai 2 iskua +26 lähitaistelu (1n6+14) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +14) +14/+9/+4 kantama (3n6+14/×3)

Tila/ulottuma

15 j/15 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt

Erikoisominaisuudet   

Esteetön liikehämäränäkö, immuunius sähkölle, kivensieppausvedessähengitys         

Laistot

Sitk +17, Ref +8, Tahto +13

Kyvyt

Vma 39, Ket 14, Ruk 23, Äly 16, Vii 20, Kar 15

Taidot

Aikeen aavistus +15, Diplomatia +4, Esiintyminen (laulu) +12, Havainnointi +25, Keskittyminen +26, Kiipeily +20, Kovistelu +12, Kuuntelu +15, Käsityöläisyys (valitse yksi) +13, Loikkaus +24, Uinti +18*

Valtit

Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut puskeminen, Iskun saattelu, Paiskausisku, Taistelurefleksit, Teräksinen tahto, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lämpimät vuoristot

Järjestäytyminen

Erakko tai perhe (2–4 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus yksi 7.–10. tason taikuri tai pappi plus 1–2 roklintua, 2–5 aarnikotkaa tai 2–8 merikissaa)

Haasteluokitus

13

Aarteet

Vakiokolikot; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Usein kaoottis-hyvä

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

Myrskyjättiläisillä voi olla violetti iho, joskin tämä on hyvin harvinaista. Violeteilla yksilöillä on tummanvioletit tai sinimustat hiukset ja hopeanharmaat tai purppuranpunaiset silmät. Aikuiset myrskyjättiläiset ovat noin 21 jalkaa pitkiä ja painavat noin 12 000 naulaa. Ne voivat elää 600-vuotiaiksi.

Myrskyjättiläisten vaatetukseen kuuluu tavallisimmin lyhyt ja väljä tunika, vyö, otsapanta ja sandaalit (jotkut tosin kulkevat paljain jaloin). Niillä on yksinkertaisia mutta taitavasti valmistettuja koruja, lähinnä sormuksia, otsapantoja ja nilkkakoruja (viimeksi mainitut ovat paljasjalkajättiläisten suosiossa). Myrskyjättiläiset viettävät hiljaista elämää maailman menoa pohtien, säveltäen ja soittaen, maata viljellen ja ruokaa luonnosta keräten.

Taistelu

Myrskyjättiläinen ei paisko kiviä vaan käyttää aseitaan ja loitsunomaisia kykyjään. Sen yhdistelmäpitkäjousen kantamaporras on 180 jalkaa.

Loitsunomaiset kyvyt

1/päivä – johdatettu ukkonen (VA 15), salamaketju (VA 18). Langettajataso 15. 2/päivä – keijunta, säiden hallinta. Langettajataso 20. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Esteetön liike (Yl)

Myrskyjättiläisellä on jatkuvatoiminen esteetön liike -kyky, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 12). Kyky voidaan rauettaa, mutta myrskyjättiläinen voi palauttaa sen voimaan vapaatoimintona seuraavalla vuorollaan.

Vedessähengitys (Po)

Myrskyjättiläinen voi hengittää veden alla niin pitkään kuin haluaa ja voi käyttää veden alla myös kaikkia loitsunomaisia kykyjään.

Taidot

Myrskyjättiläinen saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joilla se yrittää suorittaa jonkin erikoistoiminnon tai selviytyä vaaroista. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa. *Kun myrskyjättiläinen ui, sen ei tarvitse piitata varusteidensa mahdollisesti aiheuttamista painosakoista.

Myrskyjättiläiset hahmoina

Noin 20 % aikuisista myrskyjättiläisistä on taikureita tai pappeja. Myrskyjättiläispapilla on käytettävissään kaksi seuraavista valtapiireistä: Hyvyys, Kaaos, Sota ja Varjelus.


Mäkijättiläinen

Koko/tyyppi

Iso jättiläinen

Kestonoppia

12n8+48 (102 kp)

Aloite

–1

Nopeus

30 j vuotahaarniskassa (6 ruutua); perusnopeus 40 j

Panssariluokka

20 (–1 koko, –1 Ket, +9 kehopanssari, +3 vuotahaarniska), kosketus 8, valmistautumaton 20

Perushyökkäys/paini

+9/+20

Hyökkäys

Kahden käden kurikka +16 lähitaistelu (2n8+10) tai isku +15 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +8 kantama (2n6+7)

Täyshyökkäys

Kahden käden kurikka +16/+11 lähitaistelu (2n8+10) tai 2 iskua +15 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +8 kantama (2n6+7)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto

Erikoisominaisuudet   

Hämäränäkö, kivensieppaus

Laistot

Sitk +12, Ref +3, Tahto +4

Kyvyt

Vma 25, Ket 8, Ruk 19, Äly 6, Vii 10, Kar 7

Taidot

Havainnointi +6, Kiipeily +7, Kuuntelu +3, Loikkaus +7

Valtit

Aseeseen keskittyminen (kahden käden kurikka), Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut puskeminen, Iskun saattelu, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lauhkeat mäkimaat

Järjestäytyminen

Erakko, joukkio (2–5), yhdyskunta (6–9 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia), metsästys- tai ryöstöseurue (6–9 plus 2–4 alkusutta) tai heimo (21–30 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus 12–30 alkusutta, 2–4 haarnia ja 12–22 örkkiä)

Haasteluokitus

7                                                                                                                              

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Usein kaoottis-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+4

Mäkijättiläisten ihonväri vaihtelee vaalean kellanruskeasta tumman punaruskeaan. Hiukset ovat ruskeat tai mustat ja silmät samaa väriä kuin tukkakin. Mäkijättiläisen vaatteina on usein monta kerrosta kehnosti parkittuja nahkoja, joissa on karva tallella. Se ei yleensä pese tai korjaa nahkojaan vaan panee uutta vanhan ja kuluneen päälle.

Aikuinen mäkijättiläinen on noin 10½ jalkaa pitkä ja painaa noin 1 100 naulaa. Mäkijättiläiset voivat elää 200-vuotiaiksi.

Taistelu

Mäkijättiläinen taistelee mieluiten korkealta kallionkielekkeeltä, mistä se voi viskellä vihollisia kivenlohkareilla vaarantamatta itseään turhaan.

Kun se käy lähitaisteluun, sillä on tapana suorittaa vähintään yksi jyräämishyökkäys jotakin itseään pienempää olentoa vastaan. Tämän jälkeen se pitää tiukasti asemansa ja huitoo valtavankokoisella kurikallaan.

Kivenheitto (Po)  

Mäkijättiläisen heittämien kivien kantamaporras on 120 jalkaa.

Mäkijättiläiset hahmoina

Mäkijättiläishahmoilla on valtavat voimat mutta vähän älyä ja malttia. Niinpä ne jäävät järjestäytyneissä yhteiskunnissa aina hieman ulkopuolisiksi, mutta rajaseuduilla ja reunamailla ne voivat menestyä ja vaurastuakin.

Koostaan ja karusta ulkonäöstään huolimatta ne ovat sen verran ihmismäisiä, että tulevat toimeen sivistyneemmänkin väen kanssa.

Mäkijättiläishahmoilla on seuraavat rotupiirteet:


Pilvijättiläinen

Koko/tyyppi

Valtava jättiläinen (ilma)

Kestonoppia

17n8+102 (178 kp)

Aloite

+1

Nopeus

50 j (10 ruutua)

Panssariluokka

25 (–2 koko, +1 Ket, +12 kehopanssari, +4 rengaspaita), kosketus 9, valmistautumaton 24   

Perushyökkäys/paini

+12/+32

Hyökkäys

Suunnaton piikkinuija +22 lähitaistelu (4n6+18) tai isku +22 lähitaistelu (1n6+12) tai kivi +12 kantama (2n8+12)

Täyshyökkäys

Suunnaton piikkinuija +22/+17/+12 lähitaistelu (4n6+18) tai 2 iskua +22 lähitaistelu (1n6+12) tai kivi +12 kantama (2n8+12)

Tila/ulottuma

15 j/15 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto, loitsunomaiset kyvyt

Erikoisominaisuudet   

Hämäränäkö, kivensieppaus, vainu, ylisuuri ase

Laistot

Sitk +16, Ref +6, Tahto +10

Kyvyt

Vma 35, Ket 13, Ruk 23, Äly 12, Vii 16, Kar 13

Taidot

Aikeen aavistus +9, Diplomatia +3, Esiintyminen (jousi- ja kielisoittimet) +2, Havainnointi +15, Kiipeily +19, Kovistelu +11, Kuuntelu +15, Käsityöläisyys (valitse yksi) +11

Valtit

Harjaantunut jyrääminen, Harjaantunut puskeminen, Iskun saattelu, Paiskausisku, Teräksinen tahto, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lauhkeat vuoristot

Järjestäytyminen

Erakko, ryhmä (2–4), perhe (2–4 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus yksi 4.–7. tason taikuri tai pappi plus 2–5 aarnikotkaa tai 2–8 alkuleijonaa) tai yhdyskunta (6–9 plus yksi 4.–7. tason taikuri tai taikuri tai pappi plus 2–5 aarnikotkaa tai 2–8 alkuleijonaa)

Haasteluokitus

11

Aarteet

Vakiokolikot; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Yleensä neutraali hyvä tai neutraali paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

Pilvijättiläisten ihonväri vaihtelee maidonvalkeasta taivaansiniseen. Niiden hiukset ovat hopeanvalkoiset tai pronssinväriset ja silmät säkenöivän siniset. Aikuiset miehet ovat noin 18 jalkaa pitkiä ja painavat noin 5 000 naulaa. Naiset ovat hieman lyhempiä ja kevyempiä. Pilvijättiläiset voivat elää 400-vuotiaiksi.

Pilvijättiläiset pukeutuvat mahdollisimman hienoihin vaatteisiin ja käyttävät koruja. Monen pilvijättiläisen mielestä ulkoasu on aseman merkki; mitä kalliimmat vaatteet ja upeammat korut, sen tärkeämmästä henkilöstä on kyse.

Pilvijättiläiset nauttivat musiikista ja hallitsevat yleensä vähintään yhden soittimen (harppu on yksi niiden suosikeista).

Taistelu

Pilvijättiläiset taistelevat tiiviinä ryhminä ja noudattavat tarkkoja taistelusuunnitelmia. Ne yrittävät pysytellä vihollistensa yläpuolella ja mieluiten saartavat nämä. Kun pilvijättiläisryhmä on saanut vihollisensa saarroksiin, se pommittaa niitä kivillä. Samaan aikaan ne jättiläiset, joilla on taikojankykyjä, kylvävät epäjärjestystä loitsuillaan.

Kivenheitto (Po)   

Pilvijättiläisen heittämien kivien kantamaporras on 140 jalkaa.

Ylisuuri ase (Po)

Pilvijättiläinen voi käytellä suurikokoista kahden käden piikkinuijaa (tarpeeksi suurta Suunnattomille olennoille) ilman sakkoa.

Loitsunomaiset kyvyt 

3/päivä – hämärtävä usva, keijunta (itsensä plus 2 000 naulaa); 1/päivä – sumupilvi. Langettajataso 15.

Pilvijättiläiset hahmoina

Useimpiin pilvijättiläisryhmiin kuuluu taikuri tai pappi.

Hengenlaadultaan hyvillä papeilla on käytössään kaksi seuraavista valtapiireistä: Aurinko, Hyvyys, Paran­nus ja Voimakkuus. Hengenlaadultaan pahoilla papeilla on käytössään kaksi seuraavista valtapiireistä: Juonikkuus, Kuolema ja Pahuus.


Tulijättiläinen

Koko/tyyppi

Iso jättiläinen (tuli)

Kestonoppia

15n8+75 (142 kp)

Aloite

–1

Nopeus

Levyhaarniskassa 30 j (6 ruutua); perusnopeus 40 j

Panssariluokka

23 (–1 koko, –1 Ket, +8 kehopanssari, +7 levyhaarniska), kosketus 8, valmistautumaton 23

Perushyökkäys/paini

+11/+25

Hyökkäys

Kahden käden miekka +20 lähitaistelu (3n6+15) tai isku +20 lähitaistelu (1n4+10) tai kivi +10 kantama (2n6+10 plus 2n6 tuli)

Täyshyökkäys

Kahden käden miekka +20/+15/+10 lähitaistelu (3n6+15) tai 2 iskua +20 lähitaistelu (1n4+10) tai kivi +10 kantama (2n6+10 plus 2n6 tuli)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto

Erikoisominaisuudet   

Haavoittuvuus kylmyydelle, hämäränäkö, immuunius tulelle, kivensieppaus

Laistot

Sitk +14, Ref +4, Tahto +9

Kyvyt

Vma 31, Ket 9, Ruk 21, Äly 10, Vii 14, Kar 11

Taidot

Havainnointi +14, Kiipeily +9, Kovistelu +6, Käsityöläisyys (valitse yksi) +6, Loikkaus +9

Valtit

Harjaantunut hajotusisku, Harjaantunut iskun saattelu, Harjaantunut jyrääminen, Iskun saattelu, Teräksinen tahto, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lämpimät vuoristot

Järjestäytyminen

Erakko, joukkio (2–5), yhdyskunta (6–9 plus 35 % taisteluihin osallistumattomia plus yksi 1. tai 2. tason tietäjä tai pappi), metsästys- tai ryöstöseurue (6–9 plus yksi 3.–5. tason tietäjä tai taikuri plus 2–4 hornanhurttaa ja 2–3 peikkoa tai jatulia) tai heimo (21–30 plus yksi 6. tai 7. tason tietäjä, pappi tai taikuri plus 12–30 hornanhurttaa, 12–22 peikkoa, 5–12 jatulia ja 1–2 nuorta punaista lohikäärmettä)

Haasteluokitus

10                                                                                                                                           

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Usein lainkuuliais-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+4

Tulijättiläisillä on toisinaan leiskuvanoranssit hiukset. Aikuisen tulijättiläismiehen pituus on 12 jalkaa, rinnanympärys 9 jalkaa ja paino noin 7 000 naulaa. Naiset ovat hiukan lyhempiä ja kevyempiä. Tulijättiläiset voivat elää 350-vuotiaiksi.

Tulijättiläisillä on paksusta kankaasta tai nahasta tehdyt vaatteet, jotka ovat useimmiten punaiset, oranssit, keltaiset tai mustat. Soturien kypärät ja levyhaarniskat ovat mustattua terästä.

Taistelu

Tulijättiläinen kuumentaa heittämänsä kivet etukäteen nuotiossa, kuumassa lähteessä tai laavassa, jotta ne tuottaisivat ylimääräisiä tulivaurioita. Lähitaistelussa se käyttää mieluiten liekehtivää taikamiekkaa (sikäli kuin sillä on sellainen). Sillä on myös tapana tarttua pienempiin vihollisiinsa ja viskellä niitä tuleen.

Kivenheitto (Po)    

Tulijättiläisen heittämien kivien kantamaporras on 120 jalkaa.

Tulijättiläiset hahmoina

Useimpiin tulijättiläisryhmiin kuuluu pappeja. Tulijättiläispapilla on käytettävissään kaksi seuraavista valtapiireistä: Juonikkuus, Laki, Pahuus ja Sota (useimmat valitsevat Juonikkuuden tai Sodan, osa molemmat).


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.