Taikasormukset

Taikasormus antaa pitäjälleen taikavoimia. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta sormuksissa ei ole latauksia. Sormuksia voi käyttää kuka tahansa.

Hahmo voi hyödyntää yhtä aikaa vain kahta taikasormusta. Jos pitäjällä on jo ennestään sormessaan kaksi sormusta, kolmas ei enää vaikuta.

Ulkoiset tunnusmerkit

Taikasormuksilla ei ole maininnan arvoista painoa. Vaikka on olemassa lasisia ja luisiakin sormuksia, ylivoimainen enemmistö sormuksista on valmistettu metallista – tavallisimmin jostakin jalometallista, kuten kullasta, hopeasta tai platinasta. Sormuksen PL on 13, sillä on 2 kestopistettä, sen lujuus on 10, ja sen murtamisen vaikeusaste on 25.

Aktivointi

Yleensä sormuksen kyky joko aktivoidaan käskysanalla (perustoiminto, joka ei altista ilmaishyökkäyksille) tai on jatkuvasti toiminnassa. Joillakin sormuksilla on tavallisuudesta poikkeavia aktivointikeinoja, joista mainitaan sormuksen kuvauksessa.

Erityispiirteet

Heitä n%. Jos tulos on 01, sormus on älyllinen, 02–31 tarkoittaa, että jokin tuntomerkki (koristeaihe, kaiverrus tms.) antaa vihjeen sormuksen käyttötarkoituksesta, ja 32–100 tarkoittaa, ettei sormuksessa ole mitään huomiota herättäviä piirteitä. Älyllisillä sormuksilla on ylimääräisiä kykyjä, voimia ja käyttötarkoituksia. Lataukselliset sormukset eivät voi olla älyllisiä.

Taulukko: Taikasormukset

Vähäinen   

Keskiverto   

Voimallinen   

Sormus

Markkinahinta   

01–18

Suojelussormus +1

2 000 kr

19–28

Höyhenenkeveyssormus

2 200 kr

29–36

Elantosormus

2 500 kr

37–44

Kiipeilijänsormus

2 500 kr

45–52

Loikkasormus

2 500 kr

53–60

Uimarinsormus

2 500 kr

61–70

01–05

Torjuntaloitsusormus

4 000 kr

71–75

06–08

Mielensuojasormus

8 000 kr

76–80

09–18

Suojelussormus +2

8 000 kr

81–85

19–23

Voimakilpisormus

8 500 kr

86–90

24–28

Jaaransormus

8 600 kr

29–34

Kiipeilijänsormus, paranneltu

10 000 kr

35–40

Loikkasormus, paranneltu

10 000 kr

41–46

Uimarinsormus, paranneltu

10 000 kr

91–93

47–51

Eläintenlepytyssormus

10 800 kr

94–96

52–56

01–02

Energiankestävyyssormus, vähäinen

12 000 kr

97–98

57–61

Kameleonttisormus

12 700 kr

99–100

62–66

Vesikävelysormus

15 000 kr

67–71

03–07

Suojelussormus +3

18 000 kr

72–76

08–10

Loitsunvaraussormus, vähäinen

18 000 kr

77–81

11–15

Näkymättömyyssormus

20 000 kr

82–85

16–19

Velhonsormus (I)

20 000 kr

86–89

20–25

Pelastautumissormus

25 000 kr

90–92

26–28

Läpivalaisusormus

25 000 kr

93–95

29–32

Väikyntäsormus

27 000 kr

96–98

33–36

Kiveensulautussormus

27 000 kr

99–100

37–43

Energiankestävyyssormus, paranneltu   

28 000 kr

44–50

Suojelussormus +4

32 000 kr

51–55

Velhonsormus (II)

40 000 kr

56–60

Esteettömyyssormus

40 000 kr

61–63

Energiankestävyyssormus, väkevä

44 000 kr

64–65

Toverinsuojasormukset (pari)

50 000 kr

66–70

Suojelussormus +5

50 000 kr

71–74

Tähdenlentosormus

50 000 kr

75–79

Loitsunvaraussormus

50 000 kr

80–83

Velhonsormus (III)

70 000 kr

84–86

Kaukoliikuttelusormus

75 000 kr

87–88

Uudennussormus

90 000 kr

89

Kolmen toivomuksen sormus

97 950 kr

90–92

Loitsunkääntösormus

98 280 kr

93–94

Velhonsormus (IV)

100 000 kr

95

Džinninkutsusormus

125 000 kr

96

Elementtiherruussormus (ilma)

200 000 kr

97

Elementtiherruussormus (maa)

200 000 kr

98

Elementtiherruussormus (tuli)

200 000 kr

99

Elementtiherruussormus (vesi)

200 000 kr

100

Loitsunvaraussormus, voimallinen   

200 000 kr

Sormusten kuvaukset

Alla on kuvailtu kaikki vakiotyyppiset sormukset.

Džinninkutsusormus

Tämä taruista tutun "sormuksen hengen" kutsuva sormus on mitä hyödyllisin esine. Se toimii kuten räätälöity portti, jonka välityksellä voidaan tuoda Ilman elementtisfääristä aina sama džinniyksilö. Kun sormusta hierotaan (perustoiminto), kutsu lähtee matkaan ja džinni ilmaantuu seuraavalla kierroksella. Džinni tottelee ja palvelee sormuksen pitäjää kuuliaisesti, joskin enintään 1 tunnin päivässä. Jos džinni saa surmansa, sormus muuttuu taikuudettomaksi ja arvottomaksi.

Vahva loihdinta; LT 17; Sormusten taonta, portti; Markkinahinta 125 000 kr.

Elantosormus

Tämä sormus tuottaa pitäjälleen jatkuvasti ravintoa hengenpitimiksi. Se myös virkistää pitäjänsä ruumista ja mieltä niin, ettei hänen tarvitse nukkua kuin 2 tuntia vuorokaudessa saadakseen 8 tunnin unien hyödyt. Sormusta on pidettävä sormessa kokonainen viikko ennen kuin se alkaa toimia. Jos se otetaan välillä pois sormesta, sen omistajan on pidettävä sitä tämän jälkeen taas täysi viikko ennen kuin se virittyy toimimaan hänelle.

Heikko loihdinta; LT 5; Sormusten taonta, ruoan ja veden luonti; Markkinahinta 2 500 kr.

Elementtiherruussormus

Kaikki neljä elementtiherruussormusta ovat erittäin voimakkaita. Kukin niistä toimii vain kuten jokin vähäinen taikasormus, kunnes se aktivoidaan kokonaan (aktivointi edellyttää jonkin ehdon täyttymistä, esimerkiksi sen, että pitäjä surmaa omin neuvoin asiaankuuluvaa tyyppiä olevan elementaalin tai altistuu jollekin asiaankuuluvan elementin pyhälle aineelle). Alla lueteltujen yhteisten ominaisuuksien lisäksi jokaisella on omia, muista poikkeavia voimiaan.

Sormuksen edustaman sfäärin elementaalit eivät voi hyökätä pitäjän kimppuun tai edes liikkua 5 jalan säteelle hänestä. Halutessaan pitäjä voi luopua tästä suojasta ja yrittää sen sijaan lumota elementaalin (vastaa hirviön lumousta, Tahto VA 17 mitätöi). Jos lumousyritys epäonnistuu, pitäjä menettää suojansa kyseisen elementaalin osalta eikä voi enää yrittää lumota sitä.

Sormuksen edustamasta sfääristä peräisin olevat olennot, jotka hyökkäävät pitäjää vastaan, saavat sakkoa –1 hyökkäysheittoihinsa. Sormuksen pitäjä saa sietohyvitystä +2 laistoheittoihinsa sfääristä peräisin olevien olentojen hyökkäyksiä vastaan. Lisäksi hän saa rohkeushyvitystä +4 hyökkäysheittoihinsa tällaisia olentoja vastaan. Kaikki hänen käyttelemänsä aseet sivuuttavat tällaisten olentojen vauriovähennyksen riippumatta aseen mahdollisista muista ominaisuuksista.

Sormuksen pitäjä pystyy keskustelemaan sormuksensa edustamasta sfääristä peräisin olevien olentojen kanssa. Tällaiset olennot havaitsevat, että hän pitää elementtiherruussormusta, ja osoittavat häntä kohtaan tervettä kunnioitusta, jos heidän ja pitäjän hengenlaadut ovat samankaltaiset. Jos hengenlaadut ovat vastakkaiset, olennot pelkäävät pitäjää, jos hän on vahva. Jos hän on heikko, he vihaavat häntä ja tahtovat surmata hänet.

Elementtiherruussormuksen pitäjä saa laistoheittoihinsa myös sakkoa seuraavasti:

Elementti   

Laistoheittosakko

Ilma

–2 maahan perustuvia vaikutuksia vastaan

Maa

–2 ilmaan tai sähköön perustuvia vaikutuksia vastaan

Tuli

–2 veteen tai kylmyyteen perustuvia vaikutuksia vastaan   

Vesi

–2 tuleen perustuvia vaikutuksia vastaan

Yllä kuvattujen voimien lisäksi kukin sormus suo pitäjälleen seuraavat tyyppinsä mukaiset kyvyt.

Elementtiherruussormus (ilma)

Sormus toimii kuten höyhenenkeveyssormus, kunnes sen kaikki voimat aktivoituvat vaaditun ehdon täyttyessä. Se on aktivoitava uudelleen aina, kun se päätyy uuden pitäjän haltuun.

Elementtiherruussormus (maa)

Sormus toimii kuten kiveensulautussormus, kunnes vaadittu ehto täyttyy.

Elementtiherruussormus (tuli)

Sormus toimii kuten voimallinen energiankestävyyssormus (tuli), kunnes vaadittu ehto täyttyy.

Elementtiherruussormus (vesi)

Sormus toimii kuten vesikävelysormus, kunnes vaadittu ehto täyttyy.

Vahva loihdinta; LT 15; Sormusten taonta, hirviön esiinloihdinta VI, kaikki sormukseen sisältyvät loitsut; Markkinahinta 200 000 kr.

Eläintenlepytyssormus

Tämä sormus vaikuttaa käskettäessä johonkin eläimeen niin kuin pitäjä olisi langettanut siihen eläimen lumouksen.

Heikko kiehdonta; LT 3; Sormusten taonta, eläimen lumous; Markkinahinta 10 800 kr.

Energiankestävyyssormus

Tämä punertava rautasormus suojaa pitäjäänsä jatkuvasti yhden energiatyypin tuottamilta vaurioilta – joko happo-, kylmyys-, sähkö-, tuli- tai äänivaurioilta (tyypin valitsee sormuksen valmistaja; jos sormus löytyy aarteesta, valitse tyyppi arpomalla). Aina kun pitäjä kärsisi normaalisti tällaisia vaurioita, vähennä tuotetuista vaurioista sormuksen mukainen luku.

Vähäinen energiankestävyyssormus antaa 10 pistettä kestävyyttä. Paranneltu energiankestävyyssormus antaa 20 pistettä kestävyyttä. Voimallinen energiankestävyyssormus antaa 30 pistettä kestävyyttä.

Heikko estäntä (vähäinen tai paranneltu) tai keskivahva estäntä (voimallinen); LT 3 (vähäinen), 7 (paranneltu) tai 11 (voimallinen); Sormusten taonta, energiankestävyys; Markkinahinta 12 000 kr (vähäinen), 28 000 kr (paranneltu), 44 000 kr (voimallinen).

Esteettömyyssormus

Tämän kultasormuksen pitäjä voi toimia jatkuvasti niin kuin hän olisi esteetön liike -loitsun vaikutuksen alainen.

Keskivahva estäntä; LT 7; Sormusten taonta, esteetön liike; Markkinahinta 40 000 kr.

Höyhenenkeveyssormus

Tämän sormuksen reunaa kiertää sulkakaiverrus. Sormus toimii aivan kuten höyhenenkeveys-loitsu ja aktivoituu aina, kun pitäjä putoaa yli 5 jalkaa.

Heikko muutanta; LT 1; Sormusten taonta, höyhenenkeveys; Markkinahinta 2 200 kr.

Jaaransormus

Jaaransormus on koristeellinen sormus, joka on taottu jostakin kovasta metallista, tavallisimmin raudasta tai rautalejeeringistä. Sormuksessa on kohokuvio, jossa on iso pässin tai pukin pää.

Pitäjä voi käskeä sormusta tuomaan esiin voiman, joka näkyy pässin tai pukin päätä muistuttavana utuisena hahmona. Tämä voima voi iskeä yhtä kohdetta ja tuottaa 1n6 pistettä vaurioita, jos sormuksesta käytetään 1 lataus, 2n6 pistettä, jos sormuksesta käytetään 2 latausta, ja 3n6 pistettä, jos sormuksesta käytetään 3 latausta (enimmäismäärä). Tämä katsotaan kantamahyökkäykseksi, jolla on enintään 50 jalan kantama ja johon ei lasketa etäisyyssakkoa.

Isku on huomattavan voimakas, ja sen kohteet altistuvat puskemishyökkäykselle, jos he ovat 30 jalan säteellä sormuksen pitäjästä. (Sormuksen luoman hahmon Voimakkuus on 25, ja se on Iso.) Puskemisyritykseen saadaan hyvitystä +1, jos sormuksesta käytetään 2 latausta, ja +2, jos sormuksesta käytetään 3 latausta.

Tämän hyökkäystavan lisäksi jaaransormuksella on kyky avata ovia niin kuin se olisi hahmo, jonka Voimakkuus on 25. Jos sormuksesta käytetään 2 latausta, vaikutus vastaa hahmoa, jonka Voimakkuus on 27. Jos sormuksesta käytetään 3 latausta, vaikutus vastaa hahmoa, jonka Voimakkuus on 29.

Käyttämättömässä sormuksessa on 50 latausta. Kun kaikki lataukset on käytetty, sormus muuttuu taikuudettomaksi.

Keskivahva muutanta; LT 9; Sormusten taonta, häränvoima, kaukoliikuttelu; Markkinahinta 8 600 kr.

Kameleonttisormus

Tämän sormuksen pitäjä saa vapaatoimintona kyvyn sulautua ympäristöönsä. Tällöin hän saa osaamishyvitystä +10 Piiloutuminen-testeihinsä. Lisäksi hän voi käskeä perustoimintona sormusta tuottamaan valeasu-loitsun niin usein kuin hän haluaa.

Heikko harhanta; LT 3; Sormusten taonta, valeasu, näkymättömyys; Markkinahinta 12 700 kr.

Kaukoliikuttelusormus

Tämän sormuksen pitäjä voi käyttää käskysanalla kaukoliikuttelu-loitsua.

Keskivahva muutanta; LT 9; Sormusten taonta, kaukoliikuttelu; Markkinahinta 75 000 kr.

Kiipeilijänsormus

Tämä sormus on itse asiassa pelkkä taikavoimainen nahansuikale, joka sidotaan sormen ympärille. Se tuottaa pitäjälleen jatkuvasti osaamishyvitystä +5 Kiipeily-testeihin.

Heikko muutanta; LT 5; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 5 tasoa Kiipeily-taidossa; Markkinahinta 2 500 kr.

Kiipeilijänsormus, paranneltu

Kuten kiipeilijänsormus, mutta tuottaa pitäjänsä Kiipeily-testeihin osaamishyvitystä +10.

Heikko muutanta; LT 5; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 10 tasoa Kiipeily-taidossa; Markkinahinta 10 000 kr.

Kiveensulautussormus

Tämän sormuksen pitäjä voi käyttää aina halutessaan kiveen sulautuminen -loitsua.

Heikko kiehdonta; LT 5; Sormusten taonta, kiveen sulautuminen; Markkinahinta 27 000 kr.

Kolmen toivomuksen sormus

Tähän sormukseen on upotettu kolme rubiinia. Kuhunkin rubiiniin on istutettu toivomus-loitsu, jonka sormus voi aktivoida. Kun toivomus käytetään, sen rubiini katoaa. Jos sormus tuotetaan arpomalla, heitä 1n3 selvittääksesi jäljellä olevien rubiinien määrän. Kun kaikki kolme toivomusta on käytetty, sormus muuttuu taikuudettomaksi esineeksi.

Vahva lietsonta (jos on käytetty ihmettä); LT 20; Sormusten taonta, toivomus tai ihme; Markkinahinta 97 950 kr; Valmistushinta 11 475 kr + 15 918 KoP.

Loikkasormus

Tämä sormus antaa pitäjälleen lisää ponnistusvoimaa, minkä ansiosta hän saa osaamishyvitystä +5 kaikkiin Loikkaus-testeihinsä.

Heikko muutanta; LT 2; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 5 tasoa Loikkaus-taidossa; Markkinahinta 2 500 kr.

Loikkasormus, paranneltu

Kuten loikkasormus, mutta tuottaa pitäjänsä Loikkaus-testeihin osaamishyvitystä +10.

Keskivahva muutanta; LT 7; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 10 tasoa Loikkaus-taidossa; Markkinahinta 10 000 kr.

Loitsunkääntösormus

Tämä koristelematon platinasormus voi käskettäessä heijastaa pitäjäänsä langetettuja loitsuja takaisin aivan niin kuin pitäjään vaikuttaisi loitsunkääntö. Käskyn jälkeen sormus heijastaa loitsuja takaisin seuraavien yhdeksän tason edestä. Sormusta voidaan käskeä kolme kertaa päivässä.

Vahva estäntä; LT 13; Sormusten taonta, loitsunkääntö; Markkinahinta 98 280 kr.

Loitsunvaraussormus, vähäinen

Vähäiseen loitsunvaraussormukseen voidaan langettaa myöhempää käyttöä varten enintään kolmen tason edestä loitsuja. Sormuksen pitäjä pystyy käyttämään nämä loitsut, onpa hän kuka hyvänsä. Kunkin loitsun langettajataso on aina alin, jolla kyseisen loitsun langetus on mahdollista. Sormuksen pitäjällä ei tarvitse olla mitään ainesosatekijöitä tai kanavoijia eikä hänen tarvitse maksaa mitään KoP-maksua, jotta hän voisi käyttää loitsun sormuksesta. Lisäksi haarniskat eivät aiheuta hänelle oppiloitsujen epäonnistumis­mahdollisuutta, koska hänen ei tarvitse elehtiä langetuksen yhteydessä. Sormuksen aktivointiaika on sama kuin käytettävän loitsun langetusaika, kuitenkin aina vähintään 1 perustoiminto.

Kun tuotat tällaisen sormuksen arpomalla, selvitä siihen varatut loitsut niin kuin kyseessä olisi loitsukäärö. Jos arvot loitsun, joka nostaisi sormuksen yli kolmen tason rajan, älä ota kyseisen heiton tulosta huomioon äläkä arvo enää uusia loitsuja. (Kaikkien löydettyjen sormusten ei tarvitse olla täyteen ladattuja.)

Loitsija voi langettaa sormukseen minkä tahansa loitsun, kunhan kokonaisloitsutaso pysyy enintään kolmessa. Loitsujen taianmuuntoversiot vievät sormuksesta tilaa taianmuuntovaltin muuntaman loitsutasonsa verran. Loitsija voi langettaa sormukseen loitsun myös loitsukääröstä.

Sormuksen taikuuteen kuuluu, että sen pitäjä saa tietoonsa kaikki siihen varattuina olevat loitsut.

Heikko lietsonta; LT 5; Sormusten taonta, loitsijuuden välitys; Markkinahinta 18 000 kr.

Loitsunvaraussormus

Kuten vähäinen loitsunvaraussormus, mutta voi varata loitsuja enintään viiden tason edestä.

Keskivahva lietsonta; LT 9; Sormusten taonta, loitsijuuden välitys; Markkinahinta 50 000 kr.

Loitsunvaraussormus, voimallinen

Kuten vähäinen loitsunvaraussormus, mutta voi varata loitsuja enintään kymmenen tason edestä.

Vahva lietsonta; LT 17; Sormusten taonta, loitsijuuden välitys; Markkinahinta 200 000 kr.

Läpivalaisusormus

Tämä sormus antaa käskettäessä pitäjälleen kyvyn nähdä kiinteän aineen läpi. Näkökyvyn kantama on 20 jalkaa, ja katselija näkee kaiken kuten normaalissa valossa, vaikka alueella ei olisi lainkaan valonlähteitä. Läpivalaisusormus voi läpäistä 1 jalan kiveä, 1 tuuman tavanomaista metallia tai enintään 3 jalkaa puuta tai maata. Tätä paksummat esteet (tai ohuinkin lyijykerros) pysäyttävät sen.

Sormuksen käyttö on ruumiillisesti erittäin kuluttavaa, ja jos pitäjä käyttää sormusta yhtenä päivänä yli 10 minuuttia, hän kärsii jokaisesta yli menevästä minuutista 1 pisteen verran Ruumiinkunto-vaurioita.

Keskivahva näentä; LT 6; Sormusten taonta, tosinäkö; Markkinahinta 25 000 kr.

Mielensuojasormus

Tämä paksu kultasormus on yleensä erittäin taitavaa käsityötä. Sen pitäjä on jatkuvasti immuuni ajatusten paljastukselle, valheentunnistukselle ja kaikille taikakeinoille, joilla yritetään selvittää hänen hengenlaatuaan.

Heikko estäntä; LT 3; Sormusten taonta, paljastussuoja; Markkinahinta 8 000 kr.

Näkymättömyyssormus

Kun pitäjä aktivoi tämän koruttoman hopeasormuksen, hän saa itselleen näkymättömyyden hyödyt kuten samannimisestä loitsusta.

Heikko harhanta; LT 3; Sormusten taonta, näkymättömyys; Markkinahinta 20 000 kr.

Pelastautumissormus

Tämän sormuksen pitäjä voi välttää jatkuvasti vaurioita niin kuin hänellä olisi pelastautuminen-kyky. Aina kun hän suorittaa Refleksi-laistoheiton selvittääkseen, kärsiikö hän vain puolet vaurioista, onnistunut laisto merkitseekin, ettei hän kärsi lainkaan vaurioita.

Keskivahva muutanta; LT 7; Sormusten taonta, loikkaus; Markkinahinta 25 000 kr.

Suojelussormus

Tämä sormus suojelee pitäjäänsä tuottamalla hänen panssariluokkaansa jatkuvasti sivuunohjaushyvitystä +1:stä +5:een.

Heikko estäntä; LT 5; Sormusten taonta, uskonkilpi, valmistajalla on oltava tasoja vähintään kolme kertaa sormuksen hyvityksen verran; Markkinahinta 2 000 kr (sormus +1); 8 000 kr (sormus +2); 18 000 kr (sormus +3); 32 000 kr (sormus +4); 50 000 kr (sormus +5).

Torjuntaloitsusormus

Tämä sormus voi näyttää ensi katsomalta loitsunvaraussormukselta, mutta vaikka siihen voidaankin langettaa yksi 1.–6. tason loitsu, kyseistä loitsua ei voida enää langettaa siitä ulos. Sen sijaan sormus toimii niin, että jos pitäjään langetetaan myöhemmin kyseinen loitsu, se tulee välittömästi torjutuksi torjuntaloitsu-toimintona, joka ei vaadi pitäjältä mitään toimintoa (tai edes tietoa tapahtuneesta). Kun sormukseen langetettu loitsu on tällä tavoin käytetty, loitsu katoaa. Tämän jälkeen sormukseen voidaan langettaa uusi loitsu (tai sama kuin viimeksi).

Keskivahva lietsonta; LT 11; Sormusten taonta, loitsijuuden välitys; Markkinahinta 4 000 kr.

Toverinsuojasormus

Näitä merkillisiä sormuksia valmistetaan aina pareittain. Ilman pariaan toverinsuojasormus on hyödytön. Kumman tahansa sormuksen pitäjä voi aina halutessaan käskeä sormustaan langettamaan toverin varjelu -loitsun, jonka vastaanottaja on sormuksen parin pitäjä. Tällä vaikutuksella ei ole kantamarajoitusta.

Keskivahva estäntä; LT 10; Sormusten taonta, toverin varjelu; Markkinahinta 50 000 kr (parista).

Tähdenlentosormus

Tällä sormuksella on kaksi toimintatapaa, joista toinen on käytettävissä silloin, kun pitäjä on varjojen pimentämässä paikassa tai öisen avotaivaan alla, ja toinen silloin, kun pitäjä on maan alla tai yöaikaan sisätiloissa.

Öisen avotaivaan alla ja varjojen pimentämillä alueilla tähdenlentosormus voi suorittaa käskystä seuraavat toiminnot:

Ensimmäinen erikoistoiminto, pallosalama, ampuu sormuksesta 1–4 pallosalamaa (sormuksen pitäjä valitsee lukumäärän). Nämä hehkuvat pallot muistuttavat ulkoisesti tanssivia valoja, ja pitäjä ohjailee niitä samaan tapaan. Pallosalamoiden kantama on 120 jalkaa ja kestoaika 4 kierrosta. Niitä voidaan liikuttaa 120 jalkaa kierrosta kohden. Kunkin pallosalaman läpimitta on noin 3 jalkaa, ja kaikki olennot, jotka joutuvat 5 jalan säteelle pallosta, saavat salaman purkautumaan ja kärsivät sähkövaurioita sen mukaan, montako pallosalamaa sormuksella on luotu.

Pallosalamoiden lukumäärä   

Vauriot pallosalamaa kohden

4 pallosalamaa

1n6 pistettä vaurioita kustakin

3 pallosalamaa

2n6 pistettä vaurioita kustakin

2 pallosalamaa

3n6 pistettä vaurioita kustakin

1 pallosalama

4n6 pistettä vaurioita

Kun pallosalama-voima on aktivoitu, pallosalamat voidaan ampua milloin tahansa ennen auringonnousua. (Samalla kierroksella voidaan lähettää niin monta pallosalamaa kuin halutaan.)

Toinen erikoistoiminto tuottaa kolme tähdenlentoa, jotka voidaan lähettää sormuksesta viikon aikana samanaikaisesti tai yksi kerrallaan. Ne tuottavat kohteeseen osuessaan 12 pistettä vaurioita ja sen jälkeen leviävät (kuten tulipallo) säteeltään 5 jalan palloksi, joka tuottaa 24 pistettä tulivaurioita.

Kaikki olennot, joihin tähdenlento osuu, kärsivät täydet vauriot iskusta ja täydet tulivauriot leviämästä. Tähdenlennon voi väistää onnistuneella Refleksi-laistolla (VA 13). Olennot, joihin tähdenlento ei osu mutta jotka ovat tulileviämän alueella, eivät kärsi vaurioita iskusta, ja jos he onnistuvat Refleksi-laistossa (VA 13), he kärsivät vain puolet leviämän tuottamista vaurioista. Tähdenlennon kantama on 70 jalkaa, minkä kuljettuaan se räjähtää, ellei se osu sitä ennen johonkin olentoon tai esineeseen. Kukin tähdenlento etenee suorassa linjassa ja osuu ensimmäiseen reitillään olevaan olentoon, joka epäonnistuu laistossa.

Öisissä sisätiloissa ja maan alla tähdenlentosormuksella on seuraavat ominaisuudet:

Säkenesuihku on tulikuuma violetti kipinäpilvi, joka levittäytyy sormuksesta 20 jalan pituiseksi ja 10 jalan levyiseksi keilaksi. Tällä alueella olevat olennot kärsivät kukin 2n8 pistettä vaurioita, mikäli niillä ei ole yllään metallihaarniskaa tai ne eivät kanna metalliasetta. Ne, joilla on metallihaarniska, metalliase tai molemmat, kärsivät 4n8 pistettä vaurioita.

Vahva lietsonta; LT 12; Sormusten taonta, valo, virvaliekki, tulipallo, salamanisku; Markkinahinta 50 000 kr.

Uimarinsormus

Tähän sormukseen on syövytetty aaltokuvio. Sormus tuottaa pitäjälleen jatkuvasti osaamishyvitystä +5 Uinti-testeihin.

Heikko muutanta; LT 2; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 5 tasoa Uinti-taidossa; Markkinahinta 2 500 kr.

Uimarinsormus, paranneltu

Kuten uimarinsormus, mutta tuottaa pitäjänsä Uinti-testeihin osaamishyvitystä +10.

Keskivahva muutanta; LT 7; Sormusten taonta, valmistajalla on oltava 10 tasoa Uinti-taidossa; Markkinahinta 10 000 kr.

Uudennussormus

Jos tämän valkokultaisen sormuksen pitäjä on elollinen, häneltä parantuu 1 pisteen verran vaurioita tasoa kohden tunnissa – eikä siis päivässä kuten normaalisti. (Parannus-taito ei tehosta tätä kykyä.) Tainnuttavat vauriot paranevat 1 pisteen verran tasoa kohden joka 5. minuutti. Jos pitäjä menettää jonkin raajan, elimen tai muun ruumiinosan, sormus kasvattaa sen takaisin kuten uudennus­-loitsu. Uudennussormus voi parantaa vain sellaisia vaurioita, jotka on kärsitty sormuksen ollessa sormessa.

Vahva loihdinta; LT 15; Sormusten taonta, uudennus; Markkinahinta 90 000 kr.

Velhonsormus

Näitä erikoisia sormuksia on neljää lajia (velhonsormus I, velhonsormus II, velhonsormus III ja velhonsormus IV), ja niitä voivat käyttää vain oppiloitsijat. Pitäjän päivittäinen oppiloitsukiintiö kaksinkertaistuu yhden loitsutason osalta.

Velhonsormus I kaksinkertaistaa 1. tason loitsukiintiön, velhonsormus II kaksinkertaistaa 2. tason loitsukiintiön, velhonsormus III kaksinkertaistaa 3. tason loitsukiintiön ja velhonsormus IV kaksinkertaistaa 4. tason loitsukiintiön. Korkean kykyarvon tai erikoistumiskoulukunnan tuomat lisäloitsut eivät kaksinkertaistu.

Keskivahva (velhonsormus I) tai vahva (velhonsormus II–IV) (ei koulukuntaa); LT 11 (I), 14 (II), 17 (III), 20 (IV); Sormusten taonta, rajattu toivomus; Markkinahinta 20 000 kr (I), 40 000 kr (II), 70 000 kr (III), 100 000 kr (IV).

Vesikävelysormus

Tämän opaaliupotuksella koristellun sormuksen pitäjä voi hyödyntää jatkuvasti vesikävely-loitsun vaikutuksia.

Keskivahva muutanta; LT 9; Sormusten taonta, vesikävely; Markkinahinta 15 000 kr.

Voimakilpisormus

Tämä sileä rautasormus luo kilven kokoisen (ja muotoisen) voimaseinämän, joka seuraa sormusta ja jota pitäjä voi käytellä kuten raskasta kilpeä (+2 panssariluokkaan). Seinämä ei tuota haarniskan testisakkoa eikä oppiloitsujen epäonnistumismahdollisuutta, koska se on painoton eikä kuormita pitäjää. Pitäjä voi aktivoida tai lakkauttaa vaikutuksen aina halutessaan vapaatoimintona.

Keskivahva lietsonta; LT 9; Sormusten taonta, voimaseinämä; Markkinahinta 8 500 kr.

Väikyntäsormus

Tämä sormus saa käskettäessä pitäjänsä väikkymään kuten väikyntä-loitsussa.

Keskivahva muutanta; LT 7; Sormusten taonta, väikyntä; Markkinahinta 27 000 kr.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.