Kirotut esineet |
Kirotut esineet ovat taikaesineitä, joilla on jokin haitallinen vaikutus. Toisinaan ne ovat käyttäjälleen suureksi vahingoksi, toisinaan niistä on vain pientä riesaa. Jotkin niistä ovat sekä haitaksi että hyödyksi ja pakottavat siten käyttäjänsä tekemään vaikeita päätöksiä.
Kirottujen esineiden tavanomaisia kirouksia | |
---|---|
Kirous | |
0115 | |
1635 | |
3645 | |
4660 | |
6175 | |
7690 | Täysin eri vaikutus |
91100 | Valitse jokin vakiotyyppinen kirottu esine |
Harhaisuus
Käyttäjä uskoo esineen olevan sitä miltä se näyttää, vaikka todellisuudessa sen ainoa taikavoima on kyky antaa itsestään väärä kuva. Käyttäjä luulee, että esine toimii kuten pitääkin, eikä häntä voida vapauttaa luulostaan muutoin kuin kirouksen purku
Päinvastainen vaikutus tai kohde
Tällainen kirottu esine oikuttelee siten, että se saa aikaan päinvastaista kuin sen valmistaja tarkoitti tai vaikuttaa aiotun kohteen sijasta käyttäjään. Mielenkiintoista ja huomionarvoista on, etteivät nämä esineet ole aina pelkästään haitallisia. Tähän ryhmään kuuluvat myös aseet, jotka tuottavat hyökkäys- ja vaurioheittoihin hyvitysten sijasta sakkoa. Hahmo ei välttämättä huomaa heti, että ase on kirottu eihän hän tiedä heti sitäkään, mikä kiroamattoman aseen tehostushyvitys on. Kun asia lopulta selviää, esineestä voidaan hankkiutua eroon, ellei siinä ole jonkinlaista taikavaikutusta, joka pakottaa hahmon pitämään esineen ja käyttämään sitä. Tällaisissa tapauksissa esineestä eroon pääsemiseen vaaditaan yleensä kirouksen purku
Ajoittainen toiminta
Ajoittain toimivat esineet täyttävät tehtävänsä virheettömästi ja kuvauksensa mukaisesti paitsi silloin kun eivät toimi. Näitä esineitä on kolmea lajia: epäluotettava, olosuhteista riippuvainen ja hallitsematon esine.
Epäluotettava
Aina kun esine aktivoidaan, on 5 %:n mahdollisuus (n% 0105), että se ei toimi.
Olosuhteista riippuvainen
Esine toimii vain tietynlaisissa olosuhteissa. Valitse tai arvo nämä olosuhteet alla olevasta taulukosta.
Taulukko: Milloin olosuhteista riippuvainen esine toimii | |
---|---|
Vaaditut olosuhteet | |
0103 | Lämpötila alle nollan |
0405 | Lämpötila yli nollan |
0610 | Päivällä |
1115 | Yöllä |
1620 | Suorassa auringonvalossa |
2125 | Suojassa suoralta auringonvalolta |
2634 | Veden alla |
3537 | Kuivalla maalla |
3845 | Maan alla |
4655 | Maanpinnan yläpuolella |
5660 | 10 jalan säteellä arvotusta olentotyypistä |
6164 | 10 jalan säteellä arvotusta olentorodusta tai -lajista |
6572 | 10 jalan säteellä oppiloitsijasta |
7380 | 10 jalan säteellä jumalloitsijasta |
8185 | Ei-loitsijan käsissä |
8690 | Loitsijan käsissä |
9195 | Oikeaa hengenlaatua olevan olennon käsissä |
96 | Oikeaa sukupuolta olevan olennon käsissä |
9799 | Muina kuin pyhinä päivinä, tai vain tiettyjen astrologisten tapahtumien aikana |
100 | Yli 100 virstan päässä tietystä paikasta |
Hallitsematon
Hallitsematon esine voi aktivoitua itsestään. Heitä joka päivä n%. Jos tulos on 0105, esine aktivoituu päivän kuluessa jonakin arvottuna ajankohtana.
Käyttövaatimus
Tavallaan esineen käskysanakin on "käyttövaatimus", mutta joillakin esineillä on vielä paljon tiukemmat ehdot käyttönsä suhteen. Niitä käyttävän hahmon on täytettävä vähintään yksi seuraavista vaatimuksista:
-
Hahmon on syötävä kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti.
-
Hahmon on nukuttava kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti.
-
Hahmon on suoritettava jokin merkittävä uroteko (vain yksi, minkä jälkeen esine toimii aina normaalisti).
-
Hahmon on uhrattava (hävitettävä) 100 kr:n arvosta kalleuksia joka päivä.
-
Hahmon on uhrattava (hävitettävä) 2 000 kr:n arvosta taikaesineitä joka viikko.
-
Hahmon on vannottava uskollisuutta tietylle ylimykselle tai tämän suvulle.
-
Hahmon on luovuttava kaikista muista taikaesineistään.
-
Hahmon on palvottava tiettyä jumaluutta.
-
Hahmon on vaihdettava nimeään. (Esine toimii vain tietynnimisten käsissä.)
-
Hahmon on hankittava itselleen seuraavan tilaisuuden tullen jokin tietty luokka, ellei hän kuulu siihen jo ennestään.
-
Hahmolla on oltava jokin vähimmäismäärä tasoja tietyssä taidossa.
-
Hahmon on uhrattava osa elinvoimastaan (2 pistettä Ruumiinkunnostaan) yhden kerran. Jos hahmo saa Ruumiinkunto-pisteensä takaisin (esimerkiksi kunnonpalautus-loitsulla), esine lakkaa toimimasta. (Esine ei lakkaa toimimasta, jos hahmon Ruumiinkunto karttuu tasonnousun, toivomuksen tai jonkin taikaesineen ansiosta.)
-
Esine on puhdistettava pyhällä vedellä joka päivä.
-
Esineellä on surmattava elollinen olento joka päivä.
-
Esine on huuhdottava tulivuoren laavassa kerran kuussa.
-
Esinettä on käytettävä vähintään kerran päivässä tai se ei enää toimi senhetkisen haltijansa käsissä.
-
Esineen on tuotettava vaurioita, kun sitä käytetään (koskee vain aseita). Sitä ei voida panna pois tai vaihtaa toiseen aseeseen ennen kuin se on aiheuttanut osuman.
-
Esineeseen on langetettava joka päivä jokin tietty loitsu (esimerkiksi siunaus, sovitus tai esineiden elävöitys).
Käyttövaatimukset ovat niin tiukasti sidoksissa esineen tarkoitukseen, ettei niitä kannata koskaan valita arpomalla. Jos esine on älyllinen, se valvoo käyttövaatimuksensa täyttymistä usein minuutensa välityksellä. Jos vaatimus ei täyty, kirottu esine lakkaa toimimasta. Jos se täyttyy, esine toimii yleensä yhden päivän ennen kuin vaatimus on täytettävä uudelleen (tosin on myös vaatimuksia, jotka on täytettävä vain kertaalleen, kerran kuussa tai jatkuvasti).
Haittapuoli
Esine, jolla on haittapuoli, on yleensä haltijalleen enimmäkseen hyödyllinen mutta aiheuttaa silti hankaluuksia tavalla tai toisella. Toisinaan haittapuoli ilmenee vain silloin, kun esinettä käytetään (tai esimerkiksi aseen tapauksessa pidellään kädessä), mutta yleensä se vaikuttaa hahmoon niin kauan kuin esine on hänen hallussaan.
Heitä haittapuoli alla olevasta taulukosta. Ellei toisin mainita, haittapuoli vaikuttaa niin kauan kuin esine on hahmon hallussa.
Haittapuoli | |
0104 | Hahmon hiukset kasvavat 1 tuuman. Näin tapahtuu vain kerran. |
| Hahmo joko kutistuu ½ tuumaa (n% 0150) tai kasvaa saman verran (51100). Näin tapahtuu vain kerran. |
1013 | Lämpötila esineen ympärillä on 5°C normaalia alhaisempi. |
1417 | Lämpötila esineen ympärillä on 5°C normaalia korkeampi. |
1821 | Hahmon hiusten väri muuttuu. |
2225 | Hahmon ihonväri muuttuu. |
2629 | Hahmo saa jonkin tuntomerkin (tatuoinnin, omituisen valonhehkun ympärilleen tms.). |
3032 | Hahmon sukupuoli vaihtuu. |
3334 | Hahmon rotu tai laji vaihtuu. |
35 | Hahmo saa jonkin arvotun taudin, jota ei voida parantaa. |
3639 | Esineestä kuuluu jatkuvasti jokin häiritsevä ääni (vaikerointia, itkua, huutoa, kiroilua, solvauksia). |
40 | Esine näyttää naurettavalta (kirkuvat värit, hassunkurinen muoto, kirkas vaaleanpunainen hehku tms.). |
4145 | Hahmo suhtautuu esineeseen äärimmäisen omistushaluisesti. |
4649 | Hahmo pelkää vainoharhaisesti esineen menettämistä tai vaurioitumista. |
5051 | Hahmon hengenlaatu vaihtuu. |
5254 | Hahmon on hyökättävä lähintä olentoa vastaan (joka päivä 5 %:n mahdollisuus [n% 0105]). |
5557 | Hahmo lamaantuu 1n4 kierrokseksi, kun esineen toiminta lakkaa (tai arvotulla hetkellä, 1/päivä). |
5860 | Hahmon näkö sumenee (sakkoa 2 hyökkäysheittoihin, laistoihin ja näkökykyä vaativiin taitotesteihin). |
6164 | Hahmo saa yhden negatiivisen tason. |
65 | Hahmo saa kaksi negatiivista tasoa. |
6670 | Hahmon on onnistuttava joka päivä Tahto-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Älykkyys-vaurioita. |
7175 | Hahmon on onnistuttava joka päivä Tahto-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Viisaus-vaurioita. |
7680 | Hahmon on onnistuttava joka päivä Tahto-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Karisma-vaurioita. |
8185 | Hahmo on onnistuttava joka päivä Sitkeys-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Ruumiinkunto-vaurioita. |
8690 | Hahmo on onnistuttava joka päivä Sitkeys-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Voimakkuus-vaurioita. |
9195 | Hahmo on onnistuttava joka päivä Sitkeys-laistossa tai hän kärsii 1 pisteen verran Ketteryys-vaurioita. |
96 | Hahmo kokee muodonmuutoksen tietynlaiseksi olennoksi (joka päivä 5 %:n mahdollisuus [n% 0105]). |
97 | Hahmo ei voi langettaa oppiloitsuja. |
98 | Hahmo ei voi langettaa jumalloitsuja. |
99 | Hahmo ei voi langettaa mitään loitsuja. |
100 | Valitse edeltä yksi sopiva haittapuoli tai luo esinettä varten aivan uusi. |
Vakiotyyppiset kirotut esineet
Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä vakiotyyppisistä kirotuista esineistä. Niille on annettu valmistuksen ennakkoehdot siltä varalta, että joku haluaa tieten tahtoen valmistaa niitä (tosin niillä voi olla muunkinlainen alkuperä). Huomaa kuitenkin kaksi poikkeusta: hypnoottista kristallipalloa ja ahnasta säkkiä ei voida valmistaa millään tunnetulla keinolla.
Tavallinen taikuuden paljastus
Ahnas säkki
Tämä esine näyttää tavalliselta säkiltä, ja jos sen taikaominaisuuksia tutkitaan, se vaikuttaa kaikin puolin pohjattomalta säkiltä. Todellisuudessa se on kuitenkin ulottuvuudenulkoisen olennon käyttämä syötti tai tarkemmin sanoen yksi sen suista.
Säkki "nielaisee" kaiken sinne pannun eläin- tai kasviperäisen aineksen. Kun ahnaaseen säkkiin tunkeudutaan ensimmäisen kerran, on 90 %:n mahdollisuus, ettei se reagoi mitenkään, mutta jokaisella kerralla tämän jälkeen on 60 %:n mahdollisuus, että se sulkeutuu sisäänsä työnnetyn elävän lihan (esimerkiksi tavaraa hamuavan käden) ympärille, minkä jälkeen se yrittää kiskaista uhrin sisään kokonaisuudessaan. Säkki saa hyvitystä +8 painitesteihin, joilla se yrittää kiskaista uhrin sisäänsä.
Säkkiin mahtuu enintään 30 kuutiojalkaa ainesta. Se toimii muutoin kuten I tyypin pohjaton säkki, mutta sillä on joka tunti 5 %:lla kasvava mahdollisuus nielaista sisällyksensä ja sylkäistä se sitten johonkin ulottuvuudettomaan tilaan tai toiseen sfääriin. Säkki sulattaa sisälleen kiskaisemansa olennot 1 kierroksessa. Se tuhoaa uhrin ruumiin niin, ettei vainajaa voida herättää henkiin tai nostattaa kuolleista millään sellaisella keinolla, joka vaatisi jonkin vainajan ruumiinosan. On kuitenkin 50 %:n mahdollisuus, että nielty uhri voidaan palauttaa eloon
Keskivahva loihdinta; LT 17; Säkki on käytännössä olento, joten sitä ei voida valmistaa; Markkinahinta .
Ajatusharhamedaljonki
Tämä esine vaikuttaa toimintasädettään myöten mietteiden medaljongilta, mutta sen havaitsemat ajatukset ovat epäselviä ja vääristyneitä ja niistä selvän saaminen vaatii Tahto-laiston (VA 15). Vaikka käyttäjä luulee näin lukevansa muiden ajatuksia, todellisuudessa hän kuulee vain medaljongin itsensä tuottamia harhaääniä. Nämä valeajatukset vaikuttavat aina uskottavilta, joten ne voivat johtaa pahasti harhaan kenet tahansa, joka toimii niiden varassa. Mikä pahempaa, kirottu medaljonki välittää käyttäjänsä ajatukset medaljongin vaikutuskeilassa oleville olennoille ja varoittaa niitä siten hänen läsnäolostaan.
Heikko näentä; LT 7; Ihme-esineiden valmistus, ajatusten paljastus, aaveääni; Markkinahinta 1 800 kr.
Haparointihanskat
Nämä taisteluhansikkaat ovat joko taipuisaa nahkaa tai jotakin raskasta ja suojaavaa materiaalia, joka sopii käytettäväksi haarniskan kanssa. Ensin mainitussa tapauksessa ne näyttävät ketteryyshansikkailta, jälkimmäisessä haarninvoimahansikkailta. Taisteluhansikkaat toimivat kaikilta osin kuten ketteryyshansikkaat tai haarninvoimahansikkaat, kunnes pitäjän kimppuun hyökätään tai hän joutuu muutoin hengenvaaralliseen tilanteeseen. Tällöin kirous astuu voimaan: hansikkaiden pitäjästä tulee kömpelökätinen, ja hänellä on joka kierroksella 50 %:n mahdollisuus pudottaa kaikki käsissään pitelemänsä. Hansikkaat myös vähentävät hänen Ketteryyttään 2 pisteellä. Sen jälkeen kun kirous on astunut voimaan, hansikkaat voidaan riisua vain kirouksen purku
Keskivahva muutanta; LT 7; Ihme-esineiden valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 1 300 kr.
Hypnoottinen kristallipallo
Tämä kirottu esine ei eroa ulkonäöltään tavallisesta kristallipallosta, mutta kaikki, jotka yrittävät käyttää sitä, haltioituvat 1n6 minuutiksi ja heidän mieleensä istutetaan salaisvaikutus (Tahto VA 19 mitätöi).
Esineen käyttäjä uskoo, että hän on nähnyt etsimänsä olennon tai tilanteen, vaikka todellisuudessa hän on joutunut voimakkaan velhon, kalmomaagin tai sfäärinulkoisen olennon pauloihin. Kun hän katsoo tämän jälkeen hypnoottiseen kristallipalloon, hän vaipuu kerta kerralta syvemmälle ohjailijansa valtaan, joko palvelijaksi tai käsikassaraksi. Huomaa, ettei käyttäjä havaitse missään vaiheessa joutuneensa alistetuksi.
Keskivahva näentä; LT 17; Tämä on käytännössä vähäinen ikiluoma, joten sitä ei voida valmistaa; Markkinahinta .
Kavaltaja-amuletti
Tätä esinettä pidetään yleensä kaulaketjussa tai rintakoruna. Kun sitä tutkitaan taikakeinoin, se näyttää estävän taikapaikannuksen, kaukotarkkailun ja ajatusten paljastuksen tai ajatuksensiirron avulla tapahtuvan havainnoinnin ja mieleen vaikuttamisen toisin sanoen se näyttää kätkentäamuletilta. Todellisuudessa se tuottaa pitäjälleen sakkoa 10 kaikkiin laistoihin näentäloitsuja vastaan.
Keskivahva estäntä; LT 10; Ihme-esineiden valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 1 000 kr.
Kirottu miekka 2
Tämä pitkämiekka toimii harjoitustilanteissa moitteitta, mutta kun sitä käytetään taistelussa vihollista vastaan, sen käyttelijä saa hyökkäysheittoihinsa sakkoa 2.
Sen tuottamista vaurioista vähennetään niin ikään 2 pistettä (kaikki osumat tuottavat silti aina vähintään 1 pisteen verran vaurioita). Kun miekka on ollut hahmon hallussa yhden viikon, hänen on siitä eteenpäin pakko käyttää aina sitä eikä koskaan muita aseita. Hän tarttuu siihen automaattisesti, vaikka olisikin aikonut vetää esiin jonkin toisen aseen. Miekasta voidaan päästä eroon vain rajatulla toivomuksella, toivomuksella tai ihmeellä.
Vahva lietsonta; LT 15; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kirouksen julistus ja rajattu toivomus tai ihme; Markkinahinta 1 500 kr.
Kirouspullo
Tämä esine näyttää aivan tavalliselta pullolta, karahvilta tai ruukulta. Se voi sisältää nestettä tai siitä voi nousta savukiehkuroita. Kun pullon korkki avataan, kaikkien 30 jalan säteellä olevien on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 17) tai heidät kirotaan. He saavat sakkoa 2 hyökkäysheittoihinsa, laistoheittoihinsa ja taitotesteihinsä, kunnes heihin langetetaan kirouksen purku
Keskivahva loihdinta; LT 7; Ihme-esineiden valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 2 100 kr.
Kuristajakäädyt
Kuristajakäädyt näyttävät harvinaiselta, ihmeellisen kauniilta ja kallisarvoiselta kaulakorulta. Niiden todellista luonnetta ei voi selvittää ennen kaulaan panemista muutoin kuin ihmeen tai toivomuksen kaltaisella voimallisella taikuudella. Ne puristuvat välittömästi pitäjänsä kaulan ympärille ja tuottavat 6 pistettä vaurioita kierrosta kohden. Ne voidaan irrottaa vain rajatulla toivomuksella, toivomuksella tai ihmeellä, ja ne pysyvät tiukasti uhrinsa kurkussa senkin jälkeen, kun tämä on saanut surmansa. Ne hellittävät otteensa vasta kun uhri on kuihtunut luurangoksi (noin kuukauden kuluttua) ja ovat sen jälkeen valmiina uutta uhria varten.
Vahva loihdinta; LT 18; Ihme-esineiden valmistus, elävän surma; Markkinahinta 60 000 kr.
Kömpelyyssormus
Tämä sormus toimii muutoin kuten höyhenenkeveyssormus, mutta se tekee pitäjästään myös kömpelön. Hän saa sakkoa 4 Ketteryyteensä, ja hänellä on 20 %:n epäonnistumismahdollisuus, kun hän langettaa oppiloitsuja, joilla on eleosatekijä. (Tämä oppiloitsujen epäonnistumismahdollisuus kasautuu muiden vastaavien mahdollisuuksien kanssa.)
Vahva muutanta; LT 15; Sormusten taonta, höyhenenkeveys, kirouksen julistus; Markkinahinta 500 kr.
Lyövä luuta
Tämä esine ei eroa päältä katsoen mitenkään tavallisesta luudasta. Se on myös aivan samannäköinen kuin lentävä luuta, joskaan se ei toimi samalla tavalla.
Jos esineen käskysana lausutaan, luuta kiepauttaa ratsastajansa ylösalaisin ja pudottaa hänet pää edellä maahan 1n4+5 jalan korkeudesta (ei putoamisvaurioita, koska pudotus on alle 10 jalkaa). Sen jälkeen luuta hyökkää uhrinsa kimppuun, hutkii häntä kasvoihin varvuillaan ja pieksee häntä varrellaan.
Luuta saa sekä varvuilla että varrella kaksi hyökkäystä kierroksessa eli yhteensä neljä hyökkäystä kierrosta kohden. Se saa jokaiseen hyökkäysheittoonsa hyvitystä +5. Onnistunut varpuhyökkäys sokaisee uhrin 1 kierrokseksi. Varsi tuottaa osuessaan 1n6 pistettä vaurioita. Luudan PL on 13, sillä on 18 kestopistettä, ja sen lujuus on 4.
Keskivahva muutanta; LT 10; Ihme-esineiden valmistus, lento, esineiden elävöitys; Markkinahinta 5 200 kr.
Myrkkytaikajuoma
Tämä taikajuoma on menettänyt entiset hyödylliset ominaisuutensa ja muuttunut vahvaksi myrkyksi. Juojan on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 16) tai hän kärsii 1n10 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita. Minuuttia myöhemmin hänen on suoriuduttava toisesta laistosta (VA 16) tai hän kärsii jälleen 1n10 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita.
Keskivahva loihdinta; LT 12; Ihme-esineiden valmistus, myrkky; Markkinahinta 5 000 kr.
Myrkyttäjäviitta
Tämä viitta on tehty yleensä villakankaasta, joskin se voi olla myös nahkaa. Viittaan imeytetty myrkky voidaan havaita myrkyn paljastus
Kun myrkyttäjäviitta on puettu ylle, se voidaan riisua vain kirouksen purku
Vahva estäntä; LT 15; Ihme-esineiden valmistus, myrkky ja rajattu toivomus tai ihme; Markkinahinta 62 000 kr.
Mädättäjäriipus
Tämä kaiverruksin koristeltu jalokiviriipus näyttää melko mitättömältä helyltä, mutta jos hahmo pitää sitä hallussaan yli 24 tuntia, hän saa hirvittävän ruumista mädättävän taudin, joka huventaa hänen Ketteryyttään, Ruumiinkuntoaan ja Karismaansa joka viikko pysyvästi 1 pisteen verran. Riipuksesta (ja taudista) voidaan päästä eroon vain kirouksen purku
Heikko estäntä; LT 10; Ihme-esineiden valmistus, taudintartutus; Markkinahinta 17 000 kr.
Nuolensyöttihaarniska
Taikakeinoin tutkittuna tämä haarniska vaikuttaa tavalliselta ritarihaarniska +3:lta. Se on kuitenkin kirottu: lähitaisteluhyökkäyksiä vastaan se toimii normaalisti, mutta kantama-aseita se suorastaan houkuttelee puoleensa. Pitäjä saa sakkoa 15 panssariluokkaansa kaikkia kantama-asehyökkäyksiä vastaan. Haarniskan todellinen luonne ei paljastu ennen kuin hahmoa vastaan suoritetaan kantamahyökkäys vahingoittamistarkoituksessa.
Vahva estäntä; LT 16; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 9 000 kr.
Pakkomiellesuitsuke
Nämä suitsukepalat näyttävät mietiskelysuitsukkeelta. Jos hahmo mietiskelee ja rukoilee palavan pakkomiellesuitsukkeen lähellä, sen haju ja savu saavat hänet vakuuttuneeksi siitä, että hänellä on ylivertaiset loitsijankyvyt. Hän haluaa ehdottomasti käyttää loitsujaan joka käänteessä, silloinkin kun niitä ei tarvita tai niistä ei ole mitään hyötyä. Käyttäjä suhtautuu kykyihinsä ja loitsuihinsa tällä tavoin, kunnes ne kaikki on käytetty tai langetettu tai on kulunut 24 tuntia.
Keskivahva kiehdonta; LT 6; Ihme-esineiden valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 200 kr.
Pyytäjäverkko
Tämä verkko tuottaa hyvitystä +3 hyökkäysheittoihin, mutta sitä voidaan käyttää vain veden alla. Useimpien mielestä se on pikemminkin hyödyllinen kuin kirottu esine. Se voidaan käskeä syöksähtämään veden alla enintään 30 jalan päähän ja takerruttamaan olento.
Keskivahva lietsonta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, esteetön liike; Markkinahinta 10 000 kr.
Raivohulluusmiekka
Tällä esineellä näyttää olevan samat ominaisuudet kuin kahden käden miekka +2:lla, mutta aina kun sitä käytetään taistelussa, sen käyttelijä muuttuu raivohulluksi (saaden samat hyödyt ja haitat kuin barbaari taisteluvimma-kyvystään). Hän hyökkää lähimmän olennon kimppuun ja jatkaa taistelua, kunnes hän itse on tajuton tai kuollut tai kun 30 jalan säteellä ei ole enää yhtään elävää olentoa. Vaikka tämä miekka on monien mielestä kirottu esine, jotkut pitävät sitä siunauksellisena.
Keskivahva lietsonta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, taisteluvimma, kirouksen julistus; Markkinahinta 17 500 kr.
Selkäänpuukottajakeihäs
Tämä lyhytkeihäs +2 toimii muutoin normaalisti, mutta aina kun sitä käytetään lähitaistelussa vihollista vastaan ja hyökkäysheitto on puhdas 1, se vaurioittaa aiotun kohteensa sijasta käyttelijäänsä. Kun kirous vaikuttaa, keihäs kääntyy iskemään käyttelijää selkään ja tuottaa hänelle vaurioita automaattisesti. Kirous vaikuttaa silloinkin, kun keihäs heitetään tällöin heittäjä kärsii kaksinkertaiset vauriot.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 7 500 kr.
Suojattoman rannesuojukset
Nämä esineet näyttävät varjelevat rannesuojukset +5:iltä ja toimivatkin siten, kunnes pitäjän kimppuun hyökkää vahingoittamistarkoituksessa vihollinen, jonka haasteluokitus on vähintään yhtä korkea kuin pitäjän taso. Tällöin ja siitä eteenpäin rannesuojukset tuottavat pitäjän panssariluokkaan sakkoa 5. Kun kirous on astunut voimaan, suojattoman rannesuojukset voidaan riisua vain kirouksen purku
Keskivahva loihdinta; LT 16; Ihme-esineiden valmistus, maaginhaarniska, kirouksen julistus; Markkinahinta 1 200 kr.
Syöpäläiskaapu
Kun tämä kaapu puetaan ylle, sen pitäjä ei huomaa muuta erityistä kuin että se parantaa taikakeinoin hänen suojaustaan (kuten sietoviitta +4). Vaatekappaleen todellinen luonto kuitenkin paljastuu heti kun pitäjä joutuu tilanteeseen, joka vaatii keskittynyttä toimintaa vihollista vastaan: hän saa välittömästi lukuisia puremia taikahyönteisiltä, jotka pesivät kaavussa. Nämä syöpäläiset aiheuttavat hänelle niin epämukavan olon, että hänen on raavittava ja kiemurreltava jatkuvasti.
Tämän jälkeen pitäjä saa sakkoa 5 aloitetesteihinsä ja sakkoa 2 kaikkiin hyökkäysheittoihinsa, laistoihinsa ja taitotesteihinsä. Jos hän yrittää langettaa loitsun, hänen on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 20 + loitsutaso) tai loitsu menee hukkaan.
Keskivahva estäntä; LT 13; Ihme-esineiden valmistus, parven esiinloihdinta, valmistajan on oltava vähintään 13. tasolla; Markkinahinta 16 500 kr.
Taakkakivi (riippakivi)
Tämä esine näyttää mustalta ja sileäksi hiotulta kiveltä. Se vähentää haltijansa perusnopeuden maalla puoleen normaalista. Kun kivi on kerran poimittu maasta, siitä ei päästä eroon muuten kuin taikakeinoin jos se heitetään pois tai lyödään rikki, se ilmestyy takaisin poimijansa kantamuksiin. Jos taakkakiveen langetetaan kirouksen purku
Heikko muutanta; LT 5; Ihme-esineiden valmistus, hidastus; Markkinahinta 1 000 kr.
Tanssitautisen saappaat
Nämä saappaat näyttävät joiltakin muilta taikasaappailta ja toimivat esikuviensa tavoin, mutta kun niiden pitäjä on taistelussa (tai pakenee sellaisesta), ne häiritsevät hänen liikkumistaan ja saavat hänet käyttäytymään niin kuin häneen olisi langetettu tanssitauti. Kun saappaiden todellinen luonne on paljastunut, pitäjä pääsee niistä eroon vain kirouksen purku
Vahva kiehdonta; LT 16; Ihme-esineiden valmistus, tanssitauti; Markkinahinta 30 000 kr.
Tappajaskarabee
Tämä pieni rintakoru ei erotu ulkonäöltään sellaisista amuleteista, rintakoruista tai skarabeista, joista on pitäjälleen hyötyä. Jos elollinen olento pitää sitä kädessään kauemmin kuin 1 kierroksen ajan tai kuljettaa sitä kantamuksissaan 1 minuutin ajan, se muuttuu hirvittäväksi kovakuoriaisen kaltaiseksi olennoksi, joka kaivautuu pitäjänsä sisään. Olento läpäisee kaikki nahkaiset ja kankaiset vaatekappaleet, pureutuu lihaan ja saavuttaa uhrin sydämen 1 kierroksessa, jolloin uhri saa surmansa. Pitäjä voi repiä skarabeen irti ennen kuin se kaivautuu pois näkyvistä, jos hän onnistuu Refleksi-laistossa (VA 25), mutta tällöinkin hän kärsii 3n6 pistettä vaurioita. Surmatyön tehtyään kovakuoriainen palaa skarabeemuotoonsa. Jos skarabee pannaan puiseen, keraamiseen, luiseen tai metalliseen astiaan, olento ei pääse heräämään henkiin ja sitä voidaan säilyttää turvallisesti pitkiäkin aikoja.
Vahva estäntä; LT 19; Ihme-esineiden valmistus, elävän surma; Markkinahinta 80 000 kr.
Tukehdutustomu
Tämä hienojakoinen tomu näyttää paljastustomulta. Jos sitä heitetään ilmaan, se tuottaa kaikille olennoille 20 jalan leviämällä voimakkaan aivastus- ja yskänkohtauksen. Olennot, jotka epäonnistuvat Sitkeys-laistossa (VA 15), kärsivät välittömästi 2n6 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita. Minuuttia myöhemmin suoritetaan toinen Sitkeys-laisto (VA 15), jossa epäonnistujat kärsivät 1n6 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita. Laistoheitoissa onnistujatkin kärsivät 5n4 kierrosta tukehtumisoireista (heidät katsotaan lamaantuneiksi).
Heikko loihdinta; LT 7; Ihme-esineiden valmistus, myrkky; Markkinahinta 2 400 kr.
Vastakkaisen hengenlaadun kypärä
Tämä esine näyttää tavalliselta metallikypärältä, mutta kun se pannaan päähän, sen kirous astuu välittömästi voimaan (Tahto VA 15 mitätöi). Jos laisto epäonnistuu, pitäjän hengenlaatu muuttuu niin toisenlaiseksi kuin vain on mahdollista hyvä pahaksi, kaoottinen lainkuuliaiseksi, neutraali joksikin äärihengenlaaduksi (LP, LH, KP tai KH). Hengenlaadun muutos vaikuttaa niin asenteisiin kuin moraaliinkin, ja muuttunut hahmo nauttii uudesta maailmankatsomuksestaan täysin rinnoin. Jos hän onnistuu laistossaan, hän voi jatkaa kypärän pitämistä kirouksen vaikutuksia kärsimättä, mutta jos hän riisuu sen ja panee sen myöhemmin uudestaan päähänsä, vaaditaan uusi laisto. Kirous vaikuttaa vain kerran toisin sanoen muuttunut hahmo ei voi muuttua uudelleen, jos hän panee kypärän päähänsä toisen kerran.
Entinen hengenlaatu voidaan palauttaa vain toivomuksella tai ihmeellä, eikä muuttunut hahmo itse tee elettäkään palatakseen entiseen hengenlaatuunsa. (Hän päinvastoin kauhistuu koko ajatusta ja yrittää välttää paluun kaikin keinoin.) Jos muuttuva hahmo kuuluu luokkaan, jolla on jokin hengenlaatuvaatimus, kirouksen hävittämiseksi tarvitaan lisäksi sovitus-loitsu. Kun vastakkaisen hengenlaadun kypärä on vaikuttanut kerran, se menettää taikavoimansa.
Vahva muutanta; LT 12; Ihme-esineiden valmistus, valmistajan on oltava 12. tasolla; Markkinahinta 4 000 kr; Paino 3 n.
Velttomielen kirja
Tämä esine näyttää aivan tavalliselta kirjalta jostakin aavistuksen mielenkiintoisesta aiheesta. Jos hahmo avaa teoksen ja lukee siitä yhdenkin sanan, hänen on suoritettava kaksi Tahto-laistoa (VA 15). Ensimmäisellä selvitetään, riistetäänkö hahmolta pysyvästi 1 piste Älykkyydestä. Toisella selvitetään, riistetäänkö häneltä pysyvästi 2 pistettä Viisaudesta. Kirjan tuhoaminen vaatii, että se poltetaan ja siihen langetetaan samalla kirouksen purku. Jos se pannaan muiden kirjojen joukkoon, se muuttaa välittömästi muotoaan niiden kaltaiseksi.
Vahva kiehdonta; LT 20; Ihme-esineiden valmistus, vähämielisyys; Markkinahinta 6 000 kr.
Verinuija
Tämä raskas sotanuija +3 on siveltävä joka päivä verellä tai sen hyvitys katoaa (tosin vain siihen asti, kun se sivellään verellä seuraavan kerran). Hahmon on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 13) jokaisena päivänä, jona ase on hänen hallussaan, tai hän muuttuu kaoottis-pahaksi.
Keskivahva estäntä; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, valmistajan on oltava vähintään 9. tasolla ja kaoottis-paha; Markkinahinta 16 000 kr.
Vihattujen haarniska
Tämä haarniska on aivan samannäköinen kuin käskijän rintapanssari ja vastaa ominaisuuksiltaan ritarihaarniska +1:tä. Sen pitäjä saa kuitenkin sakkoa 4 Karismaansa, ja kaikki vihamieliset olennot 300 jalan säteellä saavat rohkeushyvitystä +1 hyökkäysheittoihinsa häntä vastaan. Pitäjä ja vaikutuksen alaiset olennot eivät huomaa mitään erikoista. (Toisin sanoen pitäjä ei havaitse heti, että hänen ongelmansa johtuvat haarniskasta, eivätkä viholliset tajua, miksi ovat niin vimmoissaan.)
Vahva mananta; LT 16; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kirouksen julistus; Markkinahinta 1 600 kr.
Voimattomuuskaapu
Voimattomuuskaapu näyttää joltakin toiselta taikakaavulta. Heti kun hahmo pukee sen ylleen, hän saa Voimakkuuteensa ja Älykkyyteensä sakkoa 10 ja unohtaa tämän mukaisesti loitsujaan ja muuta taikatietämystään. Kaapu voidaan riisua helposti, mutta hengen- ja ruumiinvoimien palauttaminen vaatii, että hahmoon langetetaan ensin kirouksen purku ja sitten terveytys.
Keskivahva muutanta; LT 13; Ihme-esineiden valmistus, kirouksen julistus, pysyvyys; Markkinahinta 5 500 kr.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.