Elementtihenki

Elementtihenget ovat ihmismäisiä olentoja, jotka pitävät majaansa elementtisfääreissä. Ne tunnetaan voimistaan, oveluudestaan ja kyvystään käyttää taitavasti harhoja.

Taistelu

Elementtihenget nujertavat vihollisensa mieluiten oveluudellaan. Niiden ylpeys kestää pakenemisen, jos ne saavat siten mahdollisuuden jatkaa taistelua toiste. Jos pakotietä ei ole, ne tarjoavat aarteita tai palveluksia vastineeksi hengestään ja vapaudestaan.

Sfäärinvaihto (Lo)

Elementtihenki voi siirtyä tämän kyvyn avulla kaikkiin elementti­sfääreihin, Astraalisfääriin ja Materian sfääriin. Se voi siirtää itsensä lisäksi enintään kahdeksan muuta olentoa, kunhan ne pitelevät elementtihenkeä kädestä. Muilta osin tämä kyky toimii kuten samanniminen loitsu (langettajataso 13).


Džanni

Koko/tyyppi

Keskikokoinen vierasolio (kotoperäinen)

Kestonoppia

6n8+6 (33 kp)

Aloite

+6

Nopeus

Rengaspanssarissa 20 j (4 ruutua), lento 15 j (täydellinen); perusnopeus maalla 30 j, peruslentonopeus 20 j (täydellinen)

Panssariluokka

18 (+2 Ket, +1 kehopanssari, +5 rengaspanssari), kosketus 12, valmistautumaton 16   

Perushyökkäys/paini   

+6/+9

Hyökkäys

Käyräsapeli +9 lähitaistelu (1n6+4/18–20) tai pitkäjousi +8 kantama (1n8/×3)

Täyshyökkäys

Käyräsapeli +9/+4 lähitaistelu (1n6+4/18–20) tai pitkäjousi +8/+3 kantama (1n8/×3)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Koonmuutto, loitsunomaiset kyvyt

Erikoisominaisuudet

Ajatuksensiirto 100 j, elementtien sieto, pimeänäkö 60 j, sfäärinvaihto,
tulenkestävyys 10

Laistot

Sitk +6, Ref +7, Tahto +7

Kyvyt

Vma 16, Ket 15, Ruk 12, Äly 14, Vii 15, Kar 13

Taidot

Aikeen aavistus +11, Arvon arviointi +11, Diplomatia +3, Havainnointi +11, Kahlekuninkuus +6, Keskittyminen +10, Kuuntelu +11, Käsityöläisyys (valitse kaksi) +11, Köydenkäyttö +2 (toista sidottaessa +4), Ratsastus +11, Äänetön liike +6

Valtit

Liikkuvuus, Nopea aloiteL, Taistelurefleksit, Väistely

Esiintymisympäristö

Lämpimät autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko, joukko (2–4) tai yhdyskunta (6–15)

Haasteluokitus

4

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Yleensä neutraali

Kehittyminen

7–9 KN (Keskikokoinen); 10–18 KN (Iso)

Tasolisä

+5

Džannit ovat elementtihengistä heikoimpia. Ne koostuvat kaikista neljästä elementistä, minkä vuoksi niiden on oleiltava enimmäkseen Materian sfäärissä.

Džannit puhuvat yhteiskieltä, yhtä elementaalikieltä (aallonkieli, palonkieli, kamarankieli tai tuulenkieli) ja yhtä hengenlaatukieltä (hornankieli, maanyliskieli tai pätsinkieli).

Taistelu

Džannit ovat rohkeita ja ruumiinvoimiltaan vahvoja eivätkä suvaitse kunniaansa loukattavan. Jos džanni kohtaa vihollisen, jota se ei voi voittaa suoralta kädeltä, se siirtyy edullisempiin asemiin lento- ja näkymättömyyskykyjensä avulla.

Koonmuutto (Lo)

Džanni voi muuttaa taikakeinoin minkä tahansa ihmisolion kokoa kahdesti päivässä. Kyky toimii muutoin kuten ihmisolion suurennus- tai ihmisolion kutistus -loitsu (džanni valitsee kykyä käyttäessään, suureneeko vai kutistuuko olento), mutta džanni voi muuttaa sillä omaakin kokoaan. Sitkeys-laisto (VA 13) mitätöi vaikutuksen. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen. Tämä kyky vastaa 2. tason loitsua.

Loitsunomaiset kyvyt

3/päivä – eläinten puhutus, näkymättömyys (vain itseensä). Langettajataso 15. Džanni voi käyttää kerran päivässä ruoan ja veden luontia (langettajataso 7) ja eetterivierailua (langettajataso 12), joka kestää enintään 1 tunnin. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Elementtien sieto (Po)

Džanni kestää Ilman, Maan, Tulen ja Veden elementtisfäärien olosuhteita enintään 48 tuntia. Jos se ei palaa Materian sfääriin ennen tuon ajan umpeutumista, se kärsii jokaisesta yli menevästä tunnista 1 pisteen verran vaurioita, kunnes se kuolee tai palaa Materian sfääriin.

Džannit hahmoina

Džannihahmoilla on seuraavat rotupiirteet.


Džinni

Koko/tyyppi

Iso vierasolio (ilma, sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

7n8+14 (45 kp)

Aloite

+8

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 60 j (täydellinen)

Panssariluokka

16 (–1 koko, +4 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 12      

Perushyökkäys/paini   

+7/+15

Hyökkäys

Isku +10 lähitaistelu (1n8+4)

Täyshyökkäys

2 iskua +10 lähitaistelu (1n8+4)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Ilmanherruus, loitsunomaiset kyvyt, tuulenpyörre

Erikoisominaisuudet

Ajatuksensiirto 100 j, immuunius hapolle, pimeänäkö 60 j, sfäärinvaihto

Laistot

Sitk +7, Ref +9, Tahto +7

Kyvyt

Vma 18, Ket 19, Ruk 14, Äly 14, Vii 15, Kar 15

Taidot

Aikeen aavistus +12, Arvon arviointi +12, Diplomatia +4, Havainnointi +12, Kahlekuninkuus +14, Keskittyminen +12, Kuuntelu +12, Käsityöläisyys (valitse yksi) +12, Köydenkäyttö +4 (toista sidottaessa +6), Loitsutuntemus +12, Tietämys (valitse yksi) +12, Äänetön liike +14

Valtit

Nopea aloiteL, Taistelulangetus, Taistelurefleksit, Väistely

Esiintymisympäristö

Ilman elementtisfääri

Järjestäytyminen

Erakko, joukko (2–4) tai yhdyskunta (6–15)

Haasteluokitus

5 (ylimys 8)

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-hyvä

Kehittyminen

8–10 KN (Iso); 11–21 (Valtava)

Tasolisä

+6

Džinni on Ilman elementtisfääristä kotoisin oleva elementtihenki.

Se on noin 10½ jalkaa pitkä ja painaa noin 1 000 naulaa.

Džinnit puhuvat maanyliskieltä, palonkieltä, tuulenkieltä ja yhteiskieltä.

Taistelu

Džinnit halveksuvat lihasvoimaa ja käyttävät taistelussa mieluummin taikavoimiaan ja lentotaitojaan. Alakynteen jäädessään džinni yleensä pakenee ja karistaa takaa-ajajansa muuttumalla tuulenpyörteeksi.

Ilmanherruus (Po)

Lentävät olennot saavat sakkoa –1 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa džinniä vastaan.

Loitsunomaiset kyvyt 

Aina halutessaan – näkymättömyys (vain itseensä); 1/päivä – kattava luomus (luotu kasviaines on pysyvää), kestävä kuvajainen (VA 17), ruoan ja veden luonti, tuulitaival, viinin luonti (kuten veden luonti, mutta viiniä). Džinni voi siirtyä kerran päivässä huurumuotoon (vastaa samannimistä loitsua) enintään 1 tunniksi. Langettajataso 20. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Tuulenpyörre (Yl)

Džinni voi muuttua kerran 10 minuutissa tuulenpyörteeksi ja pysyä siinä hahmossa enintään 7 kierrosta. Tällöin se voi liikkua niin ilmassa kuin pintojakin pitkin lentonopeudellaan.

Tuulenpyörre on tyvestään 5 jalan ja yläpäästään enintään 30 jalan levyinen ja enintään 50 jalkaa korkea. Džinni voi säädellä pyörteen korkeutta, mutta sen on oltava aina vähintään 10 jalkaa.

Kun džinni liikkuu tuulenpyörteenä, se ei altistu vapaahyökkäyksille, vaikka se liikkuisi jonkin toisen olennon miehittämään tilaan. Olento voi tempautua tuulenpyörteeseen mukaan, jos se koskettaa pyörrettä tai liikkuu sen alueelle tai jos džinni liikkuu olennon tilaan tai sen läpi.

Tuulenpyörteen kanssa kosketuksiin joutuva olento, joka on vähintään yhtä kokoluokkaa pienempi kuin džinni, voi kärsiä vaurioita ja kohota ilmaan. Kun olento päätyy kosketuksiin tuulenpyörteen kanssa, sen on onnistuttava Refleksi-laistossa (VA 20) tai se kärsii 3n6 pistettä vaurioita. Tämän jälkeen se suorittaa toisen Refleksi-laiston; jos tämä laisto epäonnistuu, olento kohoaa ilmaan, joutuu pyörteen riepoteltavaksi ja kärsii automaattisesti 1n8 pistettä vaurioita joka kierroksella. Olento, jolla on lentonopeus, voi yrittää Refleksi-laistoa (VA 20) joka kierroksella paetakseen tuulenpyörteestä. Tällainen olento kärsii vaurioita kuten muutkin, mutta se voi poistua pyörteestä, jos laisto onnistuu. Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen, ja siihen sisältyy +3:n rotumuutos.

Olento voi altistua tuulenpyörteelle vain kerran kierrosta kohden, vaikka se joutuisikin pyörteen kanssa kosketuksiin useammin kuin kerran kierroksen aikana.

Tuulenpyörteen vankeina olevat olennot eivät voi liikkua muutoin kuin sinne, minne džinni ne kuljettaa, tai paetakseen tuulenpyörteestä. Tuulenpyörteessä olevat olennot voivat toimia muuten normaalisti, mutta jos ne haluavat langettaa loitsuja, niiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 15 + loitsun taso). Tuulenpyörteessä olevat olennot saavat sakkoa –4 Ketteryyteensä ja –2 hyökkäysheittoihinsa. Džinnillä voi olla yhtä aikaa vangittuna tuulenpyörteeseen vain niin monta olentoa kuin tuulenpyörteen tilavuus sallii.

Džinni voi päästää pyörteessä kantamiaan olentoja pois milloin tahtoo, jolloin ne putoavat kyydistä sinne, missä tuulenpyörre on päästämishetkellä.

Jos tuulenpyörteen tyvi koskettaa maata, se nostattaa kieppuvan pöly- ja hiekkapilven. Tämän pilven keskipisteenä on džinni itse, ja sen säde on puolet tuulenpyörteen korkeudesta. Pilvi rajoittaa näkyvyyden naapuriruutuihin, eikä pimeänäkö auta asiaa. Naapuriruuduissa olevilla olennoillakin on näkösuojaa, ja tätä kauempana olevat olennot ovat täydellisessä näkösuojassa.

Pilven alueella olijoiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 15 + loitsun taso), jotta ne voisivat langettaa loitsuja.

Kun džinni on tuulenpyörrehahmossaan, se ei voi suorittaa lähitaisteluhyökkäyksiä eikä uhkaa ympärillään olevaa aluetta.

Džinniylimys

Osa džinneistä (1 % kaikista yksilöistä) on ylimyksiä. Jos džinniylimys joutuu vangiksi, se voi suoda yhdelle vangitsijalleen kolme toivomusta (paitsi jos tämä on elementtihenki). Džinniylimys ei tee vangitsijalleen mitään muita palveluksia, ja kolmannen toivomuksen täytettyään se vapautuu palvelussuhteestaan. Džinniylimykset ovat yhtä voimakkaita kuin ifriitit (eli niillä on 10 kestonoppaa).


Ifriitti

Koko/tyyppi

Iso vierasolio (sfäärinulkoinen, tuli)

Kestonoppia

10n8+20 (65 kp)

Aloite

+7

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 40 j (täydellinen)

Panssariluokka

18 (–1 koko, +3 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 12, valmistautumaton 15   

Perushyökkäys/paini   

+10/+20

Hyökkäys

Isku +15 lähitaistelu (1n8+6 plus 1n6 tuli)

Täyshyökkäys

2 iskua +15 lähitaistelu (1n8+6 plus 1n6 tuli)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Koonmuutto, kuumuus, loitsunomaiset kyvyt

Erikoisominaisuudet

Ajatuksensiirto 100 j, haavoittuvuus kylmyydelle, hahmonvaihto, immuunius tulelle, pimeänäkö 60 j, sfäärinvaihto

Laistot

Sitk +9, Ref +10, Tahto +9

Kyvyt

Vma 23, Ket 17, Ruk 14, Äly 12, Vii 15, Kar 15

Taidot

Aikeen aavistus +15, Diplomatia +6, Havainnointi +15, Hämäys +15, Keskittyminen +15, Kovistelu +17, Kuuntelu +15, Käsityöläisyys (valitse yksi) +14, Loitsutuntemus +14, Naamioituminen +2 (toista esitettäessä +4), Äänetön liike +16

Valtit

Loitsunomaisen kyvyn joudutus (korventava säde), Nopea aloiteL, Taistelulangetus, Taistelurefleksit, Väistely

Esiintymisympäristö

Tulen elementtisfääri

Järjestäytyminen

Erakko, joukko (2–4) tai yhdyskunta (6–15)

Haasteluokitus

8

Aarteet

Vakiokolikot; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-paha

Kehittyminen

11–15 KN (Iso); 16–30 KN (Valtava)

Tasolisä

Ifriitti on Tulen elementtisfääristä kotoisin oleva elementtihenki.

Se on noin 12 jalkaa pitkä ja painaa noin 2 000 naulaa.

Ifriitit puhuvat palonkieltä, pätsinkieltä, tuulenkieltä ja yhteiskieltä.

Taistelu

Ifriitti pyrkii harhauttamaan vihollisiaan ja saattamaan ne epäjärjestykseen. Se toimii näin yhtä lailla omaksi huvikseen kuin taktiikan nimissä.

Koonmuutto (Lo) 

Ifriitti voi muuttaa taikakeinoin minkä tahansa ihmisolion kokoa kahdesti päivässä. Kyky toimii muutoin kuten ihmisolion suurennus- tai ihmisolion kutistus -loitsu (ifriitti valitsee kykyä käyttäessään, suureneeko vai kutistuuko olento), mutta ifriitti voi muuttaa sillä omaakin kokoaan. Sitkeys-laisto (VA 13) mitätöi vaikutuksen. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen. Tämä kyky vastaa 2. tason loitsua.

Kuumuus (Po)

Ifriitin tulikuuma ruumis tuottaa 1n6 pistettä ylimääräisiä tulivaurioita aina, kun ifriitti osuu lähitaistelussa, ja jokaisella kierroksella, jolla sillä on ote painissa.

Loitsunomaiset kyvyt  

Aina halutessaan – korventava säde (vain 1 säde), liekinluonti, taikuuden paljastus, tulitehoste (VA 14); 3/päivä – näkymättömyys, tuliseinämä (VA 16); 1/päivä – voi suoda enintään kolme toivomusta (paitsi elementtihengille), huurumuoto, pysyvä kuvajainen (VA 18). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Hahmonvaihto (Yl)

Ifriitti voi ottaa minkä tahansa Pienen, Keskikokoisen tai Ison ihmisolion tai jättiläisen hahmon.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.