Formiaani

 

Formiaanityöläinen

Formiaanisoturi

Formiaanipiiskuri

Koko/tyyppi

Pieni vierasolio
(lainkuuliainen, sfäärinulkoinen)

Keskikokoinen vierasolio
(lainkuuliainen, sfäärinulkoinen)

Keskikokoinen vierasolio
(lainkuuliainen, sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

1n8+1 (5 kp)

4n8+8 (26 kp)

6n8+12 (39 kp)

Aloite

+2

+3

+7

Nopeus

40 j (8 ruutua)

40 j (8 ruutua)

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

17 (+1 koko, +2 Ket, +4 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15

18 (+3 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15

19 (+3 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 16

Perushyökkäys/paini   

+1/–2

+4/+7

+6/+10

Hyökkäys

Puraisu +3 lähitaistelu (1n4+1)

Pistin +7 lähitaistelu (2n4+3 plus myrkky)

Pistin +10 lähitaistelu (2n4+4 plus myrkky)

Täyshyökkäys

Puraisu +3 lähitaistelu (1n4+1)

Pistin +7 lähitaistelu (2n4+3 plus myrkky) ja 2 kynnet +5 lähitaistelu (1n6+1) ja puraisu +5 lähitaistelu (1n4+1)

Pistin +10 lähitaistelu (2n4+4 plus myrkky) ja 2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

5 j/5 j

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Myrkky

Ylivalta hirviöön, hallittu olento, myrkky

Erikoisominaisuudet

Vaikeiden haavojen hoito, parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, ehjäksiteko, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10

Parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 18

Parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 21, ajatuksensiirto 100 j

Laistot

Sitk +3, Ref +4, Tahto +2

Sitk +6, Ref +7, Tahto +5

Sitk +7, Ref +8, Tahto +8

Kyvyt

Vma 13, Ket 14, Ruk 13, Äly 6, Vii 10, Kar 9

Vma 17, Ket 16, Ruk 14, Äly 10, Vii 12, Kar 11

Vma 18, Ket 16, Ruk 14, Äly 11, Vii 16, Kar 19

Taidot

Etsintä +2, Havainnointi +4, Kiipeily +10, Kuuntelu +4, Käsityöläisyys (valitse yksi) +5, Piiloutuminen +6

Akrobatia +12, Kiipeily +10, Kuuntelu +8, Loikkaus +14, Piiloutuminen +10, Äänetön liike +10, (+3 jälkiä seurattaessa)

Aikeen aavistus +12, Diplomatia +6, Eränkäynti +3 (jälkiä seurattaessa +5), Etsintä +9, Havainnointi +12, Kiipeily +13, Kovistelu +13, Kuuntelu +12, Piiloutuminen +12, Äänetön liike +12

Valtit

Taitoon keskittyminen (Käsityöläisyys [valittu taito])

Sarjahyökkäys, Väistely

Nopea aloite, Sarjahyökkäys, Väistely

Esiintymisympäristö

Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri     

Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri     

Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri     

Järjestäytyminen

Ryhmä (2–4) tai työkunta (7–18)

Erakko, ryhmä (2–4) tai partio (6–11)

Erakko (1 plus 1 hallittu olento) tai värväysryhmä (2–4 plus 1 hallittu olento per ryhmän jäsen)

Haasteluokitus

½

3

7

Aarteet

Ei ole

Ei ole

Vakio

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-neutraali

Aina lainkuuliais-neutraali

Aina lainkuuliais-neutraali

Kehittyminen

2–3 KN (Keskikokoinen)

5–8 KN (Keskikokoinen); 9–12 KN (Iso)

7–9 KN (Keskikokoinen); 10–12 KN (Iso)

Tasolisä


 

Formiaanimarsalkka

Formiaanikuningatar

Koko/tyyppi

Iso vierasolio (lainkuuliainensfäärinulkoinen)   

Iso vierasolio (lainkuuliainensfäärinulkoinen)   

Kestonoppia

12n8+48 (102 kp)

20n8+100 (190 kp)

Aloite

+8

–5

Nopeus

50 j (10 ruutua)

0 j

Panssariluokka

28 (–1 koko, +4 Ket, +15 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 24

23 (–1 koko, +14 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 23

Perushyökkäys/paini   

+12/+20

+20/+24

Hyökkäys

Pistin +15 lähitaistelu (2n4+4 plus myrkky) tai heittokeihäs +15 kantama (1n6+4)

Täyshyökkäys

Pistin +15 lähitaistelu (2n4+4 plus myrkky) ja puraisu +13 lähitaistelu (2n6+2); tai heittokeihäs +15/+10 kantama (1n6+4)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, myrkky

Loitsunomaiset kyvyt, loitsut

Erikoisominaisuudet

Äkkiparaneminen 2, parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 25

Äkkiparaneminen 2, parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 30, ajatuksensiirto

Laistot

Sitk +12, Ref +12, Tahto +11

Sitk +19, Ref –, Tahto +19

Kyvyt

Vma 19, Ket 18, Ruk 18, Äly 16, Vii 16, Kar 17

Vma Ø, Ket Ø, Ruk 20, Äly 20, Vii 20, Kar 21

Taidot

Aikeen aavistus +18, Diplomatia +20, Eränkäynti +3
(jälkiä seurattaessa +5), Etsintä +18, Havainnointi +18, Keskittyminen +18, Kiipeily +19, Kuuntelu +18, Piiloutuminen +15, Tietämys (valitse yksi) +18, Äänetön liike +19

Aikeen aavistus +28, Arvon arviointi +28, Diplomatia +32, Havainnointi +30, Hämäys +28, Keskittyminen +28, Kovistelu +30, Kuuntelu +30, Loitsutuntemus +28 (loitsukääröt +30), Naamioituminen +5 (toista esitettäessä +7), Taikaesineen käyttö +28 (loitsukääröt +30), Tietämys (valitse kolme) +28

Valtit

Ketterä hyökkäys, Liikkuvuus, Nopea aloite, Sarjahyökkäys, Väistely

Ainesten sivuutus, esineentekovaltti (valitse yksi), Loitsun enimmäistys, Paranneltu torjuntaloitsu, Suuri sitkeys, Teräksinen tahto, Vahva koulukunta (kiehdonta), Valppaus

Esiintymisympäristö

Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri                              

Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri                              

Järjestäytyminen

Erakko, ryhmä (2–4), tai plutoona (1 plus 7–18 työläistä ja 6–11 soturia)

Pesä (1 plus 100–400 työläistä, 11–40 soturia, 4–7 piiskuria, joilla kullakin 1 hallittu olento, ja 5–8 marsalkkaa)

Haasteluokitus

10

17

Aarteet

Vakio

Kaksi kertaa vakio

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-neutraali

Aina lainkuuliais-neutraali

Kehittyminen

13–18 KN (Iso); 19–24 KN (Valtava)

21–30 KN (Valtava); 31–40 KN (Suunnaton)

Tasolisä

Formiaani muistuttaa muurahaisen ja kentaurin ristisiitosta. Kaikilla formiaaneilla on suojaava punaruskea selkäkilpi, mutta muuten niiden koko ja ulkomuoto vaihtelee alalajista toiseen.


Taistelu

Formiaanit käyttäytyvät yleensä hyökkäävästi ja yrittävät alistaa kaikki kohtaamansa olennot. Jos niillä on pieninkin epäilys, että niiden pesäkaupunki tai kuningatar on uhattuna, ne iskevät välittömästi ja taistelevat kuolemaan asti. Lisäksi kaikki formiaanit hyökkäävät oitis ylempänsä käskystä.

Parviäly (Po)

Kaikki formiaanit 50 virstan säteellä kuningattarestaan ovat jatkuvassa viestintäyhteydessä toisiinsa. Jos yksikin niistä havaitsee vaaran, kaikki tietävät siitä heti. Jos yksikin formiaaniryhmästä ei ole valmistautumaton, kukaan ryhmän jäsenistä ei ole. Kukaan ryhmän jäsenistä ei ole koukattuna, ellei kaikkia ole koukattu.


Työläinen

Työläiset eivät osaa puhua, mutta ne voivat välittää viestejä (esimerkiksi varoittaa vaarasta) liikehtimällä. Parviäly mahdollistaa silti sujuvan tiedonkulun, joskin alhainen älykkyys asettaa rajoituksia viestien monimutkaisuudelle.

Työläinen on noin 3 jalkaa pitkä ja edestä noin 2½ jalan korkuinen. Se painaa noin 60 naulaa. Sen kourat eivät sovellu työkalujen käsittelyyn.

Taistelu

Formiaanityöläinen taistelee vain puolustaakseen pesäkaupunkiaan. Se hyökkää puremalla leuoillaan.

Formiaanityöläisen kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Vaikeiden haavojen hoito (Lo)

Kahdeksan työläistä voi parantaa yhteisvoimin jonkin olennon haavoja niin kuin ne olisivat langettaneet siihen yhden vaikeiden haavojen hoito -loitsun (langettajataso 7). Tämä on täyskierrostoiminto kaikille kahdeksalle työläiselle.

Ehjäksiteko (Lo)

Kolme työläistä voi korjata yhteisvoimin jonkin esineen niin kuin ne olisivat langettaneet siihen yhden ehjäksiteko-loitsun (langettajataso 7). Tämä on täyskierrostoiminto kaikille kolmelle työläiselle.


Soturi

Soturit lähettävät parviälyn välityksellä taistelusuunnitelmia toisilleen ja ilmoituksia päälliköilleen. Ne eivät osaa viestiä muulla tavoin.

Soturi on noin 5 jalkaa pitkä ja edestä noin 4½ jalan korkuinen. Se painaa noin 180 naulaa.

Taistelu

Soturit ovat ilkeitä vastustajia, sillä ne käyttävät yhtä aikaa kynsiään, leukojaan ja myrkkypistintään. Ne hyökkäävät parviälyn ansiosta järjestelmällisesti ja erittäin tehokkaasti.

Formiaanisoturin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Myrkky (Po)

Haava, Sitkeys VA 14, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.


Piiskuri

Piiskurit viestivät vain ajatuksen voimalla ja saavat elinvoimaa hallitsemistaan olennoista.

Piiskuri on jokseenkin samankokoinen kuin soturi.

Taistelu

Piiskurit antavat hallitsemiensa orjien taistella puolestaan, jos suinkin mahdollista. Tarvittaessa ne pystyvät kuitenkin puolustautumaan kynsillään ja myrkkypistimellään.

Formiaanipiiskurin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Ylivalta hirviöön (Yl)

Piiskuri voi käyttää ylivalta hirviöön -kykyään kuten samannimistä loitsua (langettajataso 10, Tahto VA 17 mitätöi), joskin kohde voi olla kooltaan enintään Iso. Olennot, jotka onnistuvat laistossa, ovat immuuneja kyseisen piiskurin ylivalta hirviöön -kyvylle seuraavat 24 tuntia. Yksi piiskuri voi hallita enintään neljää loitsittua kerrallaan. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Hallittu olento (Po)

Piiskureita ei koskaan tavata yksin. Piiskurin seurassa on aina yksi sen hallitsema olento, joka ei ole formiaani (valitse tai arvo mikä tahansa olento, jonka HL on 4).

Myrkky (Po) 

Haava, Sitkeys VA 15, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.


Marsalkka

Marsalkat ovat formiaaniyhteiskunnan aatelia. Ne ovat paljon selvemmin yksilöitä kuin alempansa, ja niillä on tavoitteita, toiveita ja itsenäisiä ajatuksia.

Marsalkka on noin 7 jalkaa pitkä ja edestä noin 5½ jalan korkuinen. Se painaa noin 1 500 naulaa. Se osaa käyttää kynsiään yhtä tarkkaan työskentelyyn kuin ihminen käsiään. Marsalkoilla on asemansa merkkinä pronssiset kypärät (mitä koristellumpi kypärä, sen korkea-arvoisemmasta marsalkasta on kyse).

Marsalkat puhuvat formiaanikieltä ja yhteiskieltä.

Taistelu

Marsalkan kynnet ovat käsien kaltaiset, minkä vuoksi niistä ei ole apua taistelussa.

Marsalkka suorittaa toisinaan kantamahyökkäyksiä heittokeihäällä, johon on sivelty olennon oman pistimen myrkkyä.

Marsalkka on älykäs taistelija, joka auttaa alaisiaan (jos niitä on läsnä) ja antaa niille käskyjä parviälyn välityksellä. Jos kuitenkin taistelussa on mukana kaoottisia olentoja, marsalkka unohtaa kaiken muun ja yrittää tuhota ne.

Formiaanimarsalkan kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Myrkky (Po)  

Haava, Sitkeys VA 20, ensi- ja jälkivauriot 2n6 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Loitsunomaiset kyvyt

Aina halutessaan – ajatusten paljastus (VA 15), hirviön lumous (VA 17), kaaoksen paljastus, selväkuulo/selvänäkö, taikapiiri kaaosta vastaan, väkevä kaukosiirto; 1/päivä – esivallan viha (VA 17), mahtikäsky (VA 20). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.


Kuningatar

Formiaanikuningatar ei pysty liikkumaan, mutta ajatuksensiirto­kykynsä ansiosta se voi lähettää käskyjä kaikille kyvyn kantamalla oleville formiaaneille ja vastaanottaa niiden ilmoituksia.

Kuningatar on noin 10 jalan pituinen ja arviolta 4 jalan korkuinen ja painaa noin 3 500 naulaa.

Kuningatar puhuu formiaanikieltä ja yhteiskieltä, mutta se voi viestiä ajatuksen voimalla minkä tahansa olennon kanssa.

Taistelu

Kuningatar ei taistele. Se on liikuntakyvytön – jos sen pitää siirtyä jonnekin, joukko työläisiä ja marsalkkoja (tai piiskureiden hallitsemia orjia) raahaa sen valtavan ruhon haluttuun paikkaan. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, sillä yleensä kuningatar pysyttelee tarkoin vartioidussa asuinkammiossaan.

Vaikka kuningatar ei kykene ruumiillisesti mihinkään, se voi puolustautua tehokkaasti loitsujensa ja loitsunomaisten kykyjensä avulla. Se voi suojella niillä myös pesäkaupunkiaan.

Loitsut

Kuningatar langettaa oppiloitsuja kuten 17. tason taikuri.

Tyypillisesti osatut taikurinloitsut
(6/8/7/7/7/7/6/6/4, laiston perus-VA 15 + loitsun taso)

0 – happoroiske, huumaus, loihtomerkki, maaginkäsi, sieto, taianluku, taikuuden paljastus, uuvuttava kosketus, valo; 1. – kieltenymmärrys, kilpi, maaginhaarniska, taikavasama, tunnistus; 2. – energiankestävyys, hypnoosikuvio, korventava säde, näkymättömyys, suoja nuolilta; 3. – hidastus, paljastussuoja, sankaruus, taikuuden rauetus; 4. – kaukotarkkailu, kaukotarkkailun paljastus, mustat lonkerot, sekavoitus; 5. – karkotus, kaukosiirto, kylmyyskeila, voimaseinämä; 6. – ies/täyttämys, luoksepääsemättömyys, taianerittely; 7. – hirviön esiinloihdinta VII, ilmestys, nääntymyksen aallot; 8. – elonsalpaus, kirjoseinämä.

Loitsunomaiset kyvyt 

Aina halutessaan – ajatusten paljastus, esivallan kilpi (VA 23), esivallan viha (VA 19), hirviön lumous (VA 19), hirviön seisautus (VA 20), kaaoksen paljastus, mahtikäsky (VA 22), näentä, selväkuulo/selvänäkö, taikapiiri kaaosta vastaan, tosinäkö, tunteiden tasoitus (VA 17). Langettajataso 17. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Ajatuksensiirto (Yl)

Kuningatar voi viestiä ajatuksen voimalla kenen tahansa 50 virstan säteellä olevan älyllisen olennon kanssa, kunhan se on tietoinen kyseisestä olennosta.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.