Keiju

Keijut ovat omissa oloissaan viihtyviä luonnonhaltijoita. Ne taistelevat kaikin voimin pahuutta, rumuutta ja kotiseutunsa uhkaajia vastaan.

Taistelu

Keijut käyttävät taistelussa loitsunomaisia kykyjään ja pikkuruisia aseitaan. Ne turvautuvat mieluummin juoniin ja väijytyksiin kuin avoimeen yhteenottoon.

Taidot

Kaikki keijut saavat rotuhyvitystä +2 Etsintä-, Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä.


Kriki

Koko/tyyppi

Hyvin pieni luonnonhaltija

Kestonoppia

½ n6+1 (2 kp)

Aloite

+4

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 40 j (heikko)

Panssariluokka

18 (+2 koko, +4 Ket, +2 kehopanssari), kosketus 16, valmistautumaton 16

Perushyökkäys/paini   

+0/–11

Hyökkäys

Lyhytmiekka +6 lähitaistelu (1n3–3/19–20) tai pitkäjousi +6 kantama (1n4–3/×3)

Täyshyökkäys

Lyhytmiekka +6 lähitaistelu (1n3–3/19–20) tai pitkäjousi +6 kantama (1n4–3/×3)   

Tila/ulottuma

2½ j/0 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, viulu

Erikoisominaisuudet

Vauriovähennys 5/kylmärauta, hämäränäkö, loitsunsieto 17

Laistot

Sitk +1, Ref +6, Tahto +3

Kyvyt

Vma 5, Ket 18, Ruk 13, Äly 10, Vii 13, Kar 14

Taidot

Esiintyminen (jousi- ja kielisoittimet) +6, Etsintä +2, Havainnointi +3, Kahlekuninkuus +8, Kuuntelu +3, Käsityöläisyys (valitse yksi) +4, Loikkaus +3, Piiloutuminen +18, Äänetön liike +10*

Valtit

AsetaituruusL, Salavihkaisuus, VäistelyL

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Joukko (2–4), yhdyskunta (6–11) tai heimo (20–80)

Haasteluokitus

1

Aarteet

Ei kolikoita; kalleudet 50 %; esineet 50 %

Hengenlaatu

Aina neutraali hyvä

Kehittyminen

1–3 KN (Hyvin pieni)

Tasolisä

+3

Krikit pystyvät hyppimään pitkiä loikkia. Niillä on vaaleansininen iho, metsänvihreät hiukset ja ruskeat jalat, ja ne ovat yleensä pukeutuneet tunikoihin tai kirkkaanvärisiin liiveihin, joiden nappeina on pienen pieniä jalokiviä. Tyypillinen kriki on 1½ jalkaa pitkä ja painaa 1 naulan.

Krikit puhuvat salonkieltä. Jotkut osaavat myös yhteiskieltä.

Taistelu

Krikit ovat keijuiksi hurjaluontoisia. Ne hyökkäävät vihollistensa kimppuun pelottomasti jousin ja tikarein.

Loitsunomaiset kyvyt

3/päivä – näkymättömyys (vain itseensä), takerrutus (VA 13), tulitehoste (VA 14), valeasu, vatsastapuhunta (VA 13). Langettajataso 9. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Viulu (Yl)

Jokaisessa krikiseurueessa on yksi, jolla on pikkuruinen viulu. Kun tämä pelimanni soittaa, kaikkien ei-keijujen 30 jalan säteellä viulusta on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 12) tai ne käyttäytyvät soiton ajan niin kuin niihin olisi langetettu tanssitauti. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Taidot

Kriki saa rotuhyvitystä +8 Loikkaus-testeihinsä.

*Kriki saa rotuhyvitystä +5 Äänetön liike -testeihin metsässä.


Nikki

Koko/tyyppi

Pieni luonnonhaltija (vedeneläjä)

Kestonoppia

1n6 (3 kp)

Aloite

+3

Nopeus

20 j (4 ruutua), uinti 30 j

Panssariluokka

14 (+1 koko, +3 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 11

Perushyökkäys/paini   

+0/–6

Hyökkäys

Lyhytmiekka +4 lähitaistelu (1n4–2/19–20) tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n6/19–20)   

Täyshyökkäys

Lyhytmiekka +4 lähitaistelu (1n4–2/19–20) tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n6/19–20)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Ihmisolion lumous

Erikoisominaisuudet

Amfibisuus, vauriovähennys 5/kylmärauta, hämäränäkö, loitsunsieto 16, vedessähengitys, eläinystävyys

Laistot

Sitk +0, Ref +5, Tahto +3

Kyvyt

Vma 7, Ket 16, Ruk 11, Äly 12, Vii 13, Kar 18

Taidot

Aikeen aavistus +5, Eläintenkäsittely +8, Esiintyminen (laulu) +7, Etsintä +3, Havainnointi +8, Hämäys +8, Kahlekuninkuus +6, Kuuntelu +8, Käsityöläisyys (valitse yksi) +5, Piiloutuminen +7*, Uinti +6

Valtit

AsetaituruusL, Valppaus, VäistelyL

Esiintymisympäristö

Lauhkeat vedet

Järjestäytyminen

Joukko (2–4), yhdyskunta (6–11) tai heimo (20–80)

Haasteluokitus

1

Aarteet

Ei kolikoita; kalleudet 50 % (vain metallisia tai kivisiä); esineet 50 % (ei loitsukääröjä)

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

2–3 KN (Pieni)

Tasolisä

+3

Nikit ovat yleensä hoikkia ja hauskannäköisiä. Niillä on vaaleanvihreä ohutsuomuinen nahka ja tummanvihreät hiukset. Naisilla on tapana punoa hiuksiinsa simpukankuoria ja helminauhoja ja pukeutua värikkäistä merilevistä tehtyihin kietaisumekkoihin. Miehillä on samasta aineesta valmistetut lannevaatteet. Nikit eivät poistu mielellään omalta järveltään.

Tyypillinen nikki on 4 jalkaa pitkä ja painaa 45 naulaa.

Nikit puhuvat aallonkieltä ja salonkieltä. Jotkut osaavat myös yhteiskieltä.

Taistelu

Nikki yrittää selviytyä vihollisista ihmisolion lumous -kyvyllään ja käy taisteluun vain puolustaakseen itseään tai asuinsijaansa.

Ihmisolion lumous (Lo)

Nikki voi käyttää kolme kertaa päivässä ihmisolion lumousta, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 4). Kohteen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai se lumoutuu 24 tunniksi. Lumottuja olentoja käytetään yleensä raskaaseen ruumiilliseen työhön, vartiointitehtäviin ja muihin nikkiheimon ikävimpiin askareisiin. Nikki johdattaa olennon pois heimon luota vähän ennen vaikutuksen päättymistä ja käskee sen jatkaa kulkuaan. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Amfibisuus (Po)

Vaikka nikit ovat vedeneläjiä, ne pysyvät hengissä myös maalla.

Vedessähengitys (Lo)

Nikki voi käyttää kerran päivässä vedessähengitystä, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 12). Tätä vaikutusta käytetään useimmiten lumottuihin olentoihin.

Eläinystävyys (Po)

Tämä kyky toimii muutoin kuten druidin eläinystävyys-luokkaominaisuus, mutta nikki saa testiinsä rotuhyvitystä +6.

Taidot

Nikki saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joilla se yrittää suorittaa jonkin erikoistoiminnon tai selviytyä vaaroista. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.

*Nikki saa rotuhyvitystä +5 Piiloutuminen-testeihin vedessä.


Piksi

Koko/tyyppi

Pieni luonnonhaltija

Kestonoppia

1n6 (3 kp)

Aloite

+4

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 60 j (hyvä)

Panssariluokka

16 (+1 koko, +4 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 15, valmistautumaton 12

Perushyökkäys/paini   

+0/–6

Hyökkäys

Lyhytmiekka +5 lähitaistelu (1n4–2/19–20) tai pitkäjousi +5 kantama (1n6–2/×3)

Täyshyökkäys

Lyhytmiekka +5 lähitaistelu (1n4–2/19–20) tai pitkäjousi +5 kantama (1n6–2)/×3

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, erikoisnuolet

Erikoisominaisuudet

Vauriovähennys 10/kylmärautaväkevä näkymättömyyshämäränäköloitsunsieto 15   

Laistot

Sitk +0, Ref +6, Tahto +4

Kyvyt

Vma 7, Ket 18, Ruk 11, Äly 16, Vii 15, Kar 16

Taidot

Aikeen aavistus +6, Etsintä +9, Havainnointi +10, Hämäys +7, Kahlekuninkuus +8, Keskittyminen +4, Kuuntelu +10, Piiloutuminen +8, Ratsastus +8, Äänetön liike +8

Valtit

AsetaituruusL, Valppaus, VäistelyL

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Joukko (2–4), yhdyskunta (6–11) tai heimo (20–80)

Haasteluokitus

4 (tanssitaudin osaajat 5)

Aarteet

Ei kolikoita; kalleudet 50 %; esineet 50 %

Hengenlaatu

Aina neutraali hyvä

Kehittyminen

2–3 KN (Pieni)

Tasolisä

+4 (tanssitaudin osaajat +6)

Piksit suosivat kirkkaanvärisiä vaatteita. Niillä on usein lakki ja teräväkärkiset kippurakengät.

Ne ovat noin 2½ jalkaa pitkiä ja painavat noin 30 naulaa.

Piksit puhuvat salonkieltä ja yhteiskieltä. Jotkut osaavat muitakin kieliä.

Taistelu

Piksit ovat tavallisesti huoletonta väkeä, mutta rauhanhäiritsijöiden ja pahojen olentojen kimppuun ne käyvät kuin vimmatut. Ne yrittävät ajaa vihollisen pakosalle hyödyntäen taitavasti näkymättömyyttään ja muita kykyjään.

Väkevä näkymättömyys (Yl)

Piksi pysyy näkymättömänä hyökätessäänkin. Tämä kyky on jatkuvatoiminen, mutta piksi voi tukahduttaa sen tai ottaa sen taas käyttöön ilmaistoimintona.

Loitsunomaiset kyvyt 

1/päivä – ajatusten paljastus (VA 15), hyvyyden paljastus, kaaoksen paljastus, lain paljastus, pahuuden paljastus, pysyvä kuvajainen (VA 19; vain näkö- ja kuuloaistimuksia), taikuuden rauetus, takerrutus (VA 14), tanssivat valot, vähäinen sekavoitus (VA 14). Langettajataso 8. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Joka kymmenes piksi voi käyttää kerran päivässä tanssitautia (langettajataso 8).

Erikoisnuolet (Po)

Piksit käyttävät toisinaan nuolia, jotka eivät tuota vaurioita mutta voivat nukuttaa uhrin tai viedä siltä muistin.

Muistinmenetys

Kun olentoon osuu tällainen nuoli, sen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai se menettää muistinsa. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen ja sisältää +2:n rotuhyvityksen. Loitsittu säilyttää taitonsa, kielensä ja luokkakykynsä mutta unohtaa kaiken muun siihen asti, kun häneen langetetaan terveytys-loitsu tai hänen muistinsa palautetaan rajatulla toivomuksella, toivomuksella tai ihmeellä.

Nukutus

Kun olentoon osuu tällainen nuoli, sen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai se käyttäytyy niin kuin siihen olisi langetettu nukutus-loitsu. Se altistuu vaikutukselle riippumatta siitä, mikä sen kestonoppamäärä on. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen ja sisältää rotuhyvitystä +2.

Piksit hahmoina

Piksihahmo vaihtaa yhden luonnonhaltijakestonoppansa ensimmäiseen luokkatasoonsa.

Piksihahmoilla on seuraavat rotupiirteet.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.