Pimeänsiinnös

Pimeänsiinnökset ovat voimallisia epäkuolleita olentoja, jotka on muovattu pimeydestä ja täydellisestä pahuudesta.

Pimeänsiinnökset ymmärtävät kaiken kuulemansa ja lukemansa mutta viestivät vain ajatuksensiirron avulla.


Taistelu

Pimeänsiinnöksiä tunnetaan kolme eri lajia, joista kullakin on omat voimansa ja kykynsä. Niiden taistelusuunnitelmat vaihtelevat kykyjen mukaan, mutta kaikki käyttävät ahkerasti nopeutusta.


Pimeänsiinnösten kyvyt

Kaikilla pimeänsiinnöksillä on seuraavat erikoiskyvyt.

Päivänvalon vieroksunta (Po)

Jos pimeänsiinnös altistuu luonnolliselle päivänvalolle (eikä pelkälle päivänvalo-loitsulle), se saa sakkoa –4 kaikkiin hyökkäysheittoihinsa, laistoheittoihinsa ja taitotesteihinsä.

Häpäisevä aura (Yl)

Kaikki pimeänsiinnökset huokuvat 20 jalan säteelle negatiivista energiaa, joka vaikuttaa vahingollisesti alueella olijoihin. Tämä kyky toimii muutoin kuten häpäisy-loitsu, mutta pimeänsiinnöksen pahuus on niin väkevää, että olento itse katsotaan pahan voiman pyhäköksi. Kaikki epäkuolleet 20 jalan säteellä pimeänsiinnöksestä (mukaan lukien se itse) saavat epäpyhyyshyvitystä +2 hyökkäys­heittoihinsa, vaurioheittoihinsa ja laistoheittoihinsa sekä +2 kestopistettä jokaista kestonoppaansa kohden. (Nämä epäpyhyys­hyvitykset on laskettu mukaan pimeänsiinnöksen tietolaatikon kestonoppa-, hyökkäys-, ja laistotietoihin.) Auran alueella suoritettuihin Karisma-testeihin epäkuolleiden käännyttämiseksi lasketaan sakkoa –6.

Pimeänsiinnöksen häpäisevä aura voidaan rauettaa vain pahuuden rauetus -loitsulla tai vastaavalla vaikutuksella. Jos aura rauetetaan, pimeänsiinnös voi ottaa sen uudelleen käyttöön vapaatoimintona seuraavalla vuorollaan. Häpäisevä aura tukahtuu, jos pimeänsiinnös liikkuu pyhitetylle tai vihitylle alueelle, mutta samalla pimeänsiinnös tukahduttaa pyhitys- ja vihkiminen-vaikutukset siksi aikaa, kun se on niiden alueella.


Pimeänkulkija

Koko/tyyppi

Valtava epäkuollut (sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

21n12+42 (178 kp)

Aloite

+6

Nopeus

40 j (8 ruutua), lento 20 j (heikko)

Panssariluokka

32 (–2 koko, +2 Ket, +22 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 30   

Perushyökkäys/paini

+10/+34

Hyökkäys

Isku +24 lähitaistelu (2n6+16)

Täyshyökkäys

2 iskua +24 lähitaistelu (2n6+16)

Tila/ulottuma

15 j/15 j

Erikoishyökkäykset

Esineen murskaus, häpäisevä aura, musta tuijotus, loitsunomaiset kyvyt, epäkuolleen esiinloihdinta

Erikoisominaisuudet   

Päivänvalon vieroksunta, vauriovähennys 15/hopea ja taika, pimeänäkö 60 j, immuunius kylmyydelle, loitsunsieto 29, ajatuksensiirto 100 j, epäkuolleen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +11, Ref +11, Tahto +19

Kyvyt

Vma 38, Ket 14, Ruk Ø, Äly 20, Vii 20, Kar 18

Taidot

Aikeen aavistus +29, Diplomatia +6, Eränkäynti +5 (jälkiä seurattaessa +7), Etsintä +29, Havainnointi +29, Keskittyminen +28, Kuuntelu +29, Loitsutuntemus +31, Piiloutuminen +18*, Tietämys (salatieto) +29, Äänetön liike +26

Valtit

Harjaantunut aseestariisunta, Iskun saattelu, Loitsunomaisen kyvyn joudutus (epäpyhän kosketus), Nopea aloite, Suuri sitkeys, Taistelunhallinta, Taistelurefleksit, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Varjojen sfääri

Järjestäytyminen

Erakko, pari tai ryhmä (3–4)

Haasteluokitus

16

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

22–31 KN (Valtava); 32–42 KN (Suunnaton)

Tasolisä

Pimeänkulkija on ihmishahmoinen kauhistus, joka vaanii valottomissa paikoissa.

Se on noin 20 jalkaa pitkä ja painaa noin 12 000 naulaa.

Taistelu

Pimeänkulkija piileskelee pimeydessä, missä se pystyy yllättämään pahaa aavistamattomat lähes aina.

Pimeänkulkijan kehoaseet katsotaan taika-aseiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Esineen murskaus (Yl)

Pimeänkulkija voi tuhota minkä tahansa Ison tai sitä pienemmän aseen tai esineen (myös taika-aseen tai -esineen mutta ei ikiluomaa) murskaamalla sen kourillaan. Pimeänkulkijan on suoritettava onnistunut aseestariisuntayritys, jotta se saisi siepattua vihollisen pitelemän esineen. Esine saa tuhoutumista vastaan Sitkeys-laiston (VA 34). Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen.

Musta tuijotus (Yl)

Pelko, 30 jalkaa. Pimeänkulkijan silmiin katsovan olennon on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 24) tai se jähmettyy pelosta 1n8 kierrokseksi. Onnistuupa laisto tai ei, olento on immuuni kyseisen pimeänkulkijan katseelle seuraavat 24 tuntia. Tämä on mieleen kohdistuva pelkovaikutus. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Loitsunomaiset kyvyt

Aina halutessaan – epäpyhän kosketus (VA 18), nopeutus, näkymättömän näentä, syvä pimeys, taikuuden paljastus, taudintartutus (VA 18), väkevä taikuuden rauetus; 3/päivä – hirviön seisautus (VA 19), näkymättömyys, sekavoitus (VA 18); 1/päivä – kuolemansormi (VA 21), kylmyyskeila (VA 19), sfäärinvaihto (VA 21). Langettajataso 21. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Epäkuolleen esiinloihdinta (Yl)

Pimeänkulkija voi loihtia kerran yössä esiin epäkuolleita: 7–12 varjoa, 2–5 väkevää varjoa tai 1–2 vanhaa manalaista. Epäkuolleet saapuvat 1n10 kierroksessa ja palvelevat 1 tunnin ajan tai kunnes ne vapautetaan palveluksesta.

Taidot

*Kun pimeänkulkija piileskelee valottomalla alueella, se saa rotuhyvitystä +8 Piiloutuminen-testeihinsä.

Taktiikka kierroksittain

Pimeänkulkija on äärimmäisen älykäs vastustaja, joka hyödyntää kykyjään parhaalla mahdollisella tavalla. Se hajottaa ensin vihollisensa rivit loitsunomaisilla kyvyillään ja käy sitten lähitaisteluun sellaisten vihollisten kanssa, jotka se on erottanut tovereistaan ja tehnyt toimintakyvyttömiksi.


Pimeänmataja

Koko/tyyppi

Suunnaton epäkuollut (sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

25n12+50 (212 kp)

Aloite

+4

Nopeus

30 j (6 ruutua), kaivautuminen 60 j

Panssariluokka

35 (–4 koko, +29 kehopanssari), kosketus 6, valmistautumaton 35   

Perushyökkäys/paini

+12/+45

Hyökkäys

Puraisu +29 lähitaistelu (4n6+21)

Täyshyökkäys

Puraisu +29 lähitaistelu (4n6+21/19–20) ja pistin +24 lähitaistelu (2n8+11/19–20 plus myrkky)

Tila/ulottuma

20 j/15 j

Erikoishyökkäykset

Häpäisevä aura, energianriisto, loitsunomaiset kyvyt, myrkky, epäkuolleen esiinloihdinta, nielaisu

Erikoisominaisuudet   

Päivänvalon vieroksunta, vauriovähennys 15/hopea ja taika, pimeänäkö 60 j, immuunius kylmyydelle, loitsunsieto 31, ajatuksensiirto 100 j, värähtelyaisti 60 j, epäkuolleen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +12, Ref +10, Tahto +23

Kyvyt

Vma 48, Ket 10, Ruk Ø, Äly 20, Vii 20, Kar 18

Taidot

Aikeen aavistus +23, Diplomatia +6Eränkäynti +5 (jälkiä seurattaessa +7),   
Etsintä +33, Havainnointi +33, Keskittyminen +32, Kuuntelu +33, Loitsutuntemus +35, Piiloutuminen +16, Tietämys (salatieto) +33, Äänetön liike +28

Valtit

Loitsunomaisen kyvyn joudutus (kylmyyskeila), Nopea aloite, Sokkotaistelu, Suuri sitkeys, Taistelulangetus, Teräksinen tahto, Varmempi kriittinen (pistin), Varmempi kriittinen (puraisu), Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Varjojen sfääri

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

18

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

26–50 KN (Giganttinen)

Tasolisä

Pimeänmataja on jättimäinen purppuramatoa muistuttava olento, joskin pikimusta.

Pimeänmatajan läpimitta on noin 7 jalkaa ja pituus hampaiden täyttämästä kidasta häntäpistimeen 100 jalkaa. Se painaa noin 55 000 naulaa.

Taistelu

Pimeänmataja kaivautuu salaa vihollistensa lähelle ja syöksähtää sitten esiin maan alta.

Pimeänmatajan kehoaseet katsotaan taika-aseiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Energianriisto (Yl)

Pimeänmatajan mahassa olevat elolliset olennot saavat joka kierroksella yhden negatiivisen tason. Negatiivisen tason poistamiseen vaadittavan Sitkeys-laiston vaikeusaste on 26. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Pimeänmataja saa jokaisesta tuottamastaan negatiivisesta tasosta 5 tilapäistä kestopistettä.

Harjaantunut tarttuminen (Po)

Jotta pimeänmataja voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin vapaatoimintona altistumatta ilmaishyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman nielaista vihollisensa seuraavalla kierroksella.

Myrkky (Po)

Haava, Sitkeys VA 22, ensi- ja jälkivauriot 2n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Loitsunomaiset kyvyt 

Aina halutessaan – epäpyhän kosketus (VA 18), nopeutus, näkymättömyys, näkymättömän näentä, syvä pimeys, taikuuden paljastus, taudintartutus (VA 18), väkevä taikuuden rauetus; 3/päivä – hirviön seisautus (VA 19), kylmyyskeila (VA 19), sekavoitus (VA 18); 1/päivä – kuolemansormi (VA 21), ryhmittäinen hirviön seisautus (VA 23), sfäärinvaihto (VA 21). Langettajataso 25. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Epäkuolleen esiinloihdinta (Yl) 

Pimeänmataja voi loihtia kerran yössä esiin epäkuolleita: 9–16 varjoa, 3–6 väkevää varjoa tai 2–4 vanhaa manalaista. Epäkuolleet saapuvat 1n10 kierroksessa ja palvelevat 1 tunnin ajan tai kunnes ne vapautetaan palveluksesta.

Nielaisu (Po)

Pimeänmataja voi yrittää nielaista Valtavan tai sitä pienemmän vihollisensa, jonka kanssa se on painissa vuoronsa alussa, jos se voittaa painitestin. Nielaistu vihollinen kärsii mahassa 2n8+12 pistettä ruhjontavaurioita plus 12 pistettä happovaurioita kierrosta kohden ja altistuu pimeänmatajan energianriistolle. Nielaistu olento voi leikata tiensä ulos tuottamalla mahalle (PL 21) 35 pistettä vaurioita kevyellä viilto- tai pistoaseella. Kun olento on päässyt ulos, pimeänmatajan lihakset kuroutuvat sulkemaan mahan, joten seuraavan nielaistun vihollisen on leikattava oma pakotiensä. Pimeänmatajan mahaan mahtuu 2 Valtavaa, 8 Isoa, 32 Keskikokoista, 128 Pientä tai 512 Hyvin pientä tai tätä pienempää vihollista.


Pimeänsiipi

Koko/tyyppi

Valtava epäkuollut (sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

17n12+34 (144 kp)

Aloite

+8

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 60 j (hyvä)

Panssariluokka

30 (–2 koko, +4 Ket, +18 kehopanssari), kosketus 12, valmistautumaton 26   

Perushyökkäys/paini

+8/+28

Hyökkäys

Puraisu +18 lähitaistelu (2n6+17/19–20 plus taianriisto)   

Täyshyökkäys

Puraisu +18 lähitaistelu (2n6+17/19–20 plus taianriisto)

Tila/ulottuma

15 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Häpäisevä aura, taianriisto, loitsunomaiset kyvyt, epäkuolleen esiinloihdinta

Erikoisominaisuudet   

Päivänvalon vieroksunta, vauriovähennys 15/hopea ja taika, pimeänäkö 60 j, immuunius kylmyydelle, loitsunsieto 27, ajatuksensiirto 100 j, epäkuolleen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +9, Ref +11, Tahto +17

Kyvyt

Vma 31, Ket 18, Ruk Ø, Äly 18, Vii 20, Kar 18

Taidot

Aikeen aavistus +25, Diplomatia +6, Eränkäynti +5 (jälkiä seurattaessa +7), Etsintä +24, Havainnointi +25, Keskittyminen +24, Kuuntelu +25, Loitsutuntemus +24, Piiloutuminen +16*, Äänetön liike +24

Valtit

Hyökkäys ohilennosta, Nopea aloite, Suuri sitkeys, Taistelurefleksit, Varmempi kriittinen (puraisu), Väistely

Esiintymisympäristö

Varjojen sfääri

Järjestäytyminen

Erakko, pari tai parvi (3–6)

Haasteluokitus

14

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

18–25 KN (Valtava); 26–34 KN (Suunnaton)

Tasolisä

Pimeänsiivet ovat lepakkomaisia olentoja, jotka iskevät ilmasta.

Pimeänsiiven siipien kärkiväli on noin 40 jalkaa ja paino noin 4 000 naulaa.

Taistelu

Pimeänsiipi syöksyy uhriensa kimppuun yötaivaalta. Se on käytännössä näkymätön – sen erottaa vain pimenevistä tähdistä, kun se lentää niiden editse.

Pimeänsiiven kehoaseet katsotaan taika-aseiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Taianriisto (Yl)

Pimeänsiipi voi heikentää taikahaarniskoja, -aseita ja -kilpiä suorittamalla onnistuneen kosketushyökkäyksen. Kohteeksi joutuneen esineen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 22) tai sen tehostus­hyvitys alenee 1:llä. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen. Esine, joka menettää tehostushyvityksensä kokonaan, muuttuu tavalliseksi valioesineeksi ja menettää kaikki erikoiskykynsä (kuten esimerkiksi liekehtivyyden). Esineeseen langetettu pahuuden rauetus kumoaa taianriiston vaikutuksen, kunhan hyökkäyksestä on kulunut enintään saman verran päiviä kuin langettajalla on tasoja ja langettaja onnistuu langettajatasotestissä (VA 29).

Loitsunomaiset kyvyt  

Aina halutessaan – epäpyhän kosketus (VA 18), nopeutus, näkymättömän näentä, syvä pimeys, taikuuden paljastus, taudintartutus (VA 18); 3/päivä – hirviön seisautus (VA 19), näkymättömyys, sekavoitus (VA 18), väkevä taikuuden rauetus; 1/päivä – kuolemansormi (VA 21), kylmyyskeila (VA 19), sfäärinvaihto (VA 21). Langettajataso 17. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Epäkuolleen esiinloihdinta (Yl)  

Pimeänsiipi voi loihtia kerran yössä esiin epäkuolleita: 5–12 varjoa, 2–4 väkevää varjoa tai 1 vanhan manalaisen. Epäkuolleet saapuvat 1n10 kierroksessa ja palvelevat 1 tunnin ajan tai kunnes ne vapautetaan palveluksesta.

Taidot

*Kun pimeänsiipi piileskelee valottomalla alueella tai lentää yötaivaalla, se saa rotuhyvitystä +8 Piiloutuminen-testeihinsä.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.