Tietäjä

Taulukko: Tietäjä

EPH-taso   

Perushyökkäys-
hyvitys
                 

Sitk-
laisto   

Ref-
laisto   

Tahto-   
laisto

Muuta

Päivittäinen loitsukiintiö

0  

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

1.

+0

+0

+0

+2

3

1

2.

+1

+0

+0

+3

Famuluksen esiinkutsu   

3

1

3,

+1

+1

+1

+3

3

2

4.

+2

+1

+1

+4

3

2

0

5.

+2

+1

+1

+4

3

2

1

6.

+3

+2

+2

+5

3

2

1

7.

+3

+2

+2

+5

3

3

2

8.

+4

+2

+2

+6

3

3

2

0

9.

+4

+3

+3

+6

3

3

2

1

10.

+5

+3

+3

+7

3

3

2

1

11.

+5

+3

+3

+7

3

3

3

2

12.

+6/+1

+4

+4

+8

3

3

3

2

0

13.

+6/+1

+4

+4

+8

3

3

3

2

1

14.

+7/+2

+4

+4

+9

3

3

3

2

1

15.

+7/+2

+5

+5

+9

3

3

3

3

2

16.

+8/+3

+5

+5

+10

3

3

3

3

2

0

17.

+8/+3

+5

+5

+10

3

3

3

3

2

1

18.

+9/+4

+6

+6

+11

3

3

3

3

2

1

19.

+9/+4

+6

+6

+11

3

3

3

3

3

2

20.

+10/+5

+6

+6

+12

3

3

3

3

3

2

Kestonoppa

n6.

Luokkataidot

Tietäjän luokkataidot (ja niiden avainkyvyt) ovat Ammatti (Vii), Eläintenkäsittely (Kar), Eränkäynti (Vii), Keskittyminen (Ruk), Käsityöläisyys (Äly), Loitsutuntemus (Äly), Parannus (Vii) ja Tietämys (kaikki taidot, kukin valittava erikseen).

Taitopisteitä 1. tasolla

(2 + Äly-muunnin) ×4.

Taitopisteitä tason noususta

2 + Äly-muunnin.

Luokkaominaisuudet

Kaikki seuraavat ovat ei-pelaajahahmoille tarkoitetun tietäjä-luokan luokkaominaisuuksia.

Ase- ja haarniskapätevyydet

Tietäjillä on pätevyys kaikkiin perusaseisiin. Heillä ei ole pätevyyttä minkääntyyppiseen haarniskaan eikä kilpiin.

Loitsut

Tietäjä langettaa jumalloitsuja, jotka hän valitsee tietäjän loitsuluettelosta (ks. alla). Tietäjän on valittava ja alustettava loitsunsa etukäteen kuten papin. Toisin kuin pappi, tietäjä ei voi langettaa korvaavasti hoito- tai aiheutus-loitsuja.

Jotta tietäjä voisi alustaa ja langettaa loitsun, hänen Viisaus-arvonsa on oltava vähintään 10 + loitsun taso. Laistoheitoissa tietäjän langettamia loitsuja vastaan vaikeusaste on 10 + loitsun taso + tietäjän Viisaus-muunnin.

Toisin kuin velho, tietäjä ei kerää loitsujaan kirjoista tai loitsukääröistä eikä alusta niitä lukemalla. Hän pyytää loitsunsa mietiskelemällä tai rukoilemalla niitä ja saa ne jumalallisena innoituksena tai palkkiona uskonsa lujuudesta. Tietäjän on valittava päivästä jokin vakioajankohta, jolloin hän käyttää 1 tunnin hiljaiseen mietiskelyyn tai rukoiluun, minkä jälkeen hän saa päivittäisen loitsukiintiönsä verran loitsuja. Sillä ei ole merkitystä, miten kauan hän viettää tätä ennen levossa.

Muiden loitsijoiden tapaan tietäjätkin voivat langettaa kultakin loitsutasoltaan vain tietyn määrän loitsuja päivässä. Tietäjän päivittäinen perusloitsukiintiö on ilmoitettu taulukossa Tietäjä. Hän saa myös joka päivälle lisäloitsuja, jos hänellä on korkea Viisaus-arvo.

Kun taulukossa Tietäjä kerrotaan, että tietäjän päivittäinen loitsukiintiö joltakin loitsutasolta on 0, hän saa langettaa kyseiseltä tasolta vain ne lisäloitsut, jotka hän mahdollisesti saa Viisaus-arvonsa perusteella.

Tietäjän jumalkanavoijana on hänen pyhä tunnusmerkkinsä, jonka muoto on perinteen sanelema.

Famuluksen esiinkutsu

2. tasolta alkaen tietäjä voi kutsua luokseen famuluksen aivan kuten taikurit ja velhot.

Tietäjän loitsuluettelo

Tietäjät valitsevat loitsunsa seuraavasta luettelosta:

0-taso

aaveääni, johdatus, parsinta, pikkuhaavojen hoito, ruoan ja veden puhdistus, taianluku, taikuuden paljastus, uuvuttava kosketus, valo, veden luonti.

1. taso

hyvyyden paljastus, hämärtävä usva, kaaoksen paljastus, kieltenymmärrys, komento, korventavat kädet, lain paljastus, lievien haavojen hoito, luonnonvoimien sieto, nukutus, pahuuden paljastus, pelon herätys, siunaus, suoja hyvyydeltä, suoja kaaokselta, suoja lailta, suoja pahuudelta.

2. taso

avitus, eläinten haltioitus, energiankestävyys, häränvoima, kaksoskuvajainen, karhunsitkeys, kissannotkeus, korventava säde, myrkyn viivytys, näkymättömyys, näkymättömän näentä, pimeys, seitti, tuntuvien haavojen hoito.

3. taso

ikiliekki, kielten lahja, kirouksen julistus, kirouksen purku, myrkyn mitätöinti, päivänvalo, salamanisku, syvä pimeys, taudinkarkotus, taudintartutus, vaikeiden haavojen hoito, vainajien elävöitys.

4. taso

kivinahka, kriittisten haavojen hoito, kunnonpalautus, muodonmuutos, suppea luomus, tuliseinämä.

5. taso

jumalyhteys, kattava luomus, kiviseinämä, kuolleista nostatus, lumouksen purku, terveytys, tosinäkö, turmiollinen muodonmuutos.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.