Sfinksi

Sfinksit ovat arvoituksellisia olentoja, joilla on suuret sulkapeitteiset siivet ja leijonan ruumis. Ne ovat tarkkoja reviiristään, joskin älykkäimmät osaavat erottaa tunkeilijat läpikulkijoista ja eksyneistä.

Tyypillinen sfinksi on 10 jalan pituinen ja 800 naulan painoinen.

Sfinksit puhuvat sfinksikieltä, yhteiskieltä ja lohikäärmekieltä.


Taistelu

Sfinksit taistelevat yleensä maan pinnalla ja antavat siivillään vauhtia kimppuunsyöksyyn, joka muistuttaa leijonan vastaavaa kykyä. Jos vihollisia on liikaa, sfinksit nousevat siivilleen ja hyökkäävät ilmasta.

Kimppuunsyöksy (Po)

Sfinksi voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.

Raatelu (Po)

Sfinksi, joka suorittaa kimppuunsyöksyn, voi suorittaa takajaloillaan kaksi raateluhyökkäystä. Raateluhyökkäysten hyvitykset ja vauriot ilmoitetaan sfinksien kuvauksissa.


Androsfinksi

Koko/tyyppi

Iso taikaeläin

Kestonoppia

12n10+48 (114 kp)

Aloite

+0

Nopeus

50 j (10 ruutua), lento 80 j (heikko)

Panssariluokka

22 (–1 koko, +13 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 22   

Perushyökkäys/paini   

+12/+23

Hyökkäys

Kynnet +18 lähitaistelu (2n4+7)

Täyshyökkäys

2 kynnet +18 lähitaistelu (2n4+7)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Kimppuunsyöksy, raatelu 2n4+3, karjaisu, loitsut

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j

Laistot

Sitk +12, Ref +8, Tahto +7

Kyvyt

Vma 25, Ket 10, Ruk 19, Äly 16, Vii 17, Kar 17

Taidot

Eränkäynti +18, Havainnointi +18, Kovistelu +17, Kuuntelu +18, Tietämys (valitse yksi) +18

Valtit

Harjaantunut iskun saattelu, Hyökkäys ohilennosta, Iskun saattelu, Jäljitys, Valppaus, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lämpimät autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko

Haasteluokitus

9

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-hyvä

Kehittyminen

13–18 KN (Iso); 19–36 KN (Valtava)

Tasolisä

+5 (aisapari)

Androsfinksit ovat aina miespuolisia. Ne ovat hauskapuheisia ja useimmiten hyväntahtoisia, mutta vihollisina ne ovat armottomia.

Taistelu

Androsfinksi repii vihollisensa kappaleiksi veitsenterävillä kynsillään. Se luottaa kehoaseisiinsa ja käyttää loitsujaan vain puolustautumiseen ja parantamiseen.

Raatelu (Po) 

Hyökkäyshyvitys +18 lähitaistelu, vauriot 2n4+3.

Karjaisu (Yl)

Androsfinksi voi päästää kolme kertaa päivässä mahtavan karjaisun. Kun se tekee näin ensimmäisen kerran, kaikkien olentojen 500 jalan säteellä on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 19) tai ne käyttäytyvät 2n6 kierrosta niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu.

Jos sfinksi karjaisee saman kohtaamisen aikana toisen kerran, kaikkien olentojen 250 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne jähmettyvät 1n4 kierrokseksi, ja kaikki olennot 90 jalan säteellä ovat kuuroutuneita 2n6 kierrosta (ei laistoa).

Jos sfinksi karjaisee saman kohtaamisen aikana vielä kolmannenkin kerran, kaikkien olentojen 250 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne saavat 2n4 kierrokseksi 2n4 pistettä Voimakkuus-vaurioita. Lisäksi kaikkien Keskikokoisten tai sitä pienempien olentojen 90 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne paiskautuvat kumoon ja kärsivät 2n8 pistettä vaurioita. Karjaisun voima on niin valtava, että se tuottaa 50 pistettä vaurioita kaikille kivi- ja kristalliesineille 90 jalan säteellä. Taikaesineet ja jonkin olennon hallussa olevat esineet voivat välttää nämä vauriot Refleksi-laistolla (VA 19). Androsfinksit ovat immuuneja näille vaikutuksille. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Loitsut

Androsfinksi langettaa jumalloitsuja kuten 6. tason pappi. Se voi valita valtapiirinsä seuraavasta joukosta: Hyvyys, Paran­nus ja Varjelus.

Tyypillisesti alustettuina olevat papinloitsut
(5/5/5/4; laiston VA 13 + loitsutaso)

0 – johdatus, pikkuhaavojen hoito, sieto, taikuuden paljastus, valo; 1. – hirviön esiinloihdinta I, jumalsuosio, pelon hälvennys, suoja pahuudelta*, uskonkilpi; 2. – energiankestävyys, hirviön esiinloihdinta II, häränvoima, jähmetyksen poisto, toverin varjelu*; 3. – polttava valo, päivänvalo, näkyväksiteko, vaikeiden haavojen hoito*.

*Valtapiiriloitsu. Valtapiirit: Hyvyys ja Paran­nus.


Gynosfinksi

Koko/tyyppi

Iso taikaeläin

Kestonoppia

8n10+8 (52 kp)

Aloite

+5

Nopeus

40 j (8 ruutua), lento 60 j (heikko)

Panssariluokka

21 (–1 koko, +1 Ket, +11 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 20   

Perushyökkäys/paini   

+8/+16

Hyökkäys

Kynnet +11 lähitaistelu (1n6+4)

Täyshyökkäys

2 kynnet +11 lähitaistelu (1n6+4)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Kimppuunsyöksy, raatelu 1n6+2, loitsunomaiset kyvyt

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j

Laistot

Sitk +7, Ref +7, Tahto +8

Kyvyt

Vma 19, Ket 12, Ruk 13, Äly 18, Vii 19, Kar 19

Taidot

Aikeen aavistus +15, Diplomatia +8, Havainnointi +17, Hämäys +15, Keskittyminen +12, Kovistelu +13, Kuuntelu +17, Naamioituminen +4 (toista esitettäessä +6)

Valtit

Nopea aloite, Taistelulangetus, Teräksinen tahto

Esiintymisympäristö

Lämpimät autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko tai piiri (2–4)

Haasteluokitus

8

Aarteet

Kaksi kertaa vakio

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

9–12 KN (Iso); 13–24 KN (Valtava)

Tasolisä

+4 (aisapari)

Nämä sfinksit ovat androsfinksien naispuolisia vastineita.

Taistelu

Gynosfinksi raatelee vihollisensa vahvoilla kynsillään. Vaikka se on tappava vastustaja, se välttelee taisteluita parhaansa mukaan.

Raatelu (Po)  

Hyökkäyshyvitys +11 lähitaistelu, vauriot 1n6+2.

Loitsunomaiset kyvyt

3/päivä – näkymättömän näentä, selväkuulo/selvänäkö, taianluku, taikuuden paljastus; 1/päivä – esineen paikannus, kieltenymmärrys, kirouksen purku (VA 18), taikuuden rauetus, taruntieto. Langettajataso 14. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Gynosfinksi voi luoda kerran viikossa hulluuden tunnusmerkin, kuoleman tunnusmerkin, lamautuksen tunnusmerkin, nukutuksen tunnusmerkin, pelon tunnusmerkin, suostuttelun tunnusmerkin ja tuskan tunnusmerkin, jotka vastaavat samannimisiä loitsuja (langettajataso 18), paitsi että laistojen vaikeusaste on 22 ja kukin tunnusmerkki on piirtämisensä jälkeen voimassa enintään yhden viikon. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.


Hierakosfinksi

Koko/tyyppi

Iso taikaeläin

Kestonoppia

9n10+18 (67 kp)

Aloite

+2

Nopeus

30 j (6 ruutua), lento 90 j (heikko)

Panssariluokka

19 (–1 koko, +2 Ket, +8 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 17   

Perushyökkäys/paini   

+9/+18

Hyökkäys

Puraisu +13 lähitaistelu (1n10+5)

Täyshyökkäys

Puraisu +13 lähitaistelu (1n10+5) ja 2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Kimppuunsyöksy, raatelu 1n6+2

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j

Laistot

Sitk +8, Ref +8, Tahto +5

Kyvyt

Vma 21, Ket 14, Ruk 15, Äly 6, Vii 15, Kar 10

Taidot

Havainnointi +14, Kuuntelu +10

Valtit

Hyökkäys ohilennosta, Iskun saattelu, Valppaus, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lämpimät autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko, pari tai lauma (4–7)

Haasteluokitus

5

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

10–14 KN (Iso); 15–27 KN (Valtava)

Tasolisä

+3 (aisapari)

Taistelu

Hierakosfinksi tekee kynsillään nopeasti lopun vaarallisimmastakin vastustajasta. Se ei ole erityisen älykäs, mutta se ymmärtää hyödyntää lentotaitoaan syöksymällä taivaalta vihollistensa niskaan.

Raatelu (Po)   

Hyökkäyshyvitys +13 lähitaistelu, vauriot 1n6+2.

Taidot

Hierakosfinksi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi-testeihinsä.


Kriosfinksi

Koko/tyyppi

Iso taikaeläin

Kestonoppia

10n10+30 (85 kp)

Aloite

+0

Nopeus

30 j (6 ruutua), lento 60 j (heikko)

Panssariluokka

20 (–1 koko, +11 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 20

Perushyökkäys/paini   

+10/+20

Hyökkäys

Sarvet +15 lähitaistelu (2n6+6)

Täyshyökkäys

Sarvet +15 lähitaistelu (2n6+6) ja 2 kynnet +10 lähitaistelu (1n6+3)   

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Kimppuunsyöksy, raatelu 1n6+3

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j

Laistot

Sitk +10, Ref +7, Tahto +3

Kyvyt

Vma 23, Ket 10, Ruk 17, Äly 10, Vii 11, Kar 11

Taidot

Havainnointi +1, Kovistelu +8, Kuuntelu +11

Valtit

Hyökkäys ohilennosta, Iskun saattelu, Valppaus, Väkihyökkäys

Esiintymisympäristö

Lämpimät autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko

Haasteluokitus

7

Aarteet

Vakio

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

11–15 KN (Iso); 16–30 KN (Valtava)

Tasolisä

+3 (aisapari)

Kriosfinksit ovat aina miespuolisia, joskaan ne eivät ole yhtä älykkäitä kuin androsfinksit. Ne eivät ole hyviä eivätkä pahoja.

Taistelu

Kriosfinksi käyttelee kynsiään kuten sukulaisensakin, mutta lisäksi se voi puskea sarvillaan. Se ei osaa langettaa loitsuja, ja sen taistelutaktiikat ovat hyvin yksinkertaisia.

Raatelu (Po)    

Hyökkäyshyvitys +15 lähitaistelu, vauriot 1n6+3.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.