Sfinksi |
Sfinksit ovat arvoituksellisia olentoja, joilla on suuret sulkapeitteiset siivet ja leijonan ruumis. Ne ovat tarkkoja reviiristään, joskin älykkäimmät osaavat erottaa tunkeilijat läpikulkijoista ja eksyneistä.
Tyypillinen sfinksi on 10 jalan pituinen ja 800 naulan painoinen.
Sfinksit puhuvat sfinksikieltä, yhteiskieltä ja lohikäärmekieltä.
Taistelu
Sfinksit taistelevat yleensä maan pinnalla ja antavat siivillään vauhtia kimppuunsyöksyyn, joka muistuttaa leijonan vastaavaa kykyä. Jos vihollisia on liikaa, sfinksit nousevat siivilleen ja hyökkäävät ilmasta.
Kimppuunsyöksy (Po)
Sfinksi voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.
Raatelu (Po)
Sfinksi, joka suorittaa kimppuunsyöksyn, voi suorittaa takajaloillaan kaksi raateluhyökkäystä. Raateluhyökkäysten hyvitykset ja vauriot ilmoitetaan sfinksien kuvauksissa.
Androsfinksi
12n10+48 (114 kp) | |
| |
10 j/5 j | |
Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j | |
Eränkäynti +18, Havainnointi +18, Kovistelu +17, Kuuntelu +18, Tietämys (valitse yksi) +18 | |
Harjaantunut niittäminen, Hyökkäys ohilennosta, Jäljitys, Niittäminen, Valppaus, Väkihyökkäys | |
Lämpimät autiomaat | |
Erakko | |
9 | |
Aina kaoottis-hyvä | |
1318 KN (Iso); 1936 KN (Valtava) | |
+5 (aisapari) |
Androsfinksit ovat aina miespuolisia. Ne ovat hauskapuheisia ja useimmiten hyväntahtoisia, mutta vihollisina ne ovat armottomia.
Taistelu
Androsfinksi repii vihollisensa kappaleiksi veitsenterävillä kynsillään. Se luottaa kehoaseisiinsa ja käyttää loitsujaan vain puolustautumiseen ja parantamiseen.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +18 lähitaistelu, vauriot 2n4+3.
Karjaisu (Yl)
Androsfinksi voi päästää kolme kertaa päivässä mahtavan karjaisun. Kun se tekee näin ensimmäisen kerran, kaikkien olentojen 500 jalan säteellä on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 19) tai ne käyttäytyvät 2n6 kierrosta niin kuin niihin olisi langetettu kammo-loitsu.
Jos sfinksi karjaisee saman kohtaamisen aikana toisen kerran, kaikkien olentojen 250 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne jähmettyvät 1n4 kierrokseksi, ja kaikki olennot 90 jalan säteellä ovat kuuroutuneita 2n6 kierrosta (ei laistoa).
Jos sfinksi karjaisee saman kohtaamisen aikana vielä kolmannenkin kerran, kaikkien olentojen 250 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne saavat 2n4 kierrokseksi 2n4 pistettä Voimakkuus-vaurioita. Lisäksi kaikkien Keskikokoisten tai sitä pienempien olentojen 90 jalan säteellä on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne paiskautuvat kumoon ja kärsivät 2n8 pistettä vaurioita. Karjaisun voima on niin valtava, että se tuottaa 50 pistettä vaurioita kaikille kivi- ja kristalliesineille 90 jalan säteellä. Taikaesineet ja jonkin olennon hallussa olevat esineet voivat välttää nämä vauriot Refleksi-laistolla (VA 19). Androsfinksit ovat immuuneja näille vaikutuksille. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Loitsut
Androsfinksi langettaa jumalloitsuja kuten 6. tason pappi. Se voi valita valtapiirinsä seuraavasta joukosta: Hyvyys, Parannus ja Varjelus.
Tyypillisesti alustettuina olevat papinloitsut
(5/5/5/4; laiston VA 13 + loitsutaso)
0 johdatus, pikkuhaavojen hoito, sieto, taikuuden paljastus, valo; 1. hirviön esiinloihdinta I, jumalsuosio, pelon hälvennys, suoja pahuudelta*, uskonkilpi; 2. energiankestävyys, hirviön esiinloihdinta II, häränvoima, jähmetyksen poisto, toverin varjelu*; 3. polttava valo, päivänvalo, näkyväksiteko, vaikeiden haavojen hoito*.
*Valtapiiriloitsu. Valtapiirit: Hyvyys ja Parannus.
Gynosfinksi
8n10+8 (52 kp) | |
| |
10 j/5 j | |
Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j | |
Aikeen aavistus +15, Diplomatia +8, Havainnointi +17, Hämäys +15, Keskittyminen +12, Kovistelu +13, Kuuntelu +17, Naamioituminen +4 (toista esitettäessä +6) | |
Lämpimät autiomaat | |
Erakko tai piiri (24) | |
8 | |
Kaksi kertaa vakio | |
Aina neutraali | |
912 KN (Iso); 1324 KN (Valtava) | |
+4 (aisapari) |
Nämä sfinksit ovat androsfinksien naispuolisia vastineita.
Taistelu
Gynosfinksi raatelee vihollisensa vahvoilla kynsillään. Vaikka se on tappava vastustaja, se välttelee taisteluita parhaansa mukaan.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +11 lähitaistelu, vauriot 1n6+2.
Loitsunomaiset kyvyt
3/päivä näkymättömän näentä, selväkuulo/selvänäkö, taianluku, taikuuden paljastus; 1/päivä esineen paikannus, kieltenymmärrys, kirouksen purku (VA 18), taikuuden rauetus, taruntieto. Langettajataso 14. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Gynosfinksi voi luoda kerran viikossa hulluuden tunnusmerkin, kuoleman tunnusmerkin, lamautuksen tunnusmerkin, nukutuksen tunnusmerkin, pelon tunnusmerkin, suostuttelun tunnusmerkin ja tuskan tunnusmerkin, jotka vastaavat samannimisiä loitsuja (langettajataso 18), paitsi että laistojen vaikeusaste on 22 ja kukin tunnusmerkki on piirtämisensä jälkeen voimassa enintään yhden viikon. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Hierakosfinksi
9n10+18 (67 kp) | |
| |
Puraisu +13 lähitaistelu (1n10+5) ja 2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2) | |
10 j/5 j | |
Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j | |
Lämpimät autiomaat | |
Erakko, pari tai lauma (47) | |
5 | |
Ei ole | |
Aina kaoottis-paha | |
1014 KN (Iso); 1527 KN (Valtava) | |
+3 (aisapari) |
Taistelu
Hierakosfinksi tekee kynsillään nopeasti lopun vaarallisimmastakin vastustajasta. Se ei ole erityisen älykäs, mutta se ymmärtää hyödyntää lentotaitoaan syöksymällä taivaalta vihollistensa niskaan.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +13 lähitaistelu, vauriot 1n6+2.
Taidot
Hierakosfinksi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi-testeihinsä.
Kriosfinksi
10n10+30 (85 kp) | |
20 (1 koko, +11 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 20 | |
Sarvet +15 lähitaistelu (2n6+6) ja 2 kynnet +10 lähitaistelu (1n6+3) | |
10 j/5 j | |
Hämäränäkö, pimeänäkö 60 j | |
Lämpimät autiomaat | |
Erakko | |
7 | |
Aina neutraali | |
1115 KN (Iso); 1630 KN (Valtava) | |
+3 (aisapari) |
Kriosfinksit ovat aina miespuolisia, joskaan ne eivät ole yhtä älykkäitä kuin androsfinksit. Ne eivät ole hyviä eivätkä pahoja.
Taistelu
Kriosfinksi käyttelee kynsiään kuten sukulaisensakin, mutta lisäksi se voi puskea sarvillaan. Se ei osaa langettaa loitsuja, ja sen taistelutaktiikat ovat hyvin yksinkertaisia.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +15 lähitaistelu, vauriot 1n6+3.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.