Parvi

Parvet ovat Minimaalisten, Taskukokoisten tai Hyvin pienten olentojen muodostamia tiiviitä ryhmiä. Tällaiset olennot eivät ole pieninä määrinä järin vaarallisia, mutta kun niitä on koolla riittävästi, ne ovat kauheita vastustajia. Pelitekniseltä kannalta parvi on yksittäinen olento, jonka tila on 10 jalkaa. Parvet voivat muodostaa yhdessä valtavia olentomassoja, joissa on kymmeniä parvia kiinni toisissaan. Parvella on yhteinen kestonoppa- ja kestopistemäärä, aloitemuunnin, nopeus sekä panssariluokka, ja se suorittaa laistoheittoja kuten yksittäinen olento.

Parvia voivat muodostaa monenlaiset olennot – alla on esitelty heinäsirkkaparvi, hornanampiaisparvi, hämähäkkiparvi, lepakkoparvi, rottaparvi ja tuhatjalkaisparvi. Parven tyyppi on sama kuin sen muodostavilla olennoilla (useimmiten eläin tai alkeiseläin), mutta lisäksi sillä on parvi-alatyyppi.

Hyvin pienistä olennoista koostuva parvi sisältää 300 lentokyvytöntä olentoa tai 1 000 lentokykyistä olentoa. Taskukokoisista olennoista koostuva parvi sisältää 1 500 lentokyvytöntä olentoa tai 5 000 lentokykyistä olentoa. Minimaalisista olennoista koostuva parvi sisältää aina 10 000 olentoa riippumatta siitä, ovatko ne lentokykyisiä vai eivät. Lentokyvyttömien olentojen parvissa on paljon enemmän olentoja kun 10 × 10 jalan alueelle normaalisti mahtuisi, koska ne ovat sulloutuneet tiiviisti yhteen ja ryömivät toistensa ja uhrinsa päältä, kun ne liikkuvat tai hyökkäävät. Parvet, joilla on tätä suurempi tila, ovat erillisten parvien yhteenliittymiä. Niitä voidaan muovata millaiseen muotoon tahansa, joskin ne pysyttelevät yleensä yhtenäisenä alueena.


Taistelu

Hyökätessään parvi liikkuu vihollisen tilaan, mikä altistaa sen ilmaishyökkäykselle. Se voi miehittää samaa tilaa minkäkokoisen olennon kanssa tahansa, koska se tulee aivan uhrinsa iholle, mutta se on tästä huolimatta olento, jolla on 10 jalan tila. Parvi ei suorita itse koskaan ilmaishyökkäyksiä.

Toisin kuin muut olennot, joilla on 10 jalan tila, parvi on muovattavissa. Se voi miehittää mitä tahansa neljää ruutua, jotka muodostavat yhtenäisen alueen, ja se voi ahtautua läpi kaikista raoista, joihin mahtuu yksikin sen olennoista.


Parvien haavoittuvuudet

Parvea vastaan on erittäin vaikea taistella ruumiillisilla hyökkäyksillä. Sillä on kuitenkin seuraavat haavoittuvuudet:

Palava soihtu, jota käytellään tilapäisaseena, tuottaa 1n3 pistettä tulivaurioita osumaa kohden.

Ase, jolla on jokin erikoiskyky, kuten liekehtivä tai kuura, tuottaa joka osumalla täydet energiavaurionsa, vaikka aseen normaalit vauriot eivät tehoaisi parveen.

Lisäksi palavaa lyhtyä voidaan käyttää roiskeaseena, joka tuottaa 1n4 pistettä tulivaurioita kaikille parville, jotka sijaitsevat lyhdyn hajoamiskohtana olevan ruudukkoviivojen risteyskohdan naapuriruuduissa.


Heinäsirkkaparvi

Koko/tyyppi

Taskukokoinen alkeiseläin (parvi)

Kestonoppia

6n8–6 (21 kp)

Aloite

+4

Nopeus

10 j (2 ruutua), lento 30 j (heikko)

Panssariluokka

18 (+4 koko, +4 Ket), kosketus 18, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+4/–

Hyökkäys

Parveilu (2n6)

Täyshyökkäys

Parveilu (2n6)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Häirintä

Erikoisominaisuudet

Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioilleparven tyyppipiirteet,   
alkeiseläimen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +4, Ref +6, Tahto +2

Kyvyt

Vma 1, Ket 19, Ruk 8, Äly Ø, Vii 10, Kar 2

Taidot

Havainnointi +4, Kuuntelu +4

Valtit

Esiintymisympäristö

Lauhkeat tasangot

Järjestäytyminen

Yksittäinen, pilvi (2–7 parvea) tai vitsaus (11–20 parvea)

Haasteluokitus

3

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Heinäsirkkaparvessa on tuhansia siivekkäitä alkeiseläimiä, jotka syövät kaiken tielleen osuvan elollisen aineen.

Taistelu

Heinäsirkkaparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 2n6 pistettä vaurioita olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.

Häirintä (Po)

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa heinäsirkkaparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 12) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Heinäsirkkaparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä.


Hornanampiaisparvi

Koko/tyyppi

Taskukokoinen taikaeläin (sfäärinulkoinen, paha, parvi)

Kestonoppia

12n10+27 (93 kp)

Aloite

+10

Nopeus

5 j (1 ruutu), lento 40 j (hyvä)

Panssariluokka

20 (+4 koko, +6 Ket), kosketus 20, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+12/–

Hyökkäys

Parveilu (3n6 plus myrkky)

Täyshyökkäys

Parveilu (3n6 plus myrkky)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Häirintä, ruumiinvaltaus, myrkky

Erikoisominaisuudet

Vauriovähennys 10/taika, pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioille,   
parviäly, tulenkestävyys 10, hämäränäkö, parven tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +10, Ref +14, Tahto +7

Kyvyt

Vma 1, Ket 22, Ruk 14, Äly 6, Vii 13, Kar 9

Taidot

Havainnointi +10, Kuuntelu +10, Piiloutuminen +19

Valtit

Kestokyky, Kykyyn keskittyminen (myrkky), Nopea aloite, Teräksinen tahto, Valppaus

Esiintymisympäristö

Hengenlaadultaan paha sfääri

Järjestäytyminen

Yksittäinen, muodostelma (2–4 parvea) tai hyöky (5–8 parvea)

Haasteluokitus

8

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-paha

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Hornanampiainen muistuttaa peukalonkokoista tavallista ampiaista, joskin sen takaruumiin raidat ovat rubiininpunaisia ja sen verkkosilmät ovat hohtavanvihreät. Parveksi kerääntyneet hornanampiaiset muodostavat parviälyn, joka on ovela ja verenhimoinen.

Taistelu

Kuten muutkin parvet, hornanampiaisparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 3n6 pistettä vaurioita olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi. Lisäksi hornanampiaisparvi voi vallata eläviä ja kuolleita ruumiita ja liikutella niitä kuin kammottavaa nukkea. Näin se kykenee sellaisiinkin ilkitöihin, joihin hyönteisparvi ei pysty.

Hornanampiaisparven hyökkäys katsotaan hengenlaadultaan pahaksi aseeksi ja taika-aseeksi, kun selvitetään sen kykyä sivuuttaa vauriovähennys.

Häirintä (Po) 

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa hornanampiaisparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 18) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Ruumiinvaltaus (Po)

Hornanampiaisparvi voi tunkeutua puolustuskyvyttömän tai kuolleen olennon ruumiiseen suusta ja muista ruumiinaukoista. Valtaukseen kuluu 1 minuutti, ja uhrin on oltava Pieni, Keskikokoinen tai Iso (joskin neljä yhdessä toimivaa parvea voi vallata Valtavan olennon). Parvi voi poistua ruumiista milloin tahansa, joskin tähän kuluu 1 täysi kierros. Kaikki hyökkäykset isäntäruumista vastaan tuottavat puolet hyökkäyksen vaurioista myös hornanampiaisparvelle, joskin parven kestävyydet ja immuuniudet voivat mitätöidä nämä vauriot osittain tai kokonaan.

Jos hornanampiaisparvi valtaa kuolleen ruumiin, se voi liikutella sitä ja muuttaa sen käytännössä vainajan kokoiseksi zombiksi niin pitkäksi aikaa kuin parvi pysyy sen sisällä. Jos hornanampiaisparvi valtaa elävän olennon, se voi mitätöidä oman myrkkynsä vaikutukset ja ohjailla olennon liikkeitä ja toimintaa niin kuin se olisi langettanut olentoon ylivalta hirviöön -loitsun. Hornanampiaiset syövät elävän olennon nopeasti hengiltä: ne tuottavat 2n4 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita jokaisena tuntina, jonka ne viettävät ruumiissa. Olento kuolee, kun sen Ruumiinkunto hupenee 0:aan.

Hornanampiaisten valtaama olento on melko helppo huomata, sillä ampiaiset pullistelevat sen ihon alta. Parvi ymmärtää kuitenkin vaikeuttaa havaitsemista pukemalla olennon väljiin vaatteisiin tai isoon viittaan. Parvi voi yrittää Naamioituminen-testiä salatakseen läsnäolonsa isännässään, mutta se saa sakkoa ­–4, jos isäntä on Pieni.

Jos isäntäruumiiseen langetetaan taudinkarkotus- tai terveytys-loitsu, hornanampiaisparvi joutuu poistumaan.

Myrkky (Po)

Haava, Sitkeys VA 18, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Parviäly (Po)

Hornanampiaisparvi, jolla on vähintään 1 kestopiste kestonoppaa kohden (tavallisen hornanampiaisparven tapauksessa siis 12 kestopistettä), muodostaa parviälyn, jonka Älykkyys on 6. Parviäly katoaa, kun kestopistemäärä hupenee tätä pienemmäksi.


Hämähäkkiparvi

Koko/tyyppi

Taskukokoinen alkeiseläin (parvi)

Kestonoppia

2n8 (9 kp)

Aloite

+3

Nopeus

20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j

Panssariluokka

17 (+4 koko, +3 Ket), kosketus 17, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+1/–

Hyökkäys

Parveilu (1n6 plus myrkky)

Täyshyökkäys

Parveilu (1n6 plus myrkky)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Häirintä, myrkky

Erikoisominaisuudet

Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioilleparven tyyppipiirteet,   
värähtelyaisti 30 j, alkeiseläimen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +3, Ref +3, Tahto +0

Kyvyt

Vma 1, Ket 17, Ruk 10, Äly Ø, Vii 10, Kar 2

Taidot

Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4

Esiintymisympäristö

Lämpimät metsät

Järjestäytyminen

Yksittäinen, ryhmä (2–4 parvea) tai yhdyskunta (7–12 parvea)

Haasteluokitus

1

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Taistelu

Hämähäkkiparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.

Häirintä (Po)  

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa hämähäkkiparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 11) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Myrkky (Po) 

Haava, Sitkeys VA 11, ensi- ja jälkivauriot 1n3 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Hämähäkkiparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Piiloutuminen-testeihinsä ja rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä. Se käyttää Kiipeily-testeissä Voimakkuus-muuntimensa sijasta Ketteryys-muunnintaan. Se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.


Lepakkoparvi

Koko/tyyppi

Taskukokoinen eläin (parvi)

Kestonoppia

3n8 (13 kp)

Aloite

+2

Nopeus

5 j (1 ruutu), lento 40 j (hyvä)

Panssariluokka

16 (+4 koko, +2 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 12

Perushyökkäys/paini   

+2/–

Hyökkäys

Parveilu (1n6)

Täyshyökkäys

Parveilu (1n6)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Häirintä, verenvuoto

Erikoisominaisuudet

Sokkoaisti 20 j, immuunius asevaurioillehämäränäköparven tyyppipiirteet   

Laistot

Sitk +3, Ref +7, Tahto +3

Kyvyt

Vma 3, Ket 15, Ruk 10, Äly 2, Vii 14, Kar 4

Taidot

Havainnointi +11, Kuuntelu +11

Valtit

Salamarefleksit, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat autiomaat

Järjestäytyminen

Yksittäinen, muodostelma (2–4 parvea) tai yhdyskunta (11–20 parvea)

Haasteluokitus

2

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Lepakkoparvet liikkuvat öisin. Niitä ei koskaan tavata maanpinnan yläpuolella päiväsaikaan.

Taistelu

Lepakkoparvi käy kaiken kohtaamansa lämminverisen riistan kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.

Häirintä (Po)   

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa lepakkoparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 11) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Verenvuoto (Po)

Elolliset olennot, joita lepakkoparvi vaurioittaa, alkavat vuotaa verta ja menettävät jokaisella vaurioittamisen jälkeisellä kierroksella 1 kestopisteen. Tämä verenvuoto ei kasaudu, vaikka parvi vaurioittaisi samaa olentoa uudestaankin. Verenvuoto voidaan tyrehdyttää joko Parannus-testillä (VA 10) tai hoito-loitsuilla tai muulla parannustaikuudella.

Sokkoaisti (Po)

Lepakkoparvi aistii ja paikantaa kaikki olennot 20 jalan säteellä itsestään. Olennot ovat silti täydellisessä näkösuojassa lepakkoparvelta (joskin parveiluhyökkäykset sivuuttavat näkösuojan vaikutukset).

Taidot

Lepakkoparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä. Se menettää nämä hyvitykset, jos sen sokkoaisti mitätöityy.


Rottaparvi

Koko/tyyppi

Hyvin pieni eläin (parvi)

Kestonoppia

4n8 (18 kp)

Aloite

+2

Nopeus

15 j (3 ruutua), kiipeäminen 15 j

Panssariluokka

14 (+2 koko, +2 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 12

Perushyökkäys/paini   

+3/–

Hyökkäys

Parveilu (1n6 plus tauti)

Täyshyökkäys

Parveilu (1n6 plus tauti)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Tauti, häirintä

Erikoisominaisuudet

Viilto- ja pistoaseiden vaurioiden puolitus, hämäränäkö, vainu, parven tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +4, Ref +6, Tahto +2

Kyvyt

Vma 2, Ket 15, Ruk 10, Äly 2, Vii 12, Kar 2

Taidot

Havainnointi +7Kiipeily +10Kuuntelu +6Piiloutuminen +16,   
Tasapainoilu +10, Uinti +10, Äänetön liike +8

Valtit

AsetaituruusL, Salavihkaisuus, Valppaus

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa

Järjestäytyminen

Yksittäinen, lauma (2–4 parvea) tai hyöky (7–12 parvea)

Haasteluokitus

2

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Taistelu

Rottaparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.

Tauti (Po)

Saastakuume – parveiluhyökkäys, Sitkeys VA 12, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Häirintä (Po)    

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa rottaparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 12) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Rottaparvi saa rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike -testeihinsä ja rotuhyvitystä +8 Kiipeily-, Tasapainoilu- ja Uinti-testeihinsä. Se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin. Se käyttää Kiipeily- ja Uinti-testeissään Voimakkuus-muuntimensa sijasta Ketteryys-muunnintaan. Se saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joilla se yrittää suorittaa jonkin erikoistoiminnon tai selviytyä vaaroista. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.


Tuhatjalkaisparvi

Koko/tyyppi

Taskukokoinen alkeiseläin (parvi)

Kestonoppia

9n8–9 (31 kp)

Aloite

+4

Nopeus

20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j

Panssariluokka

18 (+4 koko, +4 Ket), kosketus 18, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+6/–

Hyökkäys

Parveilu (2n6 plus myrkky)

Täyshyökkäys

Parveilu (2n6 plus myrkky)

Tila/ulottuma

10 j/0 j

Erikoishyökkäykset

Häirintä, myrkky

Erikoisominaisuudet

Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioilleparven tyyppipiirteet,   
värähtelyaisti 30 j, alkeiseläimen tyyppipiirteet

Laistot

Sitk +5, Ref +7, Tahto +3

Kyvyt

Vma 1, Ket 19, Ruk 8, Äly Ø, Vii 10, Kar 2

Taidot

Havainnointi +4, Kiipeily +12

Valtit

AsetaituruusL

Esiintymisympäristö

Maan alla

Järjestäytyminen

Yksittäinen, ryhmä (2–4 parvea) tai yhdyskunta (7–12 parvea)

Haasteluokitus

4

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

Ei ole

Tasolisä

Taistelu

Tuhatjalkaisparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 2n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.

Häirintä (Po)     

Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa tuhatjalkaisparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 13) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Myrkky (Po)  

Haava, Sitkeys VA 13, ensi- ja jälkivauriot 1n4 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Tuhatjalkaisparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi-testeihinsä ja rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä ja käyttää Kiipeily-testeissä Voimakkuus-muuntimensa sijasta Ketteryys-muunnintaan. Tuhatjalkaisparvi voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.