Vääjäämätön |
Vääjäämättömät ovat rakentoja, joiden ainoa tarkoitus on valvoa maailmankaikkeuden lakien noudattamista.
Vääjäämättömiä on kolmea lajia, joista kukin on luotu etsimään ja rankaisemaan tietynlaisia lainrikkojia. Rangaistus on useimmiten kuolema, mutta toisinaan riittää, että lainrikkoja korvaa tekonsa vääryyttä kärsineelle osapuolelle (vääjäämätön varmistaa tämän ikeen/täyttämyksen tai kurimerkin avulla). Vääjäämätön saa ensimmäisen toimeksiantonsa heti valmistuttuaan ja keskittyy siihen täydellisesti ensi askeleestaan lähtien. Se ei anna periksi, vaikka jäljet olisivat kylmenneet ja tehtävä toivoton. Se ei piittaa mistään muusta kuin kohteestaan, joskin sen on käsketty jättää viattomat sivulliset rauhaan. Lainrikkojan auttajat ovat kuitenkin vapaata riistaa, minkä vuoksi vääjäämättömän saamat ohjeet ovat toisinaan ristiriidassa keskenään.
Vääjäämättömät uhraavat itsensä auliisti tehtävän eteen, mutta ne eivät ole itsetuhoisia. Tappion uhatessa ne yleensä vetäytyvät ja yrittävät keksiä jonkin keinon voimasuhteiden tasoittamiseksi. Ne ovat hellittämättömiä mutta kärsivällisiä vihollisia. Ne liittoutuvat muiden kanssa, jos se edistää tehtävää, mutta liittolaissuhteet ovat tavallisesti lyhytaikaisia.
Lainrikkojaa etsivät vääjäämättömät erottuvat yleensä väkijoukosta, mutta ne eivät näytä piittaavan herättämästään huomiosta. Niiden ulkomuoto vaihtelee, mutta kaikki ovat kultaisia ja hopeisia koneolentoja, joilla on lihasten paikalla rattaita ja mäntiä. Silmistä hohtelee aina kultainen valo.
Huomaa, että toisin kuin useimmilla muilla rakennoilla, vääjäämättömillä on Älykkyys-arvo ja kyky ajatella, oppia ja muistaa.
Vääjäämättömät puhuvat hornankieltä, maanyliskieltä, pätsinkieltä ja ensimmäisen kohteensa äidinkieltä.
Taistelu
Ellei vääjäämätön ole vaarassa tuhoutua, se keskittyy yksinomaan lainrikkojaan, jota sen on käsketty rangaista, ja jättää muut taisteluun osallistujat huomiotta. Se voi kyllä käydä tielleen asettuvien kimppuun mutta jatkaa matkaansa heti, kun reitti kohteen luo on taas selvä. Itsepuolustukseen se suhtautuu vakavasti: jos sitä vastaan hyökätään voimalla, jonka se katsoo kuolettavaksi, se iskee aina kuolettavasti takaisin.
Vääjäämättömän kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Äkkiparaneminen (Po)
Vääjäämättömän kärsimät vauriot paranevat joka kierroksella lajin tietolaatikossa ilmoitetun määrän niin kauan kuin vääjämättömällä on vähintään 1 kestopiste. Kaoottisten aseiden tuottamat vauriot eivät kuitenkaan parane tällä tavoin.
Koljarut
Koljarutit rankaisevat valapattoja ja sopimusten rikkojia.
Ennen kuin koljarut lähtee etsimään pahantekijää, se ottaa rikotusta sopimuksesta tai valasta mahdollisimman tarkan selon. Sitä eivät kiinnosta ne, jotka rikkovat sopimuksia vahingossa tai vastoin tahtoaan vain tahalliset petokset loukkaavat periaatetta, jota koljarut on tehty puolustamaan. Jos kyseessä on ollut kirjallinen sopimus, koljarutilla on yleensä siitä jäljennös mukanaan.
Koljarutit ovat vääjäämättömistä puheliaimpia ja noudattavat hyviä tapoja; ne esimerkiksi tervehtivät kohteliaasti ennen kuin käyvät varsinaiseen asiaan. Ne voivat tekeytyä valeasun avulla lähes millaiseksi ihmisolioksi tahansa, mikä helpottaa kohteen saamista satimeen.
Taistelu
Koljarut on muiden vääjäämättömien tapaan kärsivällinen ja tarkkailee kohdettaan edeltäkäsin. Se selvittää väärintekijän kyvyt ja puolustautumiskeinot ennen kuin käy taisteluun. Se myös lopettaa taistelun mahdollisimman lyhyeen ja välttää turhaa verenvuodatusta, joskaan se ei viivytä tai vaaranna tehtäväänsä viattomia suojellakseen.
Koljarut hiipii yleensä kohteen lähelle näkymättömyyden tai valeasun turvin ja tuhoaa sen vampyyrikosketus-kyvyllään ennen kuin se ehtii tehdä mitään. Koljarut käyttää tätä kykyä sumeilematta myös liittolaisiinsa, jos se tarvitsee lisää voimia tehtävänsä täyttämiseen.
Koljarutin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Voivutussäde (Yl)
Koljarut voi ampua mustia voivutussäteitä 200 jalan säteellä oleviin kohteisiin. Vaikutus vastaa täysin voivutus-loitsua (langettajataso 13).
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ihmisolion seisautus (VA 16), kammo (VA 17), näkymättömyys, olennon paikannus, salaisvaikutus (VA 16), valeasu, valheentunnistus (VA 17); 1/päivä hirviön seisautus (VA 17), kurimerkki; 1/viikko ies/täyttämys. Langettajataso 13. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Vampyyrikosketus (Yl)
Koljarutin lähitaistelukosketushyökkäys vie kohteeltaan elinvoimaa kuten vampyyrikosketus-loitsu (langettajataso 13).
Taidot
Koljarut saa rotuhyvitystä +4 Aikeen aavistus-, Naamioituminen- ja Tiedonkeruu-testeihinsä.
Marut
15n10+30 (112 kp) | |
Ritarihaarniskassa 30 j (6 ruutua); perusnopeus 40 j | |
| |
Nyrkki +22 lähitaistelu (2n6+12 plus 3n6 ääni tai 3n6 sähkö) | |
2 nyrkkiä +22 lähitaistelu (2n6+12 plus 3n6 ääni tai 3n6 sähkö) | |
10 j/10 j | |
Rakennon tyyppipiirteet, vauriovähennys 15/kaoottinen, pimeänäkö 60 j, äkkiparaneminen 10, hämäränäkö, loitsunsieto 25 | |
Aikeen aavistus +12, Diplomatia +6, Eränkäynti +3 (jälkiä seurattaessa +5), Etsintä +10, Havainnointi +16, Keskittyminen +13, Kuuntelu +16, Tietämys (uskonto) +10 | |
Harjaantunut puskeminen, Kykyyn keskittyminen (nyrkit), Paiskausisku, Suuri sitkeys, Taistelulangetus, Väkihyökkäys | |
Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri | |
Erakko | |
15 | |
Ei ole | |
1628 KN (Iso); 2945 KN (Valtava) | |
|
Marut rankaisee niitä, jotka yrittävät vapautua kuolemasta.
Marutin kohteeksi voi joutua kuka tahansa, joka pidentää elämäänsä luonnottomin keinoin tai muutoin huijaa kuolemaa. Ne, jotka herättävät olentoja kuolleista taikakeinoin, eivät ole marutin huomion arvoisia, elleivät ne tee niin toistuvasti tai valtavalle joukolle.
Kun marut saa tietää kohteensa, se lähtee sen perään vakain askelin pysähtymättä koskaan lepäämään.
Taistelu
Kun marut löytää kohteensa, se tuo tullessaan kuoleman, jota olento on vältellyt. Niitä, jotka häpäisevät kuoleman manantataikuudella, se saattaa rangaista ikeellä, kurimerkillä tai molemmilla, jotta ne toimisivat jatkossa kunnioittavammin.
Yleensä marut sulkee ensin pakoreitit voimaseinämällä ja siirtyy sitten lähitaisteluetäisyydelle singoten samalla salamaketjun. Lähitaistelussa se takoo jättimäisillä nyrkeillään ja käyttää surmanpiiriä, jos kohteella on useita auttajia. Loitsijaviholliset se pitää kurissa väkevä taikuuden rauetus
Marutin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Ukkosen ja salaman nyrkit (Yl)
Aina kun Marut osuu kohteeseensa vasemmalla nyrkillään, nyrkistä kuuluu kova ukkosenjyrähdys, joka tuottaa kohteelle ylimääräiset 3n6 pistettä äänivaurioita ja kuurouttaa sen 2n6 kierrokseksi (Sitkeys VA 31 mitätöi kuuroutumisen). Kun se osuu kohteeseensa oikealla nyrkillään, se saa aikaan sähköiskun, joka tuottaa kohteelle ylimääräiset 3n6 pistettä sähkövaurioita, ja salamanvälähdyksen, joka sokaisee kohteen 2n6 kierrokseksi (Sitkeys VA 31 mitätöi sokaistumisen). Laistojen vaikeusasteet ovat Voimakkuus-pohjaisia, ja niihin on laskettu mukaan marutin Kykyyn keskittyminen
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan kammo (VA 18), olennon paikannus, ryhmittäinen lievien haavojen aiheutus (VA 19), taivaskävely, tosinäkö, ulottuvuusovi, väkevä komento (VA 19), väkevä taikuuden rauetus; 1/päivä kurimerkki, salamaketju (VA 20), surmanpiiri (VA 20), voimaseinämä; 1/viikko ies/täyttämys, maanjäristys (VA 22), sfäärinvaihto (VA 21). Langettajataso 14. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Taidot
Marut saa rotuhyvitystä +4
Zelekut
8n10+30 (74 kp) | |
Ratsun levyhaarniskassa 35 j (7 ruutua), lento ratsun levyhaarniskassa 40 j (8 ruutua) (keskiverto); perusnopeus 50 j, lento 60 j (keskiverto) | |
| |
Piikkiketju +10 lähitaistelu (2n6+5 plus 1n6 sähkö) | |
2 piikkiketjua +10 lähitaistelu (2n6+5 plus 1n6 sähkö) | |
10 j/10 j | |
Rakennon tyyppipiirteet, vauriovähennys 10/kaoottinen, pimeänäkö 60 j, äkkiparaneminen 5, hämäränäkö, loitsunsieto 20 | |
Aikeen aavistus +12, Diplomatia +4, Eränkäynti +3 (jälkiä seurattaessa +5), Etsintä +9, Havainnointi +9, Kuuntelu +9 | |
Hyökkäys ohiratsastuksesta, Ratsuväenrynnäkkö, Suuri sitkeys | |
Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri | |
Erakko | |
9 | |
Ei ole | |
916 KN (Iso); 1724 KN (Valtava) | |
+7 |
Zelekutit etsivät käsiinsä olentoja, jotka ovat estäneet oikeuden toteutumisen etenkin niitä, jotka pakoilevat saamaansa rangaistusta. Zelekutit ovat taitavia jäljittäjiä ja löytävät karkulaisen piilosta kuin piilosta.
Zelekut voi näyttää aluksi vaarattomalta, mutta taistelussa sen kyynärvarsista ponnahtaa esiin kaksi piikkiketjua. Halutessaan se voi myös avata selästään kullanväriset metallisiivet. Ketjujen ja siipien esiin tuominen on ilmaistoiminto, samoin niiden sisään vetäminen.
Taistelu
Kun zelekut on löytänyt karkulaisen, se sulkee todennäköisimmät pakoreitit nopeutensa ja loitsunomaisten kykyjensä turvin. Tämän jälkeen se muuttaa kaikki karkulaisen puolustajat liikuntakyvyttömiksi ja suojaa mahdolliset sivustakatsojat parhaansa mukaan. Lopuksi se vangitsee karkulaisen piikkiketjuillaan ja tarvittaessa kampittaa sen tai riisuu sen aseista.
Zelekutin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ihmisolion seisautus (VA 15), kammo (VA 16), olennon paikannus, selväkuulo/selvänäkö, taikuuden rauetus, tosinäkö, ulottuvuusankkuri; 3/päivä hirviön seisautus (VA 17), kurimerkki; 1/viikko vähäinen ies (VA 16). Langettajataso 8. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Taidot
Zelekut saa rotuhyvitystä +4 Aikeen aavistus- ja Etsintä-testeihinsä.
Valtit
Kentaurimaisen ruumiinrakenteensa ansiosta zelekut voi valita valtteja niin kuin sillä olisi Ratsain taistelu
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.