Derro

Koko/tyyppi

Pieni hirviöihmisolio

Kestonoppia

3n8+3 (16 kp)

Aloite

+6

Nopeus

20 j (4 ruutua)

Panssariluokka

19 (+1 koko, +2 Ket, +2 kehopanssari, +3 raudoitettu nahkahaarniska, +1 kupurakilpi), kosketus 13, valmistautumaton 17

Perushyökkäys/paini   

+3/–1

Hyökkäys

Lyhytmiekka +4 lähitaistelu (1n4/19–20) tai kevyt lippaallinen varsijousi +6 kantama (1n6/19–20 plus myrkky)

Täyshyökkäys

Lyhytmiekka +4 lähitaistelu (1n4/19–20) tai kevyt lippaallinen varsijousi +6 kantama (1n6/19–20 plus myrkky)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Loitsunomaiset kyvyt, myrkynkäyttö, salahyökkäys +1n6

Erikoisominaisuudet

Haavoittuvuus auringonvalolleloitsunsieto 15, mielenvikaisuuspimeänäkö 60 j   

Laistot

Sitk +2, Ref +5, Tahto +6

Kyvyt

Vma 11, Ket 14, Ruk 13, Äly 10, Vii 5*, Kar 16*

Taidot

Hämäys +5, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +10, Äänetön liike +8

Valtit

Nopea aloite, Sokkotaistelu

Esiintymisympäristö

Maan alla

Järjestäytyminen

Joukko (2–4), osasto (5–8 plus yksi 3. tason taikuri) tai yhdyskunta (11–20 plus 30 % taisteluihin osallistumattomia plus kolme 3. tason taikuria ja yksi 5.–8. tason taikuri)

Haasteluokitus

3

Aarteet

Vakiokolikot; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet

Hengenlaatu

Yleensä kaoottis-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

– (+2 jos tervejärkinen)

Derrojen rotuominaisuutena on mielenvikaisuus, joka ilmenee lähinnä suuruudenhulluutena ja pakottavana tarpeena kiduttaa muita olentoja. Derrot pystyvät pitämään murhanhimonsa aisoissa jonkin aikaa, jos niiden on tehtävä yhteistyötä muiden kansojen kanssa, mutta tällaiset järjestelyt kestävät harvoin muutamaa viikkoa kauemmin. Yksikään derro ei tietenkään ymmärrä olevansa järjiltään.


Taistelu

Derrot ovat viekkaita ja verenhimoisia. Ne laativat julmia ansoja ja kuolettavia väijytyksiä ja iskevät armotta piilosta. Ne ottavat mielihyvin vankeja, jotta voisivat kiduttaa ne myöhemmin hengiltä, ja suosivat sellaisia ansoja ja myrkkyjä, jotka tekevät vihollisen toimintakyvyttömäksi mutta eivät tapa sitä.

Mielenvikaisuus (Po)

Derrot käyttävät Tahto-laistoissaan Viisaus-muuntimensa sijasta Karisma-muunnintaan, ja ne ovat immuuneja sekavoitus- ja hulluus-vaikutuksille. Derroa ei voida parantaa mielipuolisuudestaan muutoin kuin ihme- tai toivomus-loitsulla.

*Derrot saavat mielenvikaisuudestaan hyvitystä +6 Karisma-arvoonsa ja sakkoa –6 Viisaus-arvoonsa. Mielenvikaisuudesta parannettu derro saa 6 pistettä Viisauteensa ja menettää 6 pistettä Karismastaan.

Myrkynkäyttö (Po)

Derroilla on yleensä mukanaan 2n4 annosta viherveriöljyä tai Keskikokoisen hirviöhämähäkin myrkkyä, jota ne sivelevät varsijoustensa vasamiin. Kun derrot käsittelevät myrkkyjä, ne eivät koskaan myrkytä itseään.

Salahyökkäys (Po)

Aina kun derron vihollinen ei saa lisätä Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa tai kun derro on koukannut vihollisensa, hyökkäys tuottaa ylimääräiset 1n6 pistettä vaurioita. Tämä kyky vastaa kaikilta osin rosvon salahyökkäystä, ja sillä on samat rajoitukset.

Loitsunomaiset kyvyt

Aina halutessaan – aaveääni, pimeys; 1/päivä – huumaus (VA 13), äänipurkaus (VA 15). Langettajataso 3. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Haavoittuvuus auringonvalolle (Po)

Derro kärsii 1 pisteen verran Ruumiinkunto-vaurioita jokaisesta tunnista, jonka se viettää auringonvalossa, ja kuolee, jos sen Ruumiinkunto-arvo hupenee 0:aan. Se saa takaisin yhden menettämänsä Ruumiinkunto-pisteen jokaisesta 24 tunnin jaksosta, jonka se viettää maan alla tai muussa auringolta suojatussa paikassa.

Taidot

Derrot saavat rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike -testeihinsä.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.