Alkupeto

Alkupedot ovat tavallisten eläinten suurempia, sitkeämpiä ja pahansisuisempia muunnelmia. Niiden ulkomuoto on yleensä esihistoriallisen hurja tai suorastaan demoninen.

Alla on lueteltu yleisimmät alkupedot.


Alkuahma

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

5n8+23 (45 kp)

Aloite

+3

Nopeus

30 j (6 ruutua), kiipeäminen 10 j

Panssariluokka

16 (–1 koko, +3 Ket, +4 kehopanssari), kosketus 12, valmistautumaton 13   

Perushyökkäys/paini   

+3/+13

Hyökkäys

Kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6)

Täyshyökkäys

2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6) ja puraisu +3 lähitaistelu (1n8+3)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Taisteluvimma

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +8, Ref +7, Tahto +5

Kyvyt

Vma 22, Ket 17, Ruk 19, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +7, Kiipeily +14, Kuuntelu +7

Valtit

JäljitysL, Kestokyky, Valppaus

Esiintymisympäristö

Kylmät metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

4

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

6–15 KN (Iso)

Tasolisä

Alkuahmat kasvavat noin 12 jalan pituisiksi ja voivat painaa jopa 2 000 naulaa.

Taistelu

Alkuahmat hyökkäävät vihollistensa kimppuun mistään piittaamatta eivätkä pelkää yhtäkään olentoa.

Taisteluvimma (Po)

Alkuahma, joka kärsii vaurioita taistelussa, riehaantuu seuraavalla vuorollaan hurjaan taisteluvimmaan, jossa se puree ja kynsii silmittömästi, kunnes se tai sen vastustaja kuolee. Taisteluvimmainen alkuahma saa +4 Voimakkuuteensa, +4 Ruumiinkuntoonsa ja –2 panssariluokkaansa. Se ei voi lopettaa taisteluvimmaansa omasta tahdostaan.

Taidot

Alkuahma saa rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihin ja voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.


Alkuapina

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

5n8+13 (35 kp)

Aloite

+2

Nopeus

30 j (6 ruutua), kiipeäminen 15 j

Panssariluokka

15 (–1 koko, +2 Ket, +4 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 13   

Perushyökkäys/paini   

+3/+13

Hyökkäys

Kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6)

Täyshyökkäys

2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6) ja puraisu +3 lähitaistelu (1n8+3)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kappaleiksi repiminen 2n6+9

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +6, Ref +6, Tahto +5

Kyvyt

Vma 22, Ket 15, Ruk 14, Äly 2, Vii 12, Kar 7

Taidot

Havainnointi +6, Kiipeily +14, Kuuntelu +5, Äänetön liike +4

Valtit

Kestokyky, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lämpimät metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai joukko (5–8)

Haasteluokitus

3

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

6–15 KN (Iso)

Tasolisä

Alkuapina on noin 9 jalkaa pitkä ja painaa 800–1 200 naulaa.

Taistelu

Alkuapinat käyvät kaikkien reviirilleen tulijoiden – myös toisten alkuapinoiden – kimppuun. Jos vihollisen haarniska torjuu alkuapinan hyökkäykset, se yrittää pakottaa vihollisen painiin ja sidontaan ja repii vihollista tämän ollessa maassa.

Kappaleiksi repiminen (Po)

Alkuapina, joka osuu molemmilla kynsihyökkäyksillään, iskee kiinni vihollisen ruumiiseen ja repii sen lihaa. Tämä hyökkäys tuottaa automaattisesti ylimääräiset 2n6+9 pistettä vaurioita.

Taidot

Alkuapinat saavat rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihin ja voivat aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka niitä uhattaisiin tai häirittäisiin.


Alkuhai

Koko/tyyppi

Valtava eläin (vedeneläjä)

Kestonoppia

18n8+66 (147 kp)

Aloite

+2

Nopeus

Uinti 60 j (12 ruutua)

Panssariluokka

17 (–2 koko, +2 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 15    

Perushyökkäys/paini   

+13/+27

Hyökkäys

Puraisu +18 lähitaistelu (2n8+9)

Täyshyökkäys

Puraisu +18 lähitaistelu (2n8+9)

Tila/ulottuma

15 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen, nielaisu

Erikoisominaisuudet

Tarkka vainu

Laistot

Sitk +14, Ref +13, Tahto +12

Kyvyt

Vma 23, Ket 15, Ruk 17, Äly 1, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +11, Kuuntelu +12, Uinti +14

Valtit

Aseeseen keskittyminen (puraisu), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Kestokyky (4)

Esiintymisympäristö

Kylmät vedet

Järjestäytyminen

Erakko tai parvi (2–5)

Haasteluokitus

9

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

19–32 (Valtava); 33–54 (Suunnaton)

Tasolisä

Alkuhai hyökkää kaiken syömäkelpoiseksi uskomansa kimppuun. Se ei kaihda itseään suurempiakaan olentoja.

Tämä hirviömäinen kala voi kasvaa jopa 25 jalan pituiseksi ja yli 20 000 naulan painoiseksi.

Taistelu

Alkuhai puree vahvoilla leuoillaan ja nielaisee itseään pienempiä olentoja kertaheitolla.

Harjaantunut tarttuminen (Po)

Jotta alkuhai voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisu­hyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi yrittää nielaista vihollisensa seuraavalla kierroksella.

Nielaisu (Po)

Alkuhai voi nielaista vähintään yhtä kokoluokkaa pienemmän vihollisensa, jonka kanssa se on painissa vuoronsa alussa, jos se voittaa painitestin. Nielaistu olento kärsii alkuhain mahassa joka kierroksella 2n6+6 pistettä ruhjontavaurioita ja lisäksi hain ruoansulatusnesteistä 1n8+4 pistettä happovaurioita. Nielaistu olento voi leikata tiensä ulos tuottamalla mahalle (PL 13) 25 pistettä vaurioita kevyellä viilto- tai pistoaseella. Kun olento on päässyt ulos, hain lihakset kuroutuvat sulkemaan aukon, joten seuraavan nielaistun vihollisen on leikattava oma pakotiensä.

Valtavan alkuhain mahaan mahtuu 2 Keskikokoista, 8 Pientä, 32 Hyvin pientä, 128 Taskukokoista tai 512 Minimaalista vihollista.

Tarkka vainu (Po)

Alkuhai vainuaa ympärillään olevat olennot 180 jalan säteellä ja vedessä olevan veren 1 virstan säteellä.

Taidot

Alkuhai saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joita se suorittaa selviytyäkseen jostakin poikkeustilanteesta tai vaarasta. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan.

Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.


Alkukarhu

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

12n8+51 (105 kp)

Aloite

+1

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

17 (–1 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 16   

Perushyökkäys/paini   

+9/+23

Hyökkäys

Kynnet +19 lähitaistelu (2n4+10)

Täyshyökkäys

2 kynnet +19 lähitaistelu (2n4+10) ja puraisu +13 lähitaistelu (2n8+5)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +12, Ref +9, Tahto +9

Kyvyt

Vma 31, Ket 13, Ruk 19, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +10, Kuuntelu +10, Uinti +13

Valtit

Aseeseen keskittyminen (kynnet), Jaksavuus, Juoksu, Kestokyky, Valppaus

Esiintymisympäristö

Kylmät metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

7

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

13–16 KN (Iso); 17–36 KN (Valtava)

Tasolisä

Alkukarhu on kaikkiruokainen eikä yleensä häiritse olentoja, jotka yrittävät vältellä sitä, mutta se puolustaa raivokkaasti saalistaan ja muita ravinnonlähteitään. Se repii siekailematta hajalle kaiken, mikä saattaa sisältää jotakin syömäkelpoista.

Tyypillinen alkukarhu on 12 jalan pituinen ja painaa noin 8 000 naulaa.

Taistelu

Alkukarhu viiltelee vihollista kynsillään.

Harjaantunut tarttuminen (Po) 

Jota alkukarhu voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava kynsi­hyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle.


Alkuleijona

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

8n8+24 (60 kp)

Aloite

+2

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

15 (–1 koko, +2 Ket, +4 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 13   

Perushyökkäys/paini   

+6/+17

Hyökkäys

Kynnet +13 lähitaistelu (1n6+7)

Täyshyökkäys

2 kynnet +13 lähitaistelu (1n6+7) ja puraisu +7 lähitaistelu (1n8+3)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen, kimppuunsyöksy, raatelu 1n6+3

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +9, Ref +8, Tahto +7

Kyvyt

Vma 25, Ket 15, Ruk 17, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +7, Kuuntelu +7, Piiloutuminen +2*, Äänetön liike +5

Valtit

Aseeseen keskittyminen (kynnet), Juoksu, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lämpimät tasangot

Järjestäytyminen

Erakko, pari tai lauma (6–10)

Haasteluokitus

5

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

9–16 KN (Iso); 17–24 KN (Valtava)

Tasolisä

Alkuleijona on yhtä kärsivällinen metsästäjä kuin pienemmät serkkunsa, joskin se suosii suurempaa riistaa kuin ne.

Alkuleijona voi kasvaa 15 jalan pituiseksi ja 3 500 naulan painoiseksi.

Taistelu

Alkuleijona ryntää saalistaan kohti, syöksyy sen kimppuun ja kynsii ja puree. Se voi käyttää kimppuunsyöksyn yhteydessä sekä etu- että takaraajojensa kynsiä (raateluhyökkäykset se suorittaa takaraajoillaan). Jos saalisolento on sitä isompi, se loikkaa usein olennon niskaan.

Harjaantunut tarttuminen (Po)  

Jotta alkuleijona voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.

Kimppuunsyöksy (Po)

Alkuleijona voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.

Raatelu (Po)

Hyökkäyshyvitys +12 lähitaistelu, vauriot 1n6+3.

Taidot

Alkuleijonat saavat rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike -testeihinsä.

*Korkeassa heinikossa tai tiheän aluskasvillisuuden seassa Piiloutuminen-hyvitys kohoaa +8:aan.


Alkulepakko

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

4n8+12 (30 kp)

Aloite

+6

Nopeus

20 j (4 ruutua), lento 40 j (hyvä)

Panssariluokka

20 (–1 koko, +6 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 15, valmistautumaton 14   

Perushyökkäys/paini   

+3/+10

Hyökkäys

Puraisu +5 lähitaistelu (1n8+4)

Täyshyökkäys

Puraisu +5 lähitaistelu (1n8+4)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Erikoisominaisuudet

Sokkoaisti 40 j

Laistot

Sitk +7, Ref +10, Tahto +6

Kyvyt

Vma 17, Ket 22, Ruk 17, Äly 2, Vii 14, Kar 6

Taidot

Havainnointi +8*, Kuuntelu +12*, Piiloutuminen +4, Äänetön liike +11

Valtit

Salavihkaisuus, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat autiomaat

Järjestäytyminen

Erakko tai yhdyskunta (3–6)

Haasteluokitus

2

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

5–12 KN (Iso)

Tasolisä

Alkulepakon siipien kärkiväli on noin 15 jalkaa, ja olento painaa noin 200 naulaa.

Taistelu

Alkulepakko syöksyy yläilmoista pahaa aavistamattoman riistansa kimppuun.

Sokkoaisti (Po)

Alkulepakko paikantaa kaikuluotauksen avulla kaikki olennot 40 jalan säteellä. Viholliset ovat silti täydellisessä näkösuojassa lepakolta, jos se ei varsinaisesti näe niitä.

Taidot

Alkulepakot saavat rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä. Nämä hyvitykset menetetään, jos sokkoaisti mitätöidään.


Alkumäyrä

Koko/tyyppi

Keskikokoinen eläin

Kestonoppia

3n8+15 (28 kp)

Aloite

+3

Nopeus

30 j (6 ruutua), kaivautuminen 10 j

Panssariluokka

16 (+3 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 13   

Perushyökkäys/paini   

+2/+4

Hyökkäys

Kynnet +4 lähitaistelu (1n4+2)

Täyshyökkäys

kynnet +4 lähitaistelu (1n4+2) ja puraisu –1 lähitaistelu (1n6+1)   

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Taisteluvimma

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +7, Ref +6, Tahto +4

Kyvyt

Vma 14, Ket 17, Ruk 19, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +6, Kuuntelu +6

Valtit

JäljitysL, Kestokyky, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai joukko (2–5)

Haasteluokitus

2

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

4–9 KN (Iso)

Tasolisä

Alkumäyrät ovat hurjia olentoja, jotka eivät siedä tunkeilijoita. Ne voivat kaivautua melkein minkä tahansa kiveä pehmeämmän aineen läpi. Kaivautuva alkumäyrä jättää yleensä jälkeensä läpimitaltaan 5-jalkaisen käyttökelpoisen tunnelin, ellei maa ole hyvin irtonaista.

Alkumäyrä on 5–7 jalan pituinen ja voi painaa jopa 500 naulaa.

Taistelu

Alkumäyrät hyökkäävät terävillä kynsillään ja hampaillaan.

Taisteluvimma (Po) 

Alkumäyrä, joka kärsii vaurioita taistelussa, riehaantuu seuraavalla vuorollaan hurjaan taisteluvimmaan, jossa se kynsii ja puree silmittömästi, kunnes se tai sen vihollinen on kuollut. Se saa +4 Voimakkuuteensa, +4 Ruumiinkuntoonsa ja –2 panssariluokkaansa. Se ei voi lopettaa taisteluvimmaansa omasta tahdostaan.


Alkunäätä

Koko/tyyppi

Keskikokoinen eläin

Kestonoppia

3n8 (13 kp)

Aloite

+4

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

16 (+4 Ket, +2 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 12      

Perushyökkäys/paini   

+2/+4

Hyökkäys

Puraisu +6 lähitaistelu (1n6+3)

Täyshyökkäys

Puraisu +6 lähitaistelu (1n6+3)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Hammaslukko, verenhukka

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +3, Ref +7, Tahto +4

Kyvyt

Vma 14, Ket 19, Ruk 10, Äly 2, Vii 12, Kar 11

Taidot

Havainnointi +5, Kuuntelu +3, Piiloutuminen +8, Äänetön liike +8

Valtit

AsetaituruusL, Salavihkaisuus, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat mäkimaat

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

2

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

4–6 KN (Keskikokoinen); 7–9 KN (Iso)

Tasolisä

Suurimmat alkunäädät ovat 10 jalkaa pitkiä ja painavat 700 naulaa.

Taistelu

Alkunäädät vaanivat saalistaan pimeässä ja loikkaavat sen kimppuun purren ja kynsien.

Hammaslukko (Po)

Alkunäätä, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, lukittuu vihollisen ruumiiseen vahvoilla leuoillaan. Hammaslukon napannut alkunäätä ei saa lisätä Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa, joten sen PL on 12. Lukittunutta alkunäätää voidaan iskeä aseella ja sitä vastaan voidaan painia. Jotta hammaslukon napannut alkunäätä saataisiin irrotettua painimalla, vihollisen on saatava alkunäätä sidontaan.

Verenhukka (Po)

Hammaslukkoon joutunut olento kärsii verenhukan takia 1n4 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita jokaisella kierroksella, jonka se on hammaslukossa.


Alkurotta

 

Alkurotta

Paholaismainen alkurotta

Koko/tyyppi

Pieni eläin

Pieni taikaeläin (sfäärinulkoinen)

Kestonoppia

1n8+1 (5 kp)

1n8+1 (5 kp)

Aloite

+3

+3

Nopeus

40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j

40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j

Panssariluokka

15 (+1 koko, +3 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 14,   
valmistautumaton 12

15 (+1 koko, +3 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 14,   
valmistautumaton 12

Perushyökkäys/paini   

+0/–4

+0/–4

Hyökkäys

Puraisu +4 lähitaistelu (1n4 plus tauti)

Puraisu +4 lähitaistelu (1n4 plus tauti)

Täyshyökkäys

Puraisu +4 lähitaistelu (1n4 plus tauti)

Puraisu +4 lähitaistelu (1n4 plus tauti)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Tauti

Tauti, isku vasten hyvyyttä

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Hämäränäkö, kylmyydenkestävyys 5 ja tulenkestävyys 5, loitsunsieto 6, pimeänäkö 60 j, vainu

Laistot

Sitk +3, Ref +5, Tahto +3

Sitk +3, Ref +5, Tahto +3

Kyvyt

Vma 10, Ket 17, Ruk 12, Äly 1, Vii 12, Kar 4

Vma 10, Ket 17, Ruk 12, Äly 3, Vii 12, Kar 4

Taidot

Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4

Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4

Valtit

AsetaituruusL, Valppaus

AsetaituruusL, Valppaus

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa

Hengenlaadultaan paha sfääri

Järjestäytyminen

Erakko tai lauma (11–20)

Haasteluokitus

1/3

1/3

Aarteet

Ei ole

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Aina lainkuuliais-paha

Kehittyminen

2–3 KN (Pieni); 4–6 KN (Keskikokoinen)

2–3 KN (Pieni); 4–6 KN (Keskikokoinen)

Tasolisä

Alkurotat ovat kaikkiruokaisia haaskaeläimiä. Ne taistelevat lähinnä puolustaakseen pesäänsä ja reviiriään.

Alkurotta voi kasvaa 4 jalan pituiseksi ja yli 50 naulan painoiseksi.

Taistelu

Alkurottalauma hyökkää pelottomasti ja terävillä etuhampaillaan purren.

Tauti (Po)

Saastakuume – puraisu, Sitkeys VA 11, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Alkurotat saavat rotuhyvitystä +8 Uinti-testeihinsä. Ne saavat myös rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä ja voivat aina valita Kiipeily-testeissä 10:n, vaikka niitä uhattaisiin tai häirittäisiin.

Alkurotat käyttävät Kiipeily- ja Uinti-testeissään Ketteryys-muunnintaan.


Paholaismainen alkurotta

Tämä paholaismainen olento on tavallisimmin loihdittu esiin hirviön esiinloihdinta I -loitsulla.

Taistelu

Isku vasten hyvyyttä (Yl)

Paholaismainen alkurotta voi yrittää kerran päivässä normaalia lähitaisteluhyökkäystä, joka tuottaa 1 pisteen verran ylimääräisiä vaurioita hyvälle olennolle. Jos hyökkäys epäonnistuu, kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä. Jos hyökkäys osuu vahingossa olentoon, joka ei ole hyvä, se ei tuota ylimääräisiä vaurioita mutta kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä.


Alkususi

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

6n8+18 (45 kp)

Aloite

+2

Nopeus

50 j (10 ruutua)

Panssariluokka

14 (–1 koko, +2 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 12   

Perushyökkäys/paini   

+4/+15

Hyökkäys

Puraisu +11 lähitaistelu (1n8+10)

Täyshyökkäys

Puraisu +11 lähitaistelu (1n8+10)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Kampitus

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +8, Ref +7, Tahto +6

Kyvyt

Vma 25, Ket 15, Ruk 17, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Eränkäynti +2*, Havainnointi +7, Kuuntelu +7, Piiloutuminen +0,
Äänetön liike +4

Valtit

Aseeseen keskittyminen (puraisu), Juoksu, JäljitysL, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai lauma (5–8)

Haasteluokitus

3

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

7–18 KN (Iso)

Tasolisä

Alkusudet ovat tehokkaita laumametsästäjiä, jotka tappavat kaiken kiinni saamansa.

Alkusudet ovat harmaankirjavia tai mustia. Niiden pituus on noin 9 jalkaa ja paino noin 800 naulaa.


Taistelu

Alkusudet hyökkäävät mieluiten laumana, joka piirittää vihollisensa ja iskee selustasta aina kun mahdollista.

Kampitus (Po)

Alkususi, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +11) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa alkusutta vastavetona.

Taidot

Alkususi saa rotuhyvitystä +2 Havainnointi-, Kuuntelu-, Piiloutuminen- ja Äänetön liike -testeihinsä. *Se saa myös rotuhyvitystä +4 Eränkäynti-testeihinsä, kun se jäljittää vainunsa avulla.


Alkutiikeri

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

16n8+48 (120 kp)

Aloite

+2

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

17 (–1 koko, +2 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 15    

Perushyökkäys/paini   

+12/+24

Hyökkäys

Kynnet +20 lähitaistelu (2n4+8)

Täyshyökkäys

2 kynnet +20 lähitaistelu (2n4+8) ja puraisu +14 lähitaistelu (2n6+4)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen, kimppuunsyöksy, raatelu 2n4+4

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +13, Ref +12, Tahto +11

Kyvyt

Vma 27, Ket 15, Ruk 17, Äly 2, Vii 12, Kar 10

Taidot

Havainnointi +7, Kuuntelu +6, Loikkaus +14, Piiloutuminen +7*, Uinti +10, Äänetön liike +11

Valtit

Aseeseen keskittyminen (kynnet), Harjaantunut kehoasehyökkäys (kynnet), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Juoksu, Salavihkaisuus, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lämpimät metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

Haasteluokitus

8

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

17–32 KN (Iso); 33–48 (Valtava)

Tasolisä

Alkutiikerit saalistavat jokseenkin kaikkea liikkuvaa. Ne vaanivat ateriaansa kärsivällisesti ja iskevät, kun olento ei ole varuillaan.

Alkutiikeri kasvaa yli 12 jalan pituiseksi ja voi painaa jopa 6 000 naulaa.

Taistelu

Alkutiikeri syöksyy saaliinsa kimppuun, kynsii ja puree. Se suorittaa raateluhyökkäyksensä takaraajojensa kynsillä.

Harjaantunut tarttuminen (Po)   

Jotta alkutiikeri voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.

Kimppuunsyöksy (Po) 

Alkutiikeri voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.

Raatelu (Po) 

Hyökkäyshyvitys +18 lähitaistelu, vauriot 2n4+4.

Taidot

Alkutiikerit saavat rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike -testeihinsä. *Korkeassa heinikossa ja tiheän aluskasvillisuuden seassa Piiloutuminen-hyvitys kohoaa +8:aan.


Alkuvillisika

Koko/tyyppi

Iso eläin

Kestonoppia

7n8+21 (52 kp)

Aloite

+0

Nopeus

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

15 (–1 koko, +6 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 15   

Perushyökkäys/paini   

+5/+17

Hyökkäys

Torahampaat +12 lähitaistelu (1n8+12)

Täyshyökkäys

Torahampaat +12 lähitaistelu (1n8+12)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Hurjuus

Erikoisominaisuudet

Hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +8, Ref +5, Tahto +8

Kyvyt

Vma 27, Ket 10, Ruk 17, Äly 2, Vii 13, Kar 8

Taidot

Havainnointi +8, Kuuntelu +8

Valtit

Jaksavuus, Teräksinen tahto, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai lauma (5–8)

Haasteluokitus

4

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

8–16 KN (Iso); 17–21 KN (Valtava)

Tasolisä

Alkuvillisika on kaikkiruokainen. Kuten tavallisetkin siat, se käyttää valtaosan ajastaan ruoan tonkimiseen maan alta, mutta se hyökkää raivokkaasti kaiken lähelleen tulevan kimppuun.

Alkuvillisika voi kasvaa 12 jalan pituiseksi ja 2 000 naulan painoiseksi.

Taistelu

Alkuvillisika ryntää vihollistaan päin ja yrittää repiä sen torahampaillaan.

Hurjuus (Po)

Alkuvillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.