Pakkasmato

Koko/tyyppi

Valtava taikaeläin (kylmyys)

Kestonoppia

14n10+70 (147 kp)

Aloite

+4

Nopeus

30 j (6 ruutua), kaivautuminen 10 j

Panssariluokka

18 (–2 koko, +10 kehopanssari), kosketus 8, valmistautumaton 18   

Perushyökkäys/paini   

+14/+30

Hyökkäys

Puraisu +21 lähitaistelu (2n8+12 plus 1n8 kylmyys)

Täyshyökkäys

Puraisu +21 lähitaistelu (2n8+12 plus 1n8 kylmyys)

Tila/ulottuma

15 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Sirinä, kylmyys, henkäysase

Erikoisominaisuudet

Pimeänäkö 60 j, kuolinkouristus, immuunius kylmyydelle, hämäränäkö, haavoittuvuus tulelle

Laistot

Sitk +14, Ref +9, Tahto +6

Kyvyt

Vma 26, Ket 10, Ruk 20, Äly 2, Vii 11, Kar 11

Taidot

Havainnointi +5, Kuuntelu +5, Piiloutuminen +3*

Valtit

Aseeseen keskittyminen (puraisu), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Nopea aloite, Teräksinen tahto, Valppaus

Esiintymisympäristö

Kylmät tasangot

Järjestäytyminen

Erakko

Haasteluokitus

12

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Yleensä neutraali

Kehittyminen

15–21 KN (Valtava); 22–42 KN (Suunnaton)

Tasolisä

Pakkasmato voi kaivautua jään ja jäätyneen maan läpi, mutta kivestä se ei selviä. Jos sen kaivama aines on kovaa, se jättää jälkeensä kulkukelpoisen tunnelin, jonka läpimitta on 5 jalkaa.

Pakkasmadon pituus on noin 40 jalkaa, läpimitta 5 jalkaa ja paino noin 8 000 naulaa.


Taistelu

Pakkasmato lymyilee hangen alla, kunnes lähelle tulee riistaa.

Se tekee riistan puolustuskyvyttömäksi sirinällään ennen kuin puraisee.

Sirinä (Yl)

Pakkasmato voi tuottaa ääntä, joka lamauttaa saaliin. Tämä mieleen kohdistuva ääni- ja pakotusvaikutus tehoaa kaikkiin olentoihin (paitsi pakkasmatoihin) 100 jalan säteellä. Olennon on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 17) tai se on lamaantunut niin kauan kuin kuulee sirinää ja vielä 1n4 kierrosta sen jälkeen. Se saa kuitenkin uuden laistoheiton, jos sen kimppuun hyökätään tai joku ravistelee sitä rajusti (ravistelu on täyskierrostoiminto). Laistossa onnistunut olento on immuuni saman pakkasmadon sirinälle seuraavat 24 tuntia. Vaikutuksen langettajataso on 14. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Kylmyys (Po)

Pakkasmadon ruumis huokuu ankaraa kylmyyttä, joka tuottaa viholliselle ylimääräiset 1n8 pistettä kylmyysvaurioita aina, kun mato onnistuu puraisuhyökkäyksessä. Olennot, jotka hyökkäävät pakkasmatoa vastaan aseettomasti tai kehoaseilla, kärsivät nämä samat kylmyysvauriot aina, kun niiden hyökkäys osuu.

Henkäysase (Yl)

30 jalan keila, kerran tunnissa, vauriot 15n6 kylmyys, Refleksi VA 22 puolittaa. Sirinällä lamautetut viholliset eivät saa laistoheittoa. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Kuolinkouristus (Po)

Kun pakkasmato saa surmansa, se muuttuu jääksi ja räjähtää pirstaleiksi, jotka tuottavat 12n6 pistettä kylmyysvaurioita ja 8n6 pistettä pistovaurioita kaikelle 100 jalan säteellä (Refleksi puolittaa, VA 22). Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

*Koska pakkasmato sulautuu värityksensä ansiosta ympäristöönsä ja kaivautuu taitavasti lumeen, se saa rotuhyvitystä +10 Piiloutuminen-testeihinsä luontaisessa esiintymisympäristössään.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.