Maanjäristys

Lietsonta [maa]

Taso

Dru 8Hävitys 8Maa 7Pap 8                                    

Osatekijät

P, E, JK

Langetusaika   

perustoiminto

Kantama

Pitkä (400 j + 40 j/taso)

Alue

Säteeltään 80 j:n leviämä (M)

Kestoaika

1 kierros

Laistoheitto

Ks. teksti

Loitsunsieto

Ei päde

Kun langetat maanjäristyksen, voimakas mutta hyvin paikallinen vavahtelu runtelee maata. Järistys voi kaataa olentoja kumoon, luhistaa rakennelmia, avata maahan halkeamia jne. Vaikutus kestää 1 kierroksen, minä aikana maan kamaralla olevat olennot eivät voi liikkua tai hyökätä. Maan kamaralla olevien loitsijoiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 20 + loitsutaso) tai heidän yrittämänsä loitsut menevät hukkaan. Maanjäristys vaikuttaa kaikkiin alueellaan oleviin maastonkohtiin, kasveihin, rakennelmiin ja olentoihin. Loitsun tarkka vaikutus riippuu maastotyypistä, johon se kohdistetaan.

Luola tai tunneli

Loitsu romahduttaa luolan tai tunnelin katon, jolloin kaikki alle jäävät olennot kärsivät 8n6 pistettä ruhjontavaurioita (Refleksi VA 15 puolittaa) ja jäävät sortuman alle loukkuun (ks. alla). Jos maanjäristys langetetaan erittäin suuren luolan kattoon, putoava kivimurska ja maa voi olla vaaraksi muillekin kuin loitsun varsinaisella alueella olijoille.

Kalliot

Kun maanjäristys langetetaan kalliojyrkänteeseen, jyrkänne sortuu kivivyöryksi, joka etenee tasamaalle päästyään saman matkan kuin se kulki rinnettä pitkin. Vyöryn tielle osuvat olennot kärsivät 8n6 pistettä ruhjontavaurioita (Refleksi VA 15 puolittaa) ja jäävät vyöryn alle loukkuun (ks. alla).

Avomaasto

Loitsun alueella seisovien olentojen on onnistuttava Refleksi-laistossa (VA 15) tai ne kaatuvat kumoon. Maahan avautuu halkeamia, joihin kaikilla maan kamaralla olevilla olennoilla on 25 %:n mahdollisuus pudota (Refleksi VA 20 pelastaa putoamiselta). Loitsun päättyessä halkeamat pusertuvat kiinni, jolloin niiden sisällä olevat olennot kuolevat.

Rakennelmat

Kaikki järisevällä pinnalla seisovat rakennelmat kärsivät 100 pistettä vaurioita, mikä riittää romahduttamaan tavallisen puu- tai tiilirakennuksen mutta ei kivirakennusta tai vahvistettua tiilirakennusta. Lujuus ei vähennä näitä vaurioita, eikä niitä puoliteta kuten esineiden kärsimiä vaurioita yleensä. Romahtavan rakennelman sisällä olevat olennot kärsivät 8n6 pistettä ruhjontavaurioita (Refleksi VA 15 puolittaa) ja jäävät sortuman alle loukkuun (ks. alla).

Joki, järvi tai suo

Vedenpohjaan avautuu halkeamia, jolloin vesi imeytyy loitsun alueelta pois ja jäljelle jää liejua. Kosteat suot ja rämeet muuttuvat loitsun kestoajaksi juoksuhiekaksi, johon olennot ja rakennelmat voivat vajota. Loitsun alueella olevien olentojen on onnistuttava Refleksi-laistossa (VA 15) tai ne vajoavat liejuun tai juoksuhiekkaan. Loitsun päättyessä ympäröivä vesi täyttää tyhjentyneen alueen, jolloin liejuun juuttuneet olennot voivat hukkua.

Loukussa sortuman tai vyöryn alla

Sortuman tai vyöryn alle loukkuun jääneet olennot kärsivät 1n6 pistettä tainnuttavia vaurioita minuutissa. Jos loukussa oleva hahmo vaipuu tajuttomaksi, hänen on onnistuttava Ruumiinkunto-testissä (VA 15) tai hän kärsii siitä lähin 1n6 pistettä kuolettavia vaurioita minuutissa, kunnes hänet vapautetaan tai hän kuolee.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.