Ankheg

Koko/tyyppi

Iso taikaeläin

Kestonoppia

3n10+12 (28 kp)

Aloite

+0

Nopeus

30 j (6 ruutua), kaivautuminen 20 j

Panssariluokka

18 (–1 koko, +9 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 18   

Perushyökkäys/paini   

+3/+12

Hyökkäys

Puraisu +7 lähitaistelu (2n6+7 plus 1n4 happo)

Täyshyökkäys

Puraisu +7 lähitaistelu (2n6+7 plus 1n4 happo)

Tila/ulottuma

10 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen, haponsylky

Erikoisominaisuudet

Pimeänäkö 60 j, hämäränäkö, värähtelyaisti 60 j

Laistot

Sitk +6, Ref +3, Tahto +2

Kyvyt

Vma 21, Ket 10, Ruk 17, Äly 1, Vii 13, Kar 6

Taidot

Havainnointi +3, Kiipeily +8, Kuuntelu +6

Valtit

Kestokyky, Valppaus

Esiintymisympäristö

Lämpimät tasangot

Järjestäytyminen

Erakko tai lauma (2–4)

Haasteluokitus

3

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

4 KN (Iso); 5–9 KN (Valtava)

Tasolisä

Ankheg on maassa möyrivä hirviö, joka pitää tuoreesta lihasta. Ankhegilla on kuusi jalkaa ja useimmiten ruskea väritys (jotkin yksilöt ovat keltaisia). Ankheg on noin 10 jalan pituinen ja painaa noin 800 naulaa.

Ankheg kaivautuu jalkojensa ja leukojensa avulla. Kaivautuessaan se ei yleensä muodosta käyttökelpoisia tunneleita, mutta halutessaan se voi tehdä sellaisiakin (tällöin sen kaivautumisnopeus puolittuu). Tunnelit ovat usein mutkaisia ja sijaitsevat rehevässä metsä- tai peltomaassa korkeintaan 40 jalan syvyydessä. Tunneli on 5 jalkaa korkea ja leveä, ja sen pituus on 60–150 jalkaa ([1n10 + 5] × 10).


Taistelu

Ankheg lymyilee yleensä 5–10 jalkaa maanpinnan alla, kunnes se havaitsee tuntosarvillaan riistan lähestyvän. Tällöin se kaivautuu pinnalle ja hyökkää. (Tämä katsotaan rynnäköksi, vaikka ankhegin ei tarvitsekaan liikkua 10:tä jalkaa ennen hyökkäystään.)

Laumaksi kerääntyneet ankhegit elävät samalla alueella mutta eivät tee yhteistyötä keskenään.

Harjaantunut tarttuminen (Po)

Jotta ankheg voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos ankhegia vaurioitetaan sen jälkeen, kun se on tarttunut uhriinsa, se vetäytyy takaperin kohti tunneliaan perusnopeudellaan (ei kaivautumis­nopeudellaan) ja raahaa uhria mukanaan.

Haponsylky (Po)

30 j:n juova, kerran 6 tunnissa; vauriot 4n4 happo, Refleksi VA 14 puolittaa. Yksi tällainen hyökkäys ehdyttää ankhegin happovaraston 6 tunniksi. Tänä aikana se ei voi sylkeä happoa tai tuottaa happovaurioita. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Ankheg ei käytä tätä kykyä, ellei se ole epätoivoinen tai turhautunut. Se sylkee happoa useimmiten silloin, kun sen kestopisteet hupenevat puoleen normaalista täydestä määrästä tai kun se ei onnistu tarttumaan viholliseen.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.