Samooja

Taulukko: Samooja

Taso   

Perushyökkäys-
hyvitys
                 

Sitk-
laisto   

Ref-
laisto   

Tahto-   
laisto

Muuta

Päivittäinen loitsukiintiö

1. 

2. 

3. 

4. 

1.

+1

+2

+2

+0

1. mielivihollinen,
Jälji­tyseläinystävyys

2.

+2

+3

+3

+0

Taistelutapa

3.

+3

+3

+3

+1

Jaksa­vuus

4.

+4

+4

+4

+1

Eläintoveri

0

5.

+5

+4

+4

+1

2. mielivihollinen

0

6.

+6/+1

+5

+5

+2

Harjaantunut taistelutapa   

1

7.

+7/+2

+5

+5

+2

Saloaskel

1

8.

+8/+3

+6

+6

+2

Nopea jäljitys

1

0

9.

+9/+4

+6

+6

+3

Pelastautuminen

1

0

10.

+10/+5

+7

+7

+3

3. mielivihollinen

1

1

11.

+11/+6/+1

+7

+7

+3

Taistelutapamestaruus

1

1

0

12.

+12/+7/+2

+8

+8

+4

1

1

1

13.

+13/+8/+3

+8

+8

+4

Maastoutuminen

1

1

1

14.

+14/+9/+4

+9

+9

+4

2

1

1

0

15.

+15/+10/+5

+9

+9

+5

4. mielivihollinen

2

1

1

1

16.

+16/+11/+6/+1

+10

+10

+5

2

2

1

1

17.

+17/+12/+7/+2

+10

+10

+5

Piiloutu­minen silmien alla   

2

2

2

1

18.

+18/+13/+8/+3

+11

+11

+6

3

2

2

1

19.

+19/+14/+9/+4

+11

+11

+6

3

3

3

2

20.

+20/+15/+10/+5   

+12

+12

+6

5. mielivihollinen

3

3

3

3

Hengenlaatu

Mikä tahansa.

Kestonoppa

n8.

Luokkataidot

Samoojan luokkataidot (ja niiden avainkyvyt) ovat Ammatti (Vii), Eläintenkäsittely (Kar), Eränkäynti (Vii), Etsintä (Äly), Havainnointi (Vii), Keskittyminen (Ruk), Kiipeily (Vma), Kuuntelu (Vii), Käsityöläisyys (Äly), Köydenkäyttö (Ket), Loikkaus (Vma), Parannus (Vii), Piiloutuminen (Ket), Ratsastus (Ket), Tietämys (luolastot) (Äly), Tietämys (luonto) (Äly), Tietämys (maantieto) (Äly), Uinti (Vma) ja Äänetön liike (Ket).

Taitopisteitä 1. tasolla

(6 + Äly-muunnin) ×4.

Taitopisteitä tason noususta

6 + Äly-muunnin.

Luokkaominaisuudet

Kaikki seuraavat ovat samoojan luokkaominaisuuksia.

Ase- ja haarniskapätevyydet

Samoojalla on pätevyys kaikkiin perus- ja sota-aseisiin, kevyisiin haarniskoihin sekä kilpiin (paitsi tornikilpiin).

mielivihollinen (Po)

1. tasolla samooja voi valita yhden olentotyypin taulukosta Samoojan mieliviholliset. Samooja saa hyvitystä +2 Aikeen aavistus-, Eränkäynti-, Havainnointi-, Hämäys- ja Kuuntelu-testeihinsä, kun hän käyttää näitä taitoja valitsemansa tyypin olentoa vastaan. Lisäksi hän saa hyvitystä +2 asevaurioheittoihinsa tällaisia olentoja vastaan.

5. tasolla ja joka viidennellä tasolla sen jälkeen (10., 15. ja 20. tasolla) samooja voi valita taulukosta yhden mielivihollisen lisää. Lisäksi jokaisella tällaisella tasolla hyvitykset yhtä mielivihollista vastaan (haluttaessa myös juuri valittua vastaan) kasvavat 2:lla.

Jos samooja valitsee mielivihollisekseen ihmisolion tai vierasolion, hänen on lisäksi valittava taulukosta olennon alatyyppi. Jos jokin olento kuuluu useampaan kuin yhteen mielivihollistyyppiin, samoojan hyvitykset eivät kasaudu keskenään, vaan hän käyttää sitä hyvitystä, joka on suurin.

Taulukko: Samoojan mieliviholliset

Tyyppi (alatyyppi)

Tyyppi (alatyyppi)

Alkeiseläin

Jättiläinen

Elementaali

Kasvi

Eläin

Limaolio

Epäkuollut

Lohikäärme

Epäsikiö

Luonnonhaltija

Hirviöihmisolio

Rakento

Ihmisolio (halli)

Taikaeläin

Ihmisolio (haltia)

Vierasolio (hyvä)

Ihmisolio (hiisiolento)

Vierasolio (ilma)

Ihmisolio (ihminen)

Vierasolio (kaoottinen)

Ihmisolio (kääpiö)

Vierasolio (kotoperäinen)

Ihmisolio (lisko-olento)

Vierasolio (lainkuuliainen)   

Ihmisolio (maahinen)

Vierasolio (maa)

Ihmisolio (puolituinen)      

Vierasolio (paha)

Ihmisolio (vedeneläjä)

Vierasolio (tuli)

Ihmisolio (örkki)

Vierasolio (vesi)

Jäljitys

Samooja saa lisävalttina Jäljityksen.

Eläinystävyys (Po)

Samooja voi vaikuttaa eläimen asenteeseen samoojaa itseään kohtaan. Tämä kyky toimii aivan kuten Diplomatia-testi, jolla yritetään vaikuttaa jonkin kehittyneemmän olennon asenteeseen. Samooja suorittaa eläinystävyys-testin heittämällä 1n20 ja lisäämällä silmälukuun samoojatasonsa ja Karisma-muuntimensa. Tyypillisen kotieläimen lähtöasenne on välinpitämätön ja villieläimen asenne epäystävällinen.

Eläinystävyyden käyttö vaatii, että samooja ja eläin voivat tarkkailla toisiaan, joten normaaliolosuhteissa osapuolet voivat olla enintään 30 jalan päässä toisistaan. Eläimeen vaikuttaminen tällä tavoin kestää tavallisimmin 1 minuutin, mutta aikaa voi kulua myös vähemmän tai enemmän, aivan kuten kehittyneempiinkin olentoihin vaikutettaessa.

Samooja voi vaikuttaa tällä kyvyllä myös taikaeläimeen, jonka Älykkyys-arvo on 1 tai 2, mutta tällöin hän saa testiin sakkoa –4.

Taistelutapa (Po)

2. tasolla samoojan on valittava, kumpaan taistelutapaan hän keskittyy jatkossa: jousiammuntaan vai kahden aseen käyttelyyn. Tämä vaikuttaa hahmon luokkaominaisuuksiin mutta ei rajoita millään tavoin hänen valttiensa tai erikoiskykyjensä valintaa.

Jos samooja valitsee jousiammunnan, hänen katsotaan saaneen Pika-ammunta-valtin, vaikkei hän täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Jos hän valitsee kahden aseen käyttelyn, hänen katsotaan saaneen Kahdella aseella taistelu -valtin, vaikkei hän täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Samoojan valitseman taistelutavan hyödyt ovat voimassa vain silloin, kun hänellä on yllään kevyt haarniska tai hänellä ei ole haarniskaa lainkaan. Hän menettää kaikki taistelutapansa hyödyt, jos hänellä on yllään keskiraskas tai raskas haarniska.

Jaksavuus

3. tasolla samooja saa lisävalttina Jaksavuuden.

Eläintoveri (Po)

4. tasolla samooja saa eläintoverin, joka valitaan seuraavasta luettelosta: alkurotta, haukka, hevonen (kevyt tai raskas), kameli, koira, kotka, käärme (Pieni tai Keskikokoinen myrkkykäärme), mäyrä, poni, pöllö, ratsastuskoira tai susi. Jos kampanjan tapahtumat sijoittuvat kokonaan tai osittain vesiympäristöön, valittavana ovat myös seuraavat olennot: Keskikokoinen hai, kalmari, pyöriäinen tai rausku. Eläin seuraa samoojaa uskollisesti tämän seikkailuissa lajinsa mukaisella tavalla.

Tämä kyky toimii muutoin kuten druidin samanniminen kyky, mutta samoojan "druiditaso" on puolet hänen samoojatasostaan. Samooja voi valita eläintoverinsa vaihtoehtoisten eläintoverien luettelosta aivan kuten druidikin, mutta hänen "druiditasokseen" katsotaan tällöinkin puolet hänen samoojatasostaan. Druidien tapaan samoojakaan ei voi valita vaihtoehtoista eläintä, jos valinta pudottaisi hänen "druiditasonsa" alle 1:n.

Loitsut

4. tasolta alkaen samooja voi langettaa pienen määrän jumalloitsuja, jotka valitaan samoojanloitsujen luettelosta. Samoojan on valittava ja alustettava loitsunsa etukäteen (ks. alla).

Jotta samooja voisi alustaa ja langettaa loitsun, hänen Viisaus-arvonsa on oltava vähintään 10 + loitsun taso. Laistoheitoissa samoojan langettamia loitsuja vastaan vaikeusaste on 10 + loitsun taso + samoojan Viisaus-muunnin.

Muiden loitsijoiden tapaan samoojakin voi langettaa kultakin loitsutasoltaan vain tietyn määrän loitsuja päivässä. Samoojan päivittäinen loitsukiintiö selviää taulukosta Samooja. Hän saa kullekin päivälle lisäloitsuja, jos hänellä on korkea Viisaus-arvo. Kun taulukossa Samooja kerrotaan, että samoojan päivittäinen loitsukiintiö joltakin loitsutasolta on 0, hän saa langettaa kyseiseltä tasolta vain ne lisäloitsut, jotka hän mahdollisesti saa Viisaus-arvonsa perusteella. Samooja ei saa valtapiiriloitsuja eikä suotuja voimia niin kuin pappi.

Samooja alustaa ja langettaa loitsuja kuten pappi, joskaan hän ei voi luopua alustamastaan loitsusta langettaakseen sen sijasta hoito-loitsun. Samooja voi alustaa ja langettaa minkä tahansa loitsun samoojanloitsujen luettelosta, kunhan hän voi langettaa kyseisen tason loitsuja, mutta hänen on valittava päivittäisen mietiskelytuokionsa aikana, mitä loitsuja hän alustaa.

3. tasolle asti samoojalla ei ole langettajatasoa. 4. tasolta alkaen hänen langettajatasonsa on puolet hänen samoojatasostaan.

Harjaantunut taistelutapa (Po)

6. tasolla samoojan taidot hänen valitsemassaan taistelutavassa (jousiammunnassa tai kahden aseen käyttelyssä) karttuvat. Jos hän valitsi 2. tasolla jousiammunnan, hänen katsotaan saavan nyt Parviammunta-valtin, vaikka hän ei täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Jos hän valitsi 2. tasolla kahden aseen käyttelyn, hänen katsotaan saavan nyt Harjaantunut kahdella aseella taistelu -valtin, vaikka hän ei täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Kuten aiemminkin, samoojan valitseman tavan hyödyt ovat voimassa vain, kun hänellä on yllään kevyt haarniska tai kun hänellä ei ole haarniskaa lainkaan. Hän menettää kaikki taistelutapansa hyödyt, jos hänellä on yllään keskiraskas tai raskas haarniska.

Saloaskel (Po)

7. tasolta alkaen samooja voi liikkua missä tahansa aluskasvillisuudessa (esimerkiksi tavallisessa piikkipensaikossa tai umpeen kasvaneilla alueilla) normaalinopeudellaan ja kärsimättä vaurioita tai mitään muitakaan haittoja.

Sellaiset piikkipensaikot ja umpeen kasvaneet alueet, joita on muunneltu taikakeinoin liikkumisen vaikeuttamiseksi, vaikuttavat häneen kuitenkin normaalisti.

Nopea jäljitys (Po)

8. tasolta alkaen samooja voi liikkua jälkiä seuratessaan normaalinopeudellaan kärsimättä tavanmukaista –5:n sakkoa. Jos hän liikkuu jäljittäessään enintään kaksi kertaa normaalinopeuttaan nopeammin, hän saa sakkoa vain –10 (eikä –20 kuten tavallisesti).

Pelastautuminen (Po)

9. tasolta alkaen samooja voi väistellä taitavasti taikahyökkäyksiä ja muita epätavallisia hyökkäyksiä. Jos hän onnistuu Refleksi-laistoheitossa sellaista hyökkäystä vastaan, joka tuottaa laiston onnistuessa normaalisti puolet vaurioista, hän ei kärsi lainkaan vaurioita. Samooja voi käyttää pelastautumista vain, jos hänellä on yllään kevyt haarniska tai hänellä ei ole haarniskaa lainkaan. Puolustuskyvytön samooja ei hyödy pelastautuminen-kyvystään.

Taistelutapamestaruus (Po)

11. tasolla samoojan taidot hänen valitsemassaan taistelutavassa (jousiammunta tai kahden aseen käyttely) karttuvat jälleen. Jos hän valitsi 2. tasolla jousiammunnan, hänen katsotaan saavan nyt Harjaantunut tarkkuusammunta -valtin, vaikkei hän täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Jos hän valitsi 2. tasolla kahden aseen käyttelyn, hänen katsotaan saavan nyt Väkevä kahdella aseella taistelu -valtin, vaikkei hän täyttäisi kyseisen valtin normaaleja ennakkoehtoja.

Kuten aiemminkin, samoojan valitseman taistelutavan hyödyt ovat voimassa vain, kun hänellä on yllään kevyt haarniska tai hänellä ei ole haarniskaa lainkaan. Hän menettää kaikki taistelutapansa hyödyt, jos hänellä on yllään keskiraskas tai raskas haarniska.

Maastoutuminen (Po)

13. tasolta alkaen samooja voi käyttää Piiloutuminen-taitoa minkätyyppisessä maastossa tahansa, sellaisessakin, jossa ei ole tarjolla suojaa tai näkösuojaa.

Piiloutuminen silmien alla (Po)

17. tasolta alkaen samooja voi käyttää Piiloutuminen-taitoa minkätyyppisessä maastossa tahansa, vaikka häntä tarkkailtaisiin.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.