Lykantrooppi

Lykantrooppi on ihmisolio tai jättiläinen, joka pystyy muuntautumaan eläimeksi. Luontaisessa hahmossaan lykantrooppi näyttää samalta kuin muutkin kansansa edustajat (tosin synnynnäisillä lykantroopeilla ja niillä, joiden tartunnasta on jo aikaa, on hivenen eläimelliset piirteet). Kun lykantrooppi on eläinhahmossaan, se näyttää lajinsa valioyksilöltä, mutta tarkemmin katsottuna sen silmissä – jotka hehkuvat pimeässä usein punaisina – on luonnonvastainen älynpilkahdus.

Lykantropia voi levitä kuin tauti. Lykantrooppi on kenties aloittanut elämänsä tavallisena ihmisoliona tai jättiläisenä mutta saanut lykantropiatartunnan sen jälkeen, kun jokin lykantrooppi on haavoittanut sitä. Tällaista olentoa kutsutaan tartutetuksi lykantroopiksi. Toisten olentojen lykantropia on verenperintöä. Niitä kutsutaan synnynnäisiksi lykantroopeiksi.


Taistelu

Kun lykantrooppi on ihmisoliohahmossaan (tai jättiläishahmossaan), se käyttää samoja aseita ja taktiikoita kuin muutkin kansansa edustajat, joskin se on usein muita herkempi hyökkäämään. Lykantroopilla on eläinhahmonsa aistit, mukaan lukien vainu ja hämäränäkö, ja se ymmärtää syvällisesti eläinhahmonsa kaltaisia eläimiä ja pystyy viestimään niiden kanssa. Tartutettu lykantrooppi, joka kärsii vaurioita taistelussa, saattaa hurjistua ja siirtyä eläinhahmoonsa vastoin tahtoaan.

Eläinhahmoinen lykantrooppi taistelee kuten kaltaisensa eläin, joskin sen puraisu voi tartuttaa lykantropiataudin. Se on tavallista eläintä ovelampi ja vahvempi, ja sillä on vauriovähennystä, joka voidaan sivuuttaa vain hopeoiduin asein.

Synnynnäinen lykantrooppi (tai tartutettu lykantrooppi, joka on tullut tietoiseksi tartunnastaan) voi siirtyä lisäksi välimuotohahmoon, joka on sekoitus ihmisolio- ja eläinhahmojen piirteitä. Välimuotohahmolla on kädet, joilla se voi käyttää aseita, mutta se voi hyökätä myös hampaillaan ja kynsillään. Välimuotohahmon puraisu levittää lykantropiaa, ja välimuodolla on sama vauriovähennys kuin eläinhahmolla.


Lykantrooppikarhu

Lykantrooppikarhu, ihmishahmo

Lykantrooppikarhu, karhuhahmo

Lykantrooppikarhu, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

1n8+1 plus 6n8+30 (62 kp)

1n8+1 plus 6n8+30 (62 kp)

1n8+1 plus 6n8+30 (62 kp)

Aloite

+0

+1

+1

Nopeus

30 j (6 ruutua)

40 j (8 ruutua)

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

15 (+2 kehopanssari, +3 raudoitettu nahkahaarniska), kosketus 10, valmistautumaton 15

17 (–1 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 16

17 (–1 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 16

Perushyökkäys/paini   

+5/+6

+5/+18

+5/+18

Hyökkäys

Kahden käden kirves +6 lähitaistelu (1n12+1/×3) tai heittokirves +5 kantama (1n6+1)

Kynnet +13 lähitaistelu (1n8+9)

Kahden käden kirves +11 lähitaistelu (1n12+13/×3); tai kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9)

Täyshyökkäys

Kahden käden kirves +6 lähitaistelu (1n12+1/×3) tai heittokirves +5 kantama (1n6+1)

2 kynnet +13 lähitaistelu (1n8+9) ja puraisu +11 lähitaistelu (2n6+4)

Kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9) ja kahden käden kirves +9 lähitaistelu (1n12+4/×3) ja puraisu +11 lähitaistelu (1n8+4); tai 2 kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9) ja puraisu +11 lähitaistelu (1n8+4)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

10 j/5 j

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Harjaantunut tarttuminen, lykantropiakirous

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, karhuyhteys, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, karhuyhteys, vaurio­vähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, karhuyhteys, vaurio­vähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +8, Ref +5, Tahto +4

Sitk +12, Ref +6, Tahto +4

Sitk +12, Ref +6, Tahto +4

Kyvyt

Vma 13Ket 11Ruk 12Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 29Ket 13Ruk 20Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 29Ket 13Ruk 20Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Taidot

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kuuntelu +4, Uinti +1

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kuuntelu +4, Uinti +13

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +5, Kuuntelu +4, Uinti +9

Valtit

Jaksavuus, Juoksu, JäljitysL, Sarjahyökkäys, Teräksinen tahtoL, Väkihyökkäys,

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Kylmät metsät

Kylmät metsät

Kylmät metsät

Järjestäytyminen

Erakko, pari, perhe (3–4) tai seurue
(2–4 plus 1–4 ruskeakarhua)

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

5

5

5

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-hyvä

Aina lainkuuliais-hyvä

Aina lainkuuliais-hyvä

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Lykantrooppikarhu on ihmisoliohahmossaan yleensä tanakka, lihaksikas ja karvainen. Hiukset ovat usein tuuheat ja ruskeat, ja miehillä on tavallisimmin parta. Hiusväri voi olla myös punertava, vaalea, vitivalkoinen tai musta, sen mukaan minkä värinen karhuhahmon turkki on. Lykantrooppikarhu pukeutuu yksinkertaisiin kangas- ja nahkavaatteisiin, jotka on helppo riisua, korjata tai vaihtaa.

Taistelu

Eläinhahmoinen lykantrooppikarhu taistelee aivan kuten ruskeakarhu. Ihmisolio- ja välimuotohahmot suosivat suuria ja painavia aseita, kuten kahden käden kirvestä tai kahden käden miekkaa. Lykantrooppikarhun kahden käden kirves on Keskikokoinen ase, joten välimuotohahmossaan se voi käytellä kirvestä yhdellä kädellä.

Salahahmo (Yl)

Lykantrooppikarhu voi muuttua joko ruskeakarhuksi tai ruskeakarhun ja ihmisolion välimuodoksi.

Karhuyhteys (Po)

Lykantrooppikarhu voi viestiä karhujen ja alkukarhujen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin karhuja ja alkukarhuja vastaan.

Lykantropiakirous (Yl)

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppikarhu osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Harjaantunut tarttuminen (Po)

Jotta lykantrooppikarhu voisi käyttää tätä kykyä, sen on oltava karhuhahmossa ja osuttava kynsihyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle.

Taidot

Lykantrooppikarhu saa rotuhyvitystä +4 Uinti-testeihin, joita se suorittaa eläin- tai välimuotohahmossaan.

Tietolaatikon lykantrooppikarhu on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.


Lykantrooppirotta

Lykantrooppirotta, ihmishahmo

Lykantrooppirotta, alkurottahahmo

Lykantrooppirotta, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Pieni ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

1n8+1 plus 1n8+2 (12 kp)

1n8+1 plus 1n8+2 (12 kp)

1n8+1 plus 1n8+2 (12 kp)

Aloite

+0

+3

+3

Nopeus

30 j (6 ruutua)

40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

15 (+2 kehopanssari, +2 nahkahaarniska, +1 kupurakilpi), kosketus 10, valmistautumaton 15

17 (+1 koko, +3 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 14

16 (+3 Ket, +3 kehopanssari),
kosketus 13, valmistautumaton 13

Perushyökkäys/paini   

+1/+2

+1/–2

+1/+2

Hyökkäys

Säilä +2 lähitaistelu (1n6+1/18–20)
tai kevyt varsijousi +1 kantama (1n8/19–20)

Puraisu +6 lähitaistelu
(1n4+1 plus tauti)

Säilä +5 lähitaistelu (1n6+1/18–20)
tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n8/19–20)

Täyshyökkäys

Säilä +2 lähitaistelu (1n6+1/18–20)
tai kevyt varsijousi +1 kantama (1n8/19–20)

Puraisu +6 lähitaistelu
(1n4+1 plus tauti)

Säilä +4 lähitaistelu (1n6+1/18–20) ja puraisu –1 lähitaistelu (1n6 plus tauti); tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n8/19–20)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

5 j/5 j

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Lykantropiakirous, tauti

Lykantropiakirous, tauti

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, rottayhteys, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, rottayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, rottayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +5, Ref +2, Tahto +4

Sitk +6, Ref +5, Tahto +4

Sitk +6, Ref +5, Tahto +4

Kyvyt

Vma 13Ket 11Ruk 12Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 13Ket 17Ruk 14Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 13Ket 17Ruk 14Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Taidot

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +0, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +1, Uinti +9, Äänetön liike +0

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +4, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +5, Uinti +9, Äänetön liike +4

Valtit

AsetaituruusL, Teräksinen tahtoL, Valppaus, Väistely

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa

Mikä tahansa

Mikä tahansa

Järjestäytyminen

Erakko, pari, lauma (6–10)
tai seurue (2–5 plus 5–8 alkurottaa)

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

2

2

2

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina lainkuuliais-paha

Aina lainkuuliais-paha

Aina lainkuuliais-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Ihmisoliohahmoinen lykantrooppirotta on useimmiten laiha, jäntevä ja keskimittaista lyhyempi. Sen katse on pälyilevä ja sen nenä ja suu voivat värähdellä, kun se kiihtyy tai innostuu. Miehillä on usein haituvaiset viikset.

Taistelu

Alkurottahahmoinen lykantrooppirotta välttelee taistelua ja keskittyy vaanimiseen ja vakoiluun. Välimuotohahmo taistelee säilällä ja kevyellä varsijousella.

Salahahmo (Yl) 

Lykantrooppirotta voi muuttua joko alkurotaksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.

Lykantropiakirous (Yl) 

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppirotta osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Tauti (Po)

Saastakuume; puraisu, Sitkeys VA 12, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Rottayhteys (Po)

Lykantrooppirotta voi viestiä rottien ja alkurottien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin rottia ja alkurottia vastaan.

Taidot

Lykantrooppirotta, joka on eläin- tai välimuotohahmossaan, käyttää Kiipeily- ja Uinti-testeissä Ketteryys-muunnintaan. Se saa Kiipeily-testeihinsä rotuhyvitystä +8, ja se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.

Lykantrooppirotta saa alkurottahahmossaan rotuhyvitystä +5 Uinti-testeihinsä.

Valtit

Lykantrooppirotta saa Asetaituruuden lisävalttina.

Tietolaatikon lykantrooppirotta on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.


Lykantrooppisusi

Lykantrooppisusi, ihmishahmo

Lykantrooppisusi, susihahmo

Lykantrooppisusi, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

1n8+1 plus 2n8+6 (20 kp)

1n8+1 plus 2n8+6 (20 kp)

1n8+1 plus 2n8+6 (20 kp)

Aloite

+4

+6

+6

Nopeus

30 j (6 ruutua)

50 j (10 ruutua)

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

17 (+2 kehopanssari, +4 rengaspaita,
+1 kevyt kilpi), kosketus 10, valmistautumaton 17

16 (+2 Ket, +4 kehopanssari),
kosketus 12, valmistautumaton 14

16 (+2 Ket, +4 kehopanssari),
kosketus 12, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+2/+3

+2/+4

+2/+4

Hyökkäys

Pitkämiekka +3 lähitaistelu (1n8+1/19–20) tai kevyt varsijousi +2 kantama (1n8/19–20)

Puraisu +5 lähitaistelu (1n6+3)

Kynnet +4 lähitaistelu (1n4+2)

Täyshyökkäys

Pitkämiekka +3 lähitaistelu (1n8+1/19–20) tai kevyt varsijousi +2 kantama (1n8/19–20)

Puraisu +5 lähitaistelu (1n6+3)

2 kynnet +4 lähitaistelu (1n4+2) ja puraisu +0 lähitaistelu (1n6+1)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

5 j/5 j

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Lykantropiakirous, kampitus

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, susiyhteys, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +6, Ref +3, Tahto +2

Sitk +8, Ref +5, Tahto +2

Sitk +8, Ref +5, Tahto +2

Kyvyt :

Vma 13Ket 11Ruk 12Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 15Ket 15Ruk 16Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 15Ket 15Ruk 16Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Taidot

Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +1, Äänetön liike +2

Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2*, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +6

Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2*, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +6

Valtit

Aseeseen keskittyminen (puraisu), JäljitysL, Nopea aloite, Salavihkaisuus, Teräksinen tahtoL

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko, pari, lauma (6–10)
tai seurue (2–5 plus 5–8 sutta)

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

3

3

3

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Aina kaoottis-paha

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Ihmisoliohahmoisella lykantrooppisudella ei ole mitään paljastavia tunnuspiirteitä.

Taistelu

Susihahmoinen lykantrooppisusi voi käyttää kampitusta kuten tavallinen susi. Välimuotohahmo ei yleensä turvaudu valmistettuihin aseisiin, joskin se voi hyökätä sellaisilla ja käyttää puraisua toissijaisena kehoasehyökkäyksenä.

Salahahmo (Yl)  

Lykantrooppisusi voi muuttua joko sudeksi tai kaksijalkaiseksi välimuoto­hahmoksi.

Lykantropiakirous (Yl)  

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppisusi osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Kampitus (Po)

Lykantrooppisusi, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +2) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle.

Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa lykantrooppisutta vastavetona.

Susiyhteys (Po)

Lykantrooppisusi voi viestiä susien ja alkususien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin susia ja alkususia vastaan.

Taidot

*Välimuoto- tai susihahmoinen lykantrooppisusi saa rotuhyvitystä +4 Eränkäynti-testeihinsä, kun se jäljittää vainunsa avulla.

Tietolaatikon lykantrooppisusi on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.


Lykantrooppisusivaltias

Lykantrooppisusivaltias, ihmishahmo   

Lykantrooppisusivaltias, alkususihahmo

Lykantrooppisusivaltias, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

10n10+20 plus 6n8+30 (132 kp)

10n10+20 plus 6n8+30 (132 kp)

10n10+20 plus 6n8+30 (132 kp)

Aloite

+2

+4

+4

Nopeus

30 j (6 ruutua)

40 j (8 ruutua)

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

26 (+2 Ket, +3 kehopanssari, +6 mithralrengaspaita +2, +5 raskas kilpi +3), kosketus 12, valmistautumaton 24

19 (–1 koko, +4 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15

19 (–1 koko, +4 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15

Perushyökkäys/paini   

+14/+18

+14/+29

+14/+27

Hyökkäys

Puolentoista käden miekka +2 +21 lähitaistelu (1n10+8/17–20) tai yhdistelmävaliopitkäjousi (Vma-hyvitys +4) (2n8 +15/17–20) +17 kantama (1n8+4/×3)

Puraisu +25 lähitaistelu
(2n6+16/19–20)

Kynnet +24 lähitaistelu (1n6+11) tai puolentoista käden miekka +2 +27 lähitaistelu

Täyshyökkäys

Puolentoista käden miekka +2 +21/+16/+11 lähitaistelu (1n10+8/17–20) tai yhdistelmävaliopitkäjousi (Vma-hyvitys +4) +17/+12/+7 kantama (1n8+4/×3)

Puraisu +25 lähitaistelu
(2n6+16/19–20)

2 kynnet +24 lähitaistelu (1n6+11) ja puraisu +20 lähitaistelu (2n6+5/19–20); tai puolentoista käden miekka +2 +27/+22/+17 lähitaistelu (2n8+15/17–20) ja puraisu +20 lähitaistelu (2n6+5/19–20)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

10 j/5 j

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Lykantropiakirous, kampitus

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, susiyhteys, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +16, Ref +12, Tahto +13

Sitk +17, Ref +12, Tahto +11

Sitk +17, Ref +12, Tahto +11

Kyvyt

Vma 18Ket 14Ruk 14Äly 10Vii 12,   
Kar 12   

Vma 32Ket 18Ruk 20Äly 10Vii 12,   
Kar 12   

Vma 32Ket 18Ruk 20Äly 10Vii 12,   
Kar 12   

Taidot

Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +8

Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5*, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +12

Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5*, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +12

Valtit

Aseeseen erikoistuminen (puolentoista käden miekka), Aseeseen keskittyminen (puolentoista käden miekka), Aseeseen keskittyminen (puraisu), Erikoisase­pätevyys (puolentoista käden miekka), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Juoksu, JäljitysL, Niittäminen, Salavihkaisuus, Sitkeä kehopanssari, Taistelurefleksit, Teräksinen tahtoL, Valppaus, Varmempi kriittinen (puolentoista käden miekka), Varmempi kriittinen (puraisu), Väkihyökkäys

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko, pari, tai lauma (1–2 lykantrooppisusivaltiasta plus 2–4 lykantrooppisutta plus 5–8 sutta)

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

14

14

14

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina kaoottis-paha

Aina kaoottis-paha

Aina kaoottis-paha

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Lykantrooppisusivaltias on vahvempi, sitkeämpi ja vaarallisempi kuin vähäisemmät toverinsa. Luonteeltaan se on murhanhimoinen peto, joka nauttii hävityksestä ja sekasorrosta.

Tietolaatikon lykantrooppisusivaltias on 10. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 16, Ket 14, Ruk 14, Äly 10, Vii 10, Kar 12.

Taistelu

Lykantrooppisusivaltias voi muuttua joko alkususihahmoon tai välimuotohahmoon. Alkususihahmossaan se voi kampittaa kuten tavallinen alkususi. Välimuotohahmossaan se voi käytellä joko valmistettuja aseita tai kynsiään.

Salahahmo (Yl)   

Lykantrooppisusivaltias voi muuttua joko alkusudeksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.

Lykantropiakirous (Yl)   

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppisusivaltias osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Kampitus (Po) 

Lykantrooppisusivaltias, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +15) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa lykantrooppisusivaltiasta vastavetona.

Susiyhteys (Po) 

Lykantrooppisusivaltias voi viestiä susien ja alkususien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin susia ja alkususia vastaan.

Taidot

*Välimuoto- tai susihahmoinen lykantrooppisusivaltias saa rotuhyvitystä +4 Eränkäynti-testeihinsä, kun se jäljittää vainunsa avulla.

Varusteet

Mithralrengaspaita +2, raskas kilpi +3, puolentoista käden miekka +2, isohisvoimain hansikkaat, sietoviitta +2, yhdistelmä­valiopitkäjousi (+4 Vma-hyvitys).


Lykantrooppitiikeri

Lykantrooppitiikeri, ihmishahmo

Lykantrooppitiikeri, tiikerihahmo

Lykantrooppitiikeri, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Iso ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

1n8+1 plus 6n8+18 (50 kp)

1n8+1 plus 6n8+18 (50 kp)

1n8+1 plus 6n8+18 (50 kp)

Aloite

+4

+6

+6

Nopeus

Rintapanssarissa 20 j (4 ruutua); perusnopeus 30 j

40 j (8 ruutua)

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

17 (+2 kehopanssari, +5 rintapanssari), kosketus 10, valmistautumaton 17

16 (–1 koko, +2 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 14

16 (–1 koko, +2 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 14

Perushyökkäys/paini   

+5/+6

+5/+16

+5/+16

Hyökkäys

Glaivi +6 lähitaistelu (1n10+1/×3) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +1) +5 kantama (1n8+1/×3)

Kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7)

Kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7)

Täyshyökkäys

Glaivi +6 lähitaistelu (1n10+1/×3) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +1) +5 kantama (1n8+1/×3)

2 kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7) ja puraisu +6 lähitaistelu (2n6+3)

2 kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7) ja puraisu +6 lähitaistelu (2n6+3)

Tila/ulottuma

5 j/5 j (glaivilla 10 j)

10 j/5 j

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kimppuunsyöksy, harjaantunut tarttuminen, raatelu, lykantropiakirous

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, tiikeriyhteys, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, tiikeriyhteys, vaurio­vähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, tiikeriyhteys, vaurio­vähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +8, Ref +5, Tahto +4

Sitk +10, Ref +7, Tahto +4

Sitk +10, Ref +7, Tahto +4

Kyvyt

Vma 13Ket 11Ruk 12Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 25Ket 15Ruk 16Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 25Ket 15Ruk 16Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Taidot

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +1, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +0, Tasapainoilu +0, Äänetön liike +0

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +12, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +2*, Tasapainoilu +6, Äänetön liike +12

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +12, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +2, Tasapainoilu +6, Äänetön liike +12

Valtit

Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu, kynnet), Nopea aloite, Taistelurefleksit, Teräksinen tahtoL, ValppausL

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Lämpimät metsät

Lämpimät metsät

Lämpimät metsät

Järjestäytyminen

Erakko tai pari

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

5

5

5

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina neutraali

Aina neutraali

Aina neutraali

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Ihmisoliohahmoinen lykantrooppitiikeri on yleensä sopusuhtaisen lihaksikas, keskimittaista pitempi ja erittäin ketterä.

Taistelu

Lykantrooppitiikeri voi siirtyä joko tiikerihahmoon tai välimuotohahmoon. Tiikerihahmo voi käyttää kimppuunsyöksyä ja tarttumista kuten tavallinen tiikeri. Välimuotohahmo turvautuu tappaviin kynsiinsä.

Salahahmo (Yl)    

Lykantrooppitiikeri voi muuttua joko tiikeriksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.

Lykantropiakirous (Yl)    

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppitiikeri osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Harjaantunut tarttuminen (Po) 

Jotta lykantrooppitiikeri voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava tiikerihahmossa kynsi- tai puraisuhyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.

Kimppuunsyöksy (Po)

Jos lykantrooppitiikeri rynnäköi tiikerihahmossa, se voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.

Raatelu (Po)

Hyökkäyshyvitys +9 lähitaistelu, vauriot 1n8+3.

Tiikeriyhteys (Po)

Lykantrooppitiikeri voi viestiä tiikerien ja alkutiikerien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin tiikereitä ja alkutiikereitä vastaan.

Taidot

Lykantrooppitiikeri saa kaikissa hahmoissaan hyvitystä +4 Piiloutuminen-, Tasapainoilu- ja Äänetön liike -testeihinsä. *Tiikerihahmon Piiloutuminen-hyvitys kohoaa korkeassa heinikossa tai tiheän aluskasvillisuuden seassa +8:aan.

Tietolaatikon lykantrooppitiikeri on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.


Lykantrooppivillisika

Lykantrooppivillisika,
ihmishahmo

Lykantrooppivillisika,
villisikahahmo

Lykantrooppivillisika,
välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Keskikokoinen ihmisolio
(ihminen, hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

1n8+4 plus 3n8+12 (34 kp)

1n8+4 plus 3n8+12 (34 kp)

1n8+4 plus 3n8+12 (34 kp)

Aloite

+0

+0

+0

Nopeus

20 j suomuspanssarissa (4 ruutua); perusnopeus 30 j

40 j (8 ruutua)

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

18 (+2 kehopanssari, +4 suomuspanssari, +2 raskas kilpi), kosketus 10, valmistautumaton 18

18 (+8 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 18

18 (+8 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 18

Perushyökkäys/paini   

+3/+4

+3/+6

+3/+6

Hyökkäys

Sotakirves +4 lähitaistelu (1n8+1/×3) tai heittokeihäs +3 kantama (1n6+1)

Torahampaat +6 lähitaistelu (1n8+4)

Sotakirves +6 lähitaistelu (1n8+4/×3) tai kynnet +6 lähitaistelu (1n4+3)

Täyshyökkäys

Sotakirves +4 lähitaistelu (1n8+1/×3) tai heittokeihäs +3 kantama (1n6+1)

Torahampaat +6 lähitaistelu (1n8+4)

Sotakirves +6 lähitaistelu (1n8+4/×3) ja torahampaat +1 lähitaistelu (1n6+1); tai 2 kynnet +6 lähitaistelu (1n4+3) ja torahampaat +1 lähitaistelu (1n6+1)

Tila/ulottuma

5 j/5 j

5 j/5 j

5 j/5 j

Erikoishyökkäykset

Lykantropiakirous

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, villisikayhteys, hurjuus, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +6, Ref +3, Tahto +3

Sitk +9, Ref +3, Tahto +3

Sitk +9, Ref +3, Tahto +3

Kyvyt

Vma 13Ket 11Ruk 12Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 17Ket 11Ruk 18Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Vma 17Ket 11Ruk 18Äly 10Vii 11,   
Kar 8   

Taidot

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5

Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5

Valtit

ValppausL, Harjaantunut puskeminen, Kestokyky, Teräksinen tahtoL, Väkihyökkäys

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Esiintymisympäristö

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Lauhkeat metsät

Järjestäytyminen

Erakko, pari, katras (3–4)
tai seurue (2–4 plus 1–4 villisikaa)

(samat kuin ihmishahmolla)

(samat kuin ihmishahmolla)

Haasteluokitus

4

4

4

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina neutraali

Aina neutraali

Aina neutraali

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+3

+3

+3

Ihmisoliohahmoinen lykantrooppivillisika on yleensä tanakka, lihaksikas ja keskimittainen. Se pukeutuu yksinkertaisiin vaatteisiin, jotka on helppo riisua, korjata tai vaihtaa.

Taistelu

Lykantrooppivillisika on kaikissa hahmoissaan yhtä hurjaluontoinen kuin tavallinen villisika. Välimuotohahmo käyttää taistelussa sekä valmistettuja aseita että vaarallisia torahampaitaan.

Salahahmo (Yl)     

Lykantrooppivillisika voi muuttua villisiaksi tai villisian ja ihmisolion välimuodoksi.

Villisikayhteys (Po)

Lykantrooppivillisika voi viestiä villisikojen ja alkuvillisikojen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin villisikoja ja alkuvillisikoja vastaan.

Lykantropiakirous (Yl)     

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppivillisika osuu eläin- tai välimuotohahmonsa torahammashyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Hurjuus (Po)

Lykantrooppivillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.

Tietolaatikon lykantrooppivillisika on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.


Mäkijättiläinen/lykantrooppialkuvillisika

Mäkijättiläinen/lykantrooppi­alkuvillisika, jättiläishahmo

Mäkijättiläinen/lykantrooppi­alkuvillisika, alkuvillisikahahmo

Mäkijättiläinen/lykantrooppi­alkuvillisika, välimuotohahmo

Koko/tyyppi

Iso jättiläinen (hahmonvaihtaja)

Iso jättiläinen (hahmonvaihtaja)

Iso jättiläinen (hahmonvaihtaja)

Kestonoppia

12n8+51 plus 7n8+49 (185 kp)

12n8+51 plus 7n8+49 (185 kp)

12n8+51 plus 7n8+49 (185 kp)

Aloite

–1

–1

–1

Nopeus

Vuotahaarniskassa 30 j (6 ruutua); perusnopeus 40 j

40 j (8 ruutua)

40 j (8 ruutua)

Panssariluokka

22 (–1 koko, –1 Ket, +11 kehopanssari,   
+3 vuotahaarniska), kosketus 8, valmistautumaton 22

16 (–1 koko, –1 Ket, +8 kehopanssari),    
kosketus 8, valmistautumaton 16

19 (–1 koko, –1 Ket, +11 kehopanssari),   
kosketus 8, valmistautumaton 19

Perushyökkäys/paini   

+14/+25

+14/+33

+14/+33

Hyökkäys

Kahden käden kurikka +21 lähitaistelu (2n8+10) tai isku +20 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +12 kantama (2n6+7)

Torahampaat +28 lähitaistelu (1n8+22)

Kahden käden kurikka +29 lähitaistelu (2n8+22) tai kynnet +28 lähitaistelu (1n6+15)

Täyshyökkäys

Kahden käden kurikka +21/+16/+11 lähitaistelu (2n8+10) tai 2 iskua +20 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +12 kantama (2n6+7)

Torahampaat +28 lähitaistelu (1n8+22)

Kahden käden kurikka +29/+24/+19 lähitaistelu (2n8+22) ja torahampaat +23 lähitaistelu (1n8+7); tai 2 kynnet +28 lähitaistelu (1n6+15) ja torahampaat +23 lähitaistelu (1n8+7)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

10 j/5 j

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Kivenheitto

Lykantropiakirous

Lykantropiakirous

Erikoisominaisuudet

Salahahmo, villisikayhteys, hurjuus, hämäränäkö, kivensieppaus, vainu

Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu

Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu

Laistot

Sitk +17, Ref +8, Tahto +12

Sitk +20, Ref +8, Tahto +12

Sitk +20, Ref +8, Tahto +12

Kyvyt

Vma 25Ket 8Ruk 19Äly 6Vii 12,
Kar 7

Vma 41Ket 8Ruk 25Äly 6Vii 12,
Kar 7

Vma 41Ket 8Ruk 25Äly 6Vii 12,
Kar 7

Taidot

Havainnointi +12, Kiipeily +10,
Kuuntelu +10, Loikkaus +10

Havainnointi +12, Kiipeily +18,
Kuuntelu +10, Loikkaus +22

Havainnointi +12, Kiipeily +18,
Kuuntelu +10, Loikkaus +22

Valtit

Aseeseen keskittyminen (kahden käden kurikka), Harjaantunut puskeminen, Harjaantunut hajotusisku, Jaksavuus, Niittäminen, Teräksinen tahtoL, ValppausL, Väkihyökkäys

(samat kuin jättiläishahmolla)

(samat kuin jättiläishahmolla)

Esiintymisympäristö

Lauhkeat mäkimaat

Lauhkeat mäkimaat

Lauhkeat mäkimaat

Järjestäytyminen

Erakko, pari, katras (3–4)
tai seurue (2–4 plus 1–4 alkuvillisikaa)

(samat kuin jättiläishahmolla)

(samat kuin jättiläishahmolla)

Haasteluokitus

11

11

11

Aarteet

Vakio

Vakio

Vakio

Hengenlaatu

Aina neutraali

Aina neutraali

Aina neutraali

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

+7

+7

+7

Lykantrooppialkuvillisika näyttää jättiläishahmossaan jokseenkin samalta kuin tavallinen mäkijättiläinen, joskin se on hiukan rotevampi ja sen ihokarvat ovat kankeammat. Tietolaatikossa kuvattu lykantrooppi­alkuvillisika perustuu mäkijättiläiseen ja synnynnäiseen lykantrooppiin, ja sillä on mäkijättiläisen normaalit kykyarvot.

Taistelu

Lykantrooppialkuvillisika suuttuu herkästi. Se aloittaa taistelun yleensä jättiläishahmossa ja siirtyy sitten välimuotohahmoon hyödyntääkseen hahmon valtavia voimia. Se työntää usein vihollisiaan taaksepäin Harjaantunut puskeminen -valtillaan ja murskaa niiden aseet ja kilvet Harjaantunut hajotusisku -valtillaan.

Salahahmo (Yl)      

Lykantrooppialkuvillisika voi muuttua joko alkuvillisiaksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.

Villisikayhteys (Po) 

Lykantrooppialkuvillisika voi viestiä villisikojen ja alkuvillisikojen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin villisikoja ja alkuvillisikoja vastaan.

Lykantropiakirous (Yl)      

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppialkuvillisika osuu eläin- tai välimuotohahmonsa torahammashyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.

Hurjuus (Po) 

Lykantrooppialkuvillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.


Lykantroopin luominen

"Lykantrooppi" on hirviöprofiili, joka voidaan lisätä mihin tahansa ihmisolioon tai jättiläiseen (tätä olentoa kutsutaan edempänä pohjaolennoksi). Lykantrooppi-profiili voi olla peritty (synnynnäiset lykantroopit) tai hankittu (tartutetut lykantroopit). Lykantroopiksi muuttuja on ikään kuin luokkayhdistelmähahmo, joka valitsee jonkin eläimen uudeksi luokakseen ja saa eläimelle kuuluvat kestonopat.

Koko/tyyppi

Pohjaolennon tyyppi ei muutu, mutta olento saa hahmonvaihtaja-alatyypin. Lykantrooppi saa jonkin eläin-tyyppiin kuuluvan lihansyöjän tai kaikkiruokaisen olennon ominaispiirteet (tätä olentoa kutsutaan edempänä pohjaeläimeksi).

Pohjaeläin voi olla mikä tahansa peto, haaskansyöjä tai kaikki­ruokainen eläin, jonka kokoluokka on enintään yhden pienempi tai suurempi kuin pohjaolennolla. (Jos pohjaolento on Keskikokoinen, vaihtoehdot ovat siis Pieni, Keskikokoinen ja Iso.) Lykantrooppi voi siirtyä myös välimuotohahmoon, jossa on piirteitä sekä pohjaolennosta että pohjaeläimestä. Välimuotohahmo on joko pohjaeläimen tai pohjaolennon kokoinen, kumpi vain on suurempi.

Lykantroopilla on alla mainittujen peliteknisten tietojen ja erikoiskykyjen lisäksi joko pohjaolennon tai pohjaeläimen tiedot ja kyvyt.

Kestonopat ja kestopisteet

Samat kuin pohjaolennolla plus pohjaeläimen kestonopat ja kestopisteet. Laske kokonaiskestopistemäärät lisäämällä Ruumiinkunto-muuntimet sen mukaan, mikä lykantroopin Ruumiinkunto on kussakin hahmossa.

Nopeus

Sama kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on. Välimuotohahmo käyttää pohjaolennon nopeutta.

Panssariluokka

Pohjaolennon kehopanssarihyvitys kasvaa +2:lla kaikissa hahmoissa. Välimuotohahmoisen lykantroopin kehopanssarihyvitys on sama kuin joko pohjaolennon tai pohjaeläimen kehopanssarihyvitys, kumpi vain on parempi.

Perushyökkäys/paini

Lisää pohjaolennon perushyökkäyshyvitykseen pohjaeläimen perushyökkäyshyvitys. Lykantroopin painihyvityksiin lasketaan hyökkäyshyvitys sekä Voimakkuus- että kokomuuntimet olennon kulloisenkin hahmon mukaisesti.

Hyökkäykset

Samat kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on.

Välimuotohahmoinen lykantrooppi saa kehoaseikseen kaksi kynsihyökkäystä ja yhden puraisuhyökkäyksen. Kehoaseet tuottavat vaurioita välimuotohahmon koon mukaisesti. Välimuoto voi hyökätä joko valmistetulla aseella ja puraisulla tai kaikilla kehoaseillaan. Välimuodon puraisuhyökkäys on toissijainen hyökkäys.

Välimuodon koko   

Kynnet   

Puraisu   

Pieni

1n3

1n4

Keskikokoinen

1n4

1n6

Iso

1n6

1n8

Valtava

2n4

2n6

Vauriot

Samat kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on.

Erikoishyökkäykset

Lykantrooppi saa pitää pohjaolennon tai pohjaeläimen erikoishyökkäykset sen mukaan, mitä hahmoa se kulloinkin käyttää, ja lisäksi se saa alla kuvatun erikoishyökkäyksen.

Lykantroopin välimuotohahmo ei saa mitään pohjaeläimen erikoishyökkäyksiä. Lykantrooppiloitsija ei voi langettaa eläinhahmoisena loitsuja, joissa on puhe-, ele- tai ainesosatekijä, eikä välimuotohahmoisena loitsuja, joissa on puheosatekijä.

Lykantropiakirous (Yl)       

Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin synnynnäinen lykan­trooppi osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin. Jos uhrin koko ei ole enintään yhden kokoluokan etäisyydellä lykantroopin koosta, uhri ei voi saada lykantropiaa kyseiseltä lykantroopilta. Tartutetut lykantroopit eivät voi tartuttaa lykantropiakirousta muihin.

Erikoisominaisuudet

Lykantrooppi saa pitää kaikki pohjaolennon ja pohjaeläimen erikoisominaisuudet ja saa lisäksi alla kuvatut ominaisuudet:

Salahahmo (Yl)       

Lykantrooppi voi muuttua joksikin eläimeksi (joka ilmoitetaan kunkin lykantroopin kuvauksessa).

Muuttuminen eläimeksi tai välimuotohahmoksi tai takaisin ihmisolioksi on perustoiminto.

Surmattu lykantrooppi palaa ihmisoliohahmoonsa mutta pysyy kuolleena. Olennosta irronneet ruumiinosat pysyvät kuitenkin eläinhahmossaan.

Tartutettujen lykantrooppien on vaikea hallita salahahmo-kykyään (ks. alla Lykantropia tautina), mutta synnynnäiset lykantroopit hallitsevat sen täydellisesti.

Vauriovähennys (Po)

Tartutetulla lykantroopilla on eläin- ja välimuotohahmoissaan vauriovähennystä 5/hopea. Synnynnäisellä lykantroopilla on eläin- ja välimuotohahmoissaan vauriovähennystä 10/hopea.

Lykantrooppiyhteys (Po)

Lykantrooppi voi hahmostaan riippumatta viestiä ja välittää tuntemuksia sekä eläinlajinsa tavallisten edustajien että lajin alkupetoversioiden kanssa. Se saa myös rotuhyvitystä +4 testeihin, joilla se yrittää vaikuttaa tällaisen eläimen asenteeseen, ja voi välittää sille yksinkertaisia viestejä, kuten "ystävä" tai "vihollinen". Jos eläin suhtautuu lykantrooppiin ystävällisesti, se tottelee myös käskyjä, kuten "pakene" tai "hyökkää".

Hämäränäkö (Po)

Lykantroopin kaikilla hahmoilla on hämäränäkö.

Vainu (Po)

Lykantroopin kaikilla hahmoilla on vainu-kyky.

Peruslaistohyvitykset

Lisää pohjaolennon peruslaistohyvityksiin pohjaeläimen peruslaistohyvitykset.

Kyvyt

Kaikki lykantroopit saavat +2 Viisauteensa. Lisäksi eläinhahmoisen lykantroopin ruumiilliset kykyarvot paranevat eläimen lajin mukaan alla olevassa taulukolla esitetyllä tavalla. Lisäykset ovat yhtä kuin eläimen normaali kykyarvo –10 tai –11. Välimuotohahmoisen lykantroopin ruumiilliset kykyarvot muuttuvat saman verran.

Lykantrooppi voi saada myös ylimääräisiä kykyarvokorotuksia lisääntyneistä kestonopistaan.

Taidot

Lykantrooppi saa taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, kuitenkin vähintään 1) jokaista eläinhahmonsa kestonoppaa kohden niin kuin se olisi luokkayhdistelmähahmo, joka on ottanut kyseisen eläinlajin uudeksi luokakseen. (Se ei kuitenkaan saa eläimeltä ensimmäistä kestonoppaansa, joten se ei saa nelinkertaisia taitopisteitä mistään eläinkestonopastaan.) Kaikki eläinhahmon kuvauksessa mainitut taidot ovat lykantroopin eläintasojen luokkataitoja. Lykantrooppi saa kaikki pohjaolennon ja pohjaeläimen rotutaitohyvitykset, joskin joidenkin hyvitysten saaminen vaatii tietyssä hahmossa olemista.

Valtit

Lisää pohjaolennon valtteihin pohjaeläimen valtit. Jos lykantrooppi saa tällöin saman valtin kahdesti, se ei saa mitään ylimääräistä hyötyä, ellei valttia voida valita normaalistikin useammin kuin kerran. Jos voidaan, kahdesti valittu valtti toimii kuten sen kuvauksessa kerrotaan. Lykantrooppi voi saada enemmän valtteja kuin saman kokonais­kestonoppamäärän kerännyt hahmo saisi normaalisti. Jos näin käy, kaikki "ylimääräiset" valtit katsotaan lisävalteiksi.

On mahdollista, ettei lykantrooppi täytä ihmisoliohahmoisena kaikkien valttiensa ennakkoehtoja. Jos näin käy, lykantrooppi saa pitää nämä valttinsa mutta ei pysty käyttämään niitä ihmisoliohahmoisena. Lykantrooppi saa lisävalttina Teräksisen tahdon.

Esiintymisympäristö

Sama kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä.

Järjestäytyminen

Erakko tai pari, toisinaan perhe (3–4), lauma (6–10) tai seurue (perhe plus lykantroopille läheisiä eläimiä).

Haasteluokitus

Luokkatason tai pohjaolennon mukaan. Pohjaeläimen kestonoppa­määrä vaikuttaa luokitukseen seuraavasti: 1–2 KN +2; 3–5 KN +3; 6–10 KN +4; 11–20 KN +5; vähintään 21 KN +6.

Aarteet

Vakio.

Hengenlaatu

Mikä tahansa. Uljasmuotoiset eläimet, kuten karhu, kotka ja leijona, tuottavat yleensä hyviä lykantrooppeja. Epämiellyttävät olennot, kuten rotat, käärmeet ja sudet, tuottavat useimmiten pahoja lykantrooppeja. Tämä jako ei kuitenkaan perustu eläimen luonteeseen vaan sen herättämiin mielikuviin, joten tarvittaessa hengenlaatu voi olla mikä vain.

Kehittyminen

Hahmoluokan mukaan.

Tasolisä

Sama kuin pohjaolennolla +2 (tartutettu) tai +3 (synnynnäinen). Lisäksi lykantroopin laskennalliseen hahmotasoon lisätään pohjaeläimen rotukestonopat.

Yleisiä lykantrooppeja

Nimi

Eläinhahmo   

Eläin- ja välimuoto­hahmojen kykymuuntimet   

Tavallisin hengenlaatu

Lykantrooppialkuvillisika   

Alkuvillisika

Vma +16, Ruk +6

Neutraali

Lykantrooppikarhu

Ruskeakarhu

Vma +16, Ket +2, Ruk +8   

Lainkuuliais-hyvä   

Lykantrooppirotta

Alkurotta

Ket +6, Ruk +2

Kaoottis-paha

Lykantrooppisusi

Susi

Vma +2, Ket +4, Ruk +4

Kaoottis-paha

Lykantrooppitiikeri

Tiikeri

Vma +12, Ket +4, Ruk +6

Neutraali

Lykantrooppivillisika

Villisika

Vma +4, Ruk +6

Neutraali


Lykantropia tautina

Kun olentoon tarttuu lykantropia lykantroopin puraisusta (ks. yllä), oireet ilmenevät vasta seuraavan täydenkuun ensimmäisenä yönä. Tartutettu olento siirtyy tuolloin tahtomattaan eläinhahmoonsa, unohtaa oman minuutensa ja muuttuu tilapäisesti EPH:ksi. Olento pysyy eläinhahmoisena seuraavaan aamunkoittoon asti.

Olennon toimet tämän ensimmäisen kohtauksen aikana riippuvat eläinhahmon hengenlaadusta. Olento ei muista mitään koko kohtauksesta (eikä myöhemmistäkään kohtauksista), ellei se onnistu aamulla Viisaus-testissä (VA 15). Jos testi onnistuu, olento tulee tietoiseksi lykantropiastaan.

Tämän jälkeen olento kokee tahdosta riippumattoman muodon­muutoksen aina täydenkuun aikaan ja myös silloin, kun se kärsii vaurioita taistelussa. Vaurioita kärsineen olennon on onnistuttava Muuttumisen hallinta -testissä (ks. alla) välttääkseen siirtymisen eläinhahmoon. Pelaajahahmo, joka ei vielä tiedä lykantropiastaan, on tahdosta riippumattoman muutoksen ajan EPH ja toimii eläinhahmonsa hengenlaadun mukaisesti.

Olento, joka tietää tilastaan, säilyttää muuttuessaan minuutensa ja voi yhä päättää itse toimistaan. Sen on kuitenkin onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15 + eläinhahmoon siirtymisten lukumäärä) tai se alkaa edustaa pysyvästi eläinhahmonsa hengenlaatua kaikissa hahmoissaan.

Kun olento tulee tietoiseksi tilastaan, se voi yrittää muuttua eläin- tai välimuotohahmoon omasta tahdostaan suorittamalla Muuttumisen hallinta -testin ja käyttämällä asiaankuuluvaa vaikeusastetta (ks. alla). Muuttumisyritys on perustoiminto, joka voidaan suorittaa kerran kierroksessa. Kaikki tahdonvaraiset siirtymiset eläin- tai välimuotohahmoon muuttavat olennon hengenlaadun välittömästi ja pysyvästi samaksi kuin kyseisellä lykantroopilla.

Hahmon vaihtaminen

Hahmon vaihtaminen on perustoiminto. Jos muutos on tahdosta riippumaton, olento vaihtaa hahmoaan vaihdoksen laukaissutta tapahtumaa seuraavalla kierroksella. Tartutettu lykantrooppi, joka ei tiedä tilastaan, pysyy eläinhahmossa seuraavaan aamunkoittoon asti. Tartutettu lykantrooppi, joka on tietoinen tilastaan (ks. yllä) voi yrittää palata muutoksen jälkeen ihmisoliohahmoon (riippumatta siitä, muuttuiko se omasta tahdostaan vai tahtomattaan) suorittamalla Muuttumisen hallinta -testin. Jos testi epäonnistuu, olento jää eläinhahmoon (tai välimuotohahmoon) seuraavaan aamunkoittoon asti.

Lykantropian parantaminen

Tartutettu olento, joka syö belladonnaa (tunnetaan myös nimellä ukonhattu) 1 tunnin kuluessa lykantroopin hyökkäyksestä, voi parantua tartunnasta onnistumalla Sitkeys-laistossa (VA 20). Jos yrtti nautitaan parantajan läsnä ollessa, käytä joko olennon laistohyvitystä tai parantajan Parannus-taitomuunninta, kumpi vain on suurempi. Olento saa vain yhden testin riippumatta siitä, kuinka paljon belladonnaa se syö. Belladonnan on oltava suhteellisen tuoretta (enintään viikkoa aiemmin poimittua).

Belladonna on kuitenkin tuoreuteensa katsomatta myrkyllistä. Syöjän on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 13) tai se kärsii 1n6 pistettä Voimakkuus-vaurioita. Minuuttia myöhemmin sen on onnistuttava toisessa VA 13:n laistossa tai se kärsii vielä 2n6 pistettä Voimakkuus-vaurioita.

Vähintään 12. tason papin langettama taudinkarkotus- tai terveytys-loitsu parantaa tartunnan, kunhan loitsu langetetaan olentoon kolmen päivän kuluessa lykantroopin puraisusta.

Tämän lisäksi tartunta voidaan parantaa langettamalla olentoon kirouksen purku tai lumouksen purku jonakin kolmesta täydenkuun päivästä. Loitsun langetuksen jälkeen olennon on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 20) murtaakseen kirouksen (langettaja aistii, tehoaako loitsu). Jos laisto epäonnistuu, loitsu on langetettava uudestaan.

Tällä tavoin parannettava olento pidetään usein köytettynä tai häkissä, kunnes hoito tehoaa.

Lykantropia on mahdollista parantaa vain tartutetusta lykantroopista.


Lykantroopit hahmoina

Lykantroopiksi tulo ei vaikuta hahmon suosikkiluokkaan mutta muuttaa yleensä hengenlaatua (ks. yllä). Hengenlaadun vaihtuminen voi viedä luokkaominaisuuksia joidenkin luokkien edustajilta.

Lykantrooppihahmoilla on seuraavat rotupiirteet:

Muuttumisen hallinta (Vii)

Kaikki olennot, jotka ovat saaneet lykantropian tartuntana ja ovat tietoisia tilastaan, saavat Muuttumisen hallinnan luokkataitona. (Tartutettu lykantrooppi, joka ei vielä tiedä tilastaan, voi yrittää Muuttumisen hallinta -testiä taitoon perehtymättömänä.) Tämä taito ratkaisee, pystyykö tartutettu lykantrooppi hallitsemaan hahmonvaihdoksiaan. Synnynnäinen lykantrooppi ei tarvitse tätä taitoa, koska se hallitsee vaihdoksensa joka tilanteessa.

Testi (tahdosta riippumaton muutos)

Tartutetun olennon on suoritettava jokaisena täydenkuun yönä kuun noustessa testi, jolla selvitetään, pystyykö se vastustamaan eläinhahmoon muuttumista. Vaurioita kärsineen olennon on suoritettava sama testi muutosta vastaan, kun sen kestopisteet ovat huvenneet neljänneksen, ja tämän jälkeen aina kunkin seuraavan neljänneksen huvettua.

Tahdosta riippumaton muutos   

Muuttumisen hallinnan VA   

Tahdosta riippumattoman muutoksen vastustaminen

25

Jos testi epäonnistuu, olennon on pysyttävä eläinhahmossa seuraavaan auringonnousuun asti, minkä jälkeen se palaa automaattisesti perushahmoonsa. Olento, joka on tietoinen tilastaan, voi yrittää kerran paluuta ihmisoliohahmoonsa (ks. alla), mutta jos se epäonnistuu, se pysyy eläinhahmossa seuraavaan auringonnousuun asti.

Uusi yritys (tahdosta riippumaton muutos)

Tahdosta riippumatonta muutosta voidaan vastustaa testillä aina muuttumisen laukaisevan tapahtuman tullen.

Testi (tahdonvarainen muutos)

Tartutettu lykantrooppi, joka on tietoinen tilastaan, voi muuttua tämän taidon avulla eläinhahmoon, välimuotohahmoon tai takaisin ihmisoliohahmoon myös omasta tahdostaan – riippumatta kuunkierrosta tai siitä, onko se kärsinyt vaurioita.

Tahdonvarainen muutos

Muuttumisen hallinnan VA   

Paluu ihmisoliohahmoon (täysikuu1)

25

Paluu ihmisoliohahmoon (ei täysikuu)

20

Siirtyminen välimuotohahmoon

15

Tahdonvarainen siirtyminen eläinhahmoon (täysikuu)

15

Tahdonvarainen siirtyminen eläinhahmoon (ei täysikuu)   

20

  1. Pelitekniseltä kannalta täysikuu kestää joka kuussa kolme päivää.

Uusi yritys (tahdonvarainen muutos)

Olento voi yrittää eläinhahmoon tai välimuotohahmoon siirtymistä niin usein kuin haluaa. Kukin yritys on perustoiminto. Jos olento yrittää palata ihmisoliohahmoon mutta epäonnistuu testissä, sen on pysyttävä eläin- tai välimuotohahmossaan seuraavaan auringonnousuun saakka, minkä jälkeen se palaa automaattisesti ihmisoliohahmoonsa.

Muuta

Tartutettu lykantrooppi ei voi yrittää tahdonvaraista muutosta ennen kuin se tulee tietoiseksi tilastaan (ks. yllä Lykantropia tautina).


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.