Tietomestari

Taulukko: Tietomestari

Taso   

Perushyökkäys-
hyvitys
                 

Sitk-
laisto   

Ref-
laisto   

Tahto-   
laisto

Muuta

Päivittäinen loitsukiintiö/
osattuja loitsuja

1.

+0

+0

+0

+2

Salaisuus

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

2.

+1

+0

+0

+3

Muistitieto

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

3.

+1

+1

+1

+3

Salaisuus

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

4.

+2

+1

+1

+4

Lisäkieli

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

5.

+2

+1

+1

+4

Salaisuus

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

6.

+3

+2

+2

+5

Mielevien muistitieto

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

7.

+3

+2

+2

+5

Salaisuus

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

8.

+4

+2

+2

+6

Lisäkieli

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

9.

+4

+3

+3

+6

Salaisuus

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa

10.

+5

+3

+3

+7

Mahtajien muistitieto   

+1 taso jossakin aiemmassa luokassa   

Kestonoppa

n4.

Vaatimukset

Ennen kuin hahmo voi ryhtyä tietomestariksi, hänen on täytettävä kaikki seuraavat ehdot.

Taidot

Tietämys (mitkä tahansa kaksi), 10 tasoa kummassakin.

Valtit

Mitkä tahansa kolme taianmuunto- tai esineentekovalttia ja lisäksi Taitoon keskittyminen (Tietämys [yksi vapaavalintainen Tietämys-taito]).

Loitsut

Kyky langettaa seitsemän eri näentäloitsua, joista yhden on oltava vähintään 3. tasolta.

Luokkataidot

Tietomestarin luokkataidot (ja niiden avainkyvyt) ovat Ammatti (Vii), Arvon arviointi (Äly), Eläintenkäsittely (Kar), Esiintyminen (Kar), Keskittyminen (Ruk), Kielenpuhunta ( – ), Kirjoituksen tulkinta (Äly), Käsityöläisyys (alkemisti) (Äly), Loitsutuntemus (Äly), Parannus (Vii), Taikaesineen käyttö (Kar), Tiedonkeruu (Kar) ja Tietämys (kaikki taidot, kukin valittava erikseen) (Äly).

Taitopisteitä tason noususta

4 + Äly-muunnin.

Luokkaominaisuudet

Kaikki seuraavat ovat tietomestari-erikoisluokan luokkaominaisuuksia.

Ase- ja haarniskapätevyydet

Tietomestarit eivät saa pätevyyttä mihinkään aseeseen tai haarniskaan.

Päivittäinen loitsukiintiö/osattuja loitsuja

Kun hahmo saa uuden tietomestaritason, hänen päivittäinen loitsukiintiönsä (ja tarvittaessa myös osattujen loitsujen määränsä) karttuu niin kuin hän olisi saanut tason myös siinä loitsijaluokassa, johon hän kuului ennen tietomestariksi ryhtymistään. Hän ei kuitenkaan saa mitään muita hyötyjä kyseisestä luokasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hän lisää tietomestaritasonsa aiemman loitsijaluokkansa tasoon, kun hän selvittää päivittäistä loitsukiintiötään, osaamiensa loitsujen lukumäärää ja langettajatasoaan.

Salaisuus

Tietomestari valitsee 1. tasolla ja joka toisella tasolla sen jälkeen (3., 5., 7. ja 9. tasolla) yhden salaisuuden alla olevasta taulukosta. Hänen tietomestaritasonsa + Älykkyys-muuntimensa määrää, mistä salaisuuksista hän voi valita. Hän ei voi valita samaa salaisuutta kahdesti.

Taso +
Äly-muunnin   

Salaisuus

Vaikutus

1

Välitön taituruus

4 tasoa taidossa, jossa
hahmolla ei ole ennestään tasoja   

2

Terveyden salaisuus

+3 kestopistettä

3

Sisäisen voiman salaisuus   

Hyvitystä +2 Tahto-laistoihin

4

Kestävyysoppi

Hyvitystä +2 Sitkeys-laistoihin

5

Suojautumisoppi

Hyvitystä +2 Refleksi-laistoihin

6

Aseniksi

Hyvitystä +1 hyökkäysheittoihin

7

Väistöniksi

Väistelyhyvitystä +1 panssariluokkaan   

8

Monikäyttöinen oppi

Yksi vapaavalintainen valtti

9

Loitsuoppi

Yksi 1. tason lisäloitsu1

10

Korkeampi loitsuoppi

Yksi 2. tason lisäloitsu1

  1. Toimii niin kuin se olisi saatu korkean kykyarvon ansiosta.

Muistitieto

2. tasolta alkaen tietomestarilla on mahdollisuus tietää jotakin taruista ja muistakin aiheista aivan kuten bardilla on bardintietämys-kykynsä ansiosta. Tietomestari lisää tasonsa ja Älykkyys-muuntimensa muistitieto-testiin, joka toimii muilta osin kuten bardintietämys-testi.

Lisäkielet

Tietomestari voi valita 4. ja 8. tasolla minkä tahansa uuden kielen.

Mielevien muistitieto (Po)

6. tasolta alkaen tietomestari ymmärtää taikaesineitä kuten tunnistus-loitsun langettaja.

Mahtajien muistitieto (Po)

10. tasolla tietomestari voi käyttää tietojaan kerran päivässä niin, että hän tuottaa joko taruntieto- tai taianerittely-loitsun vaikutuksen.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.