Kilpivartija

Koko/tyyppi

Iso rakento

Kestonoppia

15n10+30 (112 kp)

Aloite

+0

Nopeus

30 j (6 ruutua)

Panssariluokka

24 (–1 koko, +15 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 24   

Perushyökkäys/paini   

+11/+21

Hyökkäys

Isku +16 lähitaistelu (1n8+6)

Täyshyökkäys

2 iskua +16 lähitaistelu (1n8+6)

Tila/ulottuma

10 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Erikoisominaisuudet

Rakennon tyyppipiirteet, pimeänäkö 60 j, äkkiparaneminen 5, isännän löytö, suojelu, hämäränäkö, toverin varjelu, loitsunvaraus

Laistot

Sitk +5, Ref +5, Tahto +5

Kyvyt

Vma 22, Ket 10, Ruk Ø, Äly Ø, Vii 10, Kar 1

Esiintymisympäristö

Mikä tahansa

Järjestäytyminen

Erakko

Haasteluokitus

8

Aarteet

Ei ole

Hengenlaatu

Aina neutraali

Kehittyminen

16–24 KN (Iso); 25–45 KN (Valtava)

Tasolisä

Kilpivartija on rakento, jonka joku loitsija on valmistanut suojelijakseen. Se varjelee isäntäänsä loitsuillaan ja kestävyydellään. Valmistusvaiheessa kilpivartija leimautuu taika-amulettiin ja tottelee tämän jälkeen amuletin pitäjää isäntänään. Se vartioi isäntäänsä ja seuraa häntä kaikkialle, ellei toisin käsketä.

Kilpivartija tottelee isäntänsä ääneen lausumia käskyjä parhaansa mukaan, joskin siitä on apua lähinnä taistelussa ja yksinkertaisissa ruumiillisissa töissä. Se voidaan käskeä suorittamaan tehtäviä määräaikoina tai tiettyjen ehtojen täyttyessä. Amuletin pitäjä voi kutsua kilpivartijan luokseen miten kaukaa tahansa, kunhan se on samassa sfäärissä. Se lähtee matkaan heti kutsun saadessaan.

Kilpivartija on noin 9 jalkaa pitkä ja painaa yli 1 200 naulaa.

Kilpivartijat eivät osaa puhua, mutta ne ymmärtävät millä tahansa kielellä annettuja käskyjä.


Taistelu

Kilpivartija taistelee suoraviivaisesti – se takoo raskailla kivinyrkeillään. Se on tehty puolustautumista varten, joten se ei ole erityisen taitava hyökkääjä.

Isännän löytö (Yl)

Niin kauan kuin kilpivartija ja sen amuletti ovat samassa sfäärissä, kilpivartija löytää amuletin pitäjän luo (tai pelkän amuletin luo, jos se riisutaan kilpivartijan kutsumisen jälkeen).

Suojelu (Po)

Kilpivartija puolustaa amulettinsa pitäjää torjumalla iskuja ja häiritsemällä vihollisia. Kun kilpivartija on amuletin pitäjän naapuriruudussa, kaikkiin hyökkäyksiin pitäjää vastaan lasketaan sakkoa –2.

Toverin varjelu (Lo)

Amuletin pitäjä voi aktivoida tämän puolustuskyvyn, jos hän on 100 jalan säteellä kilpivartijasta. Se siirtää samannimisen loitsun tapaan puolet amuletin pitäjän kärsimistä vaurioista kilpivartijan kärsittäviksi (toisin kuin loitsu, tämä kyky ei anna PL- tai laistohyvitystä).

Loitsunvaraus (Lo)

Kilpivartija voi varata itseensä yhden enintään 4. tason loitsun, jonka jokin toinen olento langettaa siihen. Myöhemmin kilpivartija "langettaa" tämän loitsun käskettäessä tai jonkin ennalta asetetun ehdon täyttyessä. Heti kun loitsu on käytetty, kilpivartijaan voidaan varata uusi loitsu (tai sama kuin viimeksi).


Valmistus

Kilpivartija tehdään puusta, pronssista, kivestä ja teräksestä. Ruumiin tekotarpeet maksavat 5 000 kr.

Olennon isäntä voi rakentaa ruumiin itse tai palkata työhön jonkun muun. Ruumiin rakennus vaatii joko Käsityöläisyys (seppä)- tai Käsityöläisyys (puuseppä) -testin (VA 16). Samalla on valmistettava amuletti, johon kilpivartija leimautuu. Amuletin hinta (20 000 kr) on laskettu mukaan kilpivartijan valmistushintaan. Kun ruumis on valmis, se elävöitetään pitkällisessä taikarituaalissa, jota varten on rakennettava 500 kr maksava, alkemistin laboratoriota vastaava työhuone. Jos isäntä rakentaa ruumiin itse, hän voi suorittaa taikarituaalin vähitellen rakentamisen yhteydessä. On mahdollista rakentaa myös kilpivartija, jolla on yli 15 kestonoppaa, mutta jokainen ylimääräinen kestonoppa korottaa markkinahintaa 5 000 kr:lla, ja jos olennon kooksi tulee Valtava, markkinahintaan lisätään 20 000 kr. Valmistushinta nousee samassa suhteessa.

LT 15; Rakennon valmistus, kilpi, rajattu toivomus, selko sijainnista, toverin varjelu, loitsijan on oltava vähintään 15. tasolla; Markkinahinta 120 000 kr; Valmistushinta 65 000 kr + 4 600 KoP.


Amuletti

Jos amuletti tuhoutuu, kilpivartija ei toimi ennen kuin sille valmistetaan uusi amuletti. Jos amuletin pitäjä kuolee mutta amuletti jää ehjäksi, kilpivartija suorittaa loppuun viimeksi saamansa tehtävän.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.